• Judy

Dresscode Smoking/Mörk kostym i Norge! Vad ska jag ha som tjej?

Jag har precis fått en inbjudan till bröllop i Norge och dresscoden är Smoking/Mörk kostym.

Är det samma som här eller skiljer det sig?

Vad förväntas man ha för kläder som tjej?

Duger det med en Svart kostym med skjorta och slips för killen?

• Svar på tråden Dresscode Smoking/Mörk kostym i Norge! Vad ska jag ha som tjej?
  • ZandraÖ

Smoking eller Black Tie
    Står det istället ?Smoking? eller ?Black Tie? kan kvinnan välja att bära en lång eller kort, baraxlad eller långärmad aftonklänning. Mannen ska vara klädd i smokingkavaj och byxa, vit smokingskjorta eller frackskjorta med enkel krage, samt en svart eller färgad fluga. Maggördel i samma färg som flugan bör också bäras. Tänk dock på att smoking endast är ett acceptabelt klädval om det står på inbjudan.

Kavaj eller Kostym
    ?Kavaj? eller ?Kostym? hör till de vanligare beskrivningarna och innebär att mannen ska bära mörk kostym om det inte är sommartid, då det även är godtagbart att använda en ljus kostym. I somliga fall föredrar brudparet mörk kostym för att det anses högtidligare, men då ska detta stå på inbjudan. För kvinnan innebär mannens kostym ett friare, men fortfarande elegant, val. Hon kan vara klädd i lång klänning om det är ett eftermiddagsbröllop, dräkt eller långbyxor. Elegant behöver inte betyda strass och paljetter men helst ska en klänning vara av icke vardagsmaterial, som siden eller fin bomull.

Vet inte hur/om det skiljer sig mellan norge/sverige

• Judy

Åh tack! Vad är en cocktailklänning?

Ska man matcha med sin partner på något sätt?

• Judy
    ZandraÖ skrev 2009-03-26 13:52:06 följande:
    Smoking eller Black Tie Står det istället ?Smoking? eller ?Black Tie? kan kvinnan välja att bära en lång eller kort, baraxlad eller långärmad aftonklänning. Mannen ska vara klädd i smokingkavaj och byxa, vit smokingskjorta eller frackskjorta med enkel krage, samt en svart eller färgad fluga. Maggördel i samma färg som flugan bör också bäras. Tänk dock på att smoking endast är ett acceptabelt klädval om det står på inbjudan. Kavaj eller Kostym ?Kavaj? eller ?Kostym? hör till de vanligare beskrivningarna och innebär att mannen ska bära mörk kostym om det inte är sommartid, då det även är godtagbart att använda en ljus kostym. I somliga fall föredrar brudparet mörk kostym för att det anses högtidligare, men då ska detta stå på inbjudan. För kvinnan innebär mannens kostym ett friare, men fortfarande elegant, val. Hon kan vara klädd i lång klänning om det är ett eftermiddagsbröllop, dräkt eller långbyxor. Elegant behöver inte betyda strass och paljetter men helst ska en klänning vara av icke vardagsmaterial, som siden eller fin bomull. Vet inte hur/om det skiljer sig mellan norge/sverige
    Okej, enligt länken jag fick först stod det att man inte skulle ha bara axlar under smoking..
Svar på tråden Dresscode Smoking/Mörk kostym i Norge! Vad ska jag ha som tjej?