• Mirjamell

Hur ofta har barnen 6-8 år kompisar?

Funderar över detta med kompisar! Hur ofta har era barn kompisar hemma eller går till kompisar på eftermiddagarna? Alltså barn som är 5, 6 , 7, 8 år gamla!

Har en son på 7,5 år som gärna är med kompisar varje dag, han går hem från fritids vid 15 och eftersom många barn är kvar mycket längre så är det oftast kompisarna som kommer hem med honom, han går inte så ofta hem till ngn annan. Men han har kanske 2-3 em med sig någon hem, och kanske 2-3 kvällar så är han med grannpojken o de springer mellan vårt o grannens hus. Så det är inte ofta som han är "bara" med familjen. Hur ser det ut med era barn i samma ålder?

Dottern är 5,5 år, hon har kompis med från dagis kanske 1-2 ggr/vecka. Är endel med grannbarn, men är många em med bara mig. Och jag tycker det känns bra, då hon är på dagis 5 dagar i veckan och behöver ta det lite lugnt oxå. Hur ser det ut för era barn?

Båda barnen går på simskola en kväll i veckan, tjejen har dessutom ridskola en em i veckan, sedan försöker vi som familj åka slalom om lördagarna (men då som familj och har inte med kompisar då).

• Svar på tråden Hur ofta har barnen 6-8 år kompisar?
  • Licens To Kiss

Dottern har nästan varje dag en kompis hemma eller så sticker hon över till en kompis. Sällan hon är hemma med mig efter skolan.

• Ananaspaj

Så ofta det finns kompisar hemma på gatan eller när de vill följa med hem efter skolan. Antingen kommer de hem till oss eller så går de till kompisar.
    Kompisar är väl jättebra och sålänge det finns tid så tycker jag att de kan leka...

Mina barn har oxå aktiviteter och ska göra läxor men det hinns med. Måndagar har vi läxdag, då går läxorna först sen är det fritt fram att leka, eller så leks det först men då får de komma hem lite tidigare för att göra läxor.
    Aktiviteterna har ju bestämda tider...

Får jag fråga varför du undrar?
    Vårt hem är som ett fritids ibland...det är väl härligt att komma hem när hallen är fylld med skor, jackor, väskor och grus???!

• 3busungar

hej.
    min äldsta fyller 6år nu i maj så jag hänger här fastän ajg inte riktigt har en 6åring ännu.

Men hon har dagiset 3timamr om dagen,dansen 1gång i veckan o sen en barngrupp i kyrkan för 6-10år en gång i veckan...
    Så hon träffar en del kompisar där..

I vårat villaområde är det rätt tomt med barnfamiljer.
    det finns vi o en till barnfamilj,men dom känner vi tyvärr inte..
    Men hon brukar leka med grannens barnbarn som är här lite då o då.
    De är då här hemma hos oss.
    Ibland är det flera gånger i veckan i bland är det en dag o ibland kanske det går en vecka. men oftast 1-2 gånger i veckan..hon är 9år..
    o då leker de med dotterns syskon också..

Men hade vi haft fler barn i området så hade hon säkerligen umgåtts mer med barn hemma på fritiden..o så träffar jag mina vänner som har barn som hon leker med också 1-2 gånger i veckan..

Min dotter började dagis i januari o sen dess så har hon mest velat ta det lugnt när hon inte har sina andra aktiviteter..
    Hon är mån om att få vara hemma o umgås med sina bröder också.

Men jag antar o hoppas att det blir fler kompisbesök här hemma
    till hösten när hon börjar 6års..Eller att hon hälsar på kompisarna..

• mammamutilltre

I området som vi bor i finns inte många barn i min dotters ålder , hon är sex år men hon vill gärna ta med någon hem varje dag men det går jag inte med på men mellan 1-3 ggr i veckan tar hon med någon eller leker med någon på helgen och alltid hos oss, hon vill inte gärna gå till nån annan.

• Annapanna80

Vi bor 1 mil från skolan och lite avsides (inga barnfamiljer inom gång/cykelavstånd), så för våran dotter och oss känns det ganska viktigt att hon får ta hem kompisar efter skolan! Hon blir 7 i sommar och vi försöker se till att hon leker efter skolan åtminstone 2-3 dagar/vecka, just för att hon inte har tillgång till den där "spontan-leken". Det funkar ok, men visst saknar både hon och vi att bara kunna springa över till grannen, som inte finns! Sen vill man ju ha lugn och ro ibland så vi får ju vara tråkiga och säga ifrån en del också, fick hon bestämma skulle ju kompisarna vara här dygnet runt

• m med tre stjärnor

Har en femåring och en sjuåring, de leker väldigt sällan med någon.
    Vi har en granne som sjuåringen leker med ett par gånger i veckan men de följer nästan aldrig med varandra hem utan träffas när de kommer hem.
    Femåringen (och 3,5åringen) leker med en fyraåring som bor nära men det är nästan enbart på helgerna.
    De två äldsta går också på simning och gymnastik. Simningen är dock på söndagar och en familjeaktivitet.

Jag tycker snarare att det är ett "problem" att mina barn har så få vänner. Men de gillar att leka med varandra, kanske för att alal tre är tjejer...

• MinaHjältar

Sonen fyller 6 år i juni och han har kompisar med sig hem nästan varje dag och ibland kommer kompisarna senare när dom har slutat eller så leker dom hos kompisen. Hans bästa kompis bor vi granne me så dom springer mellan vårat och deras hus varje dag och leker.
    Sonen har även olika aktiviteter som han går på. Dottern blir 2 år i juni så hon har inte börjat ta hem kompisar än såklart.
    Jag brukar aldrig säga nej när sonen vill leka med någon kompis oavsett om de är hos oss eller hos kompisen, tycker de är kul att ha hela huset fullt me ungar.

Mina små troll
  • Elsie76

Vi bor också lite avsides och jag kommer att lägga mycket energi på att detta inte ska "drabba" våra barn. Det är inte aktuellt med vänner än, de är 3 och 1.4 år bara. Men jag frösöker lära känna föräldrar till dem på dagis så att man kan ringa dem naturligt sedan när det blir aktuellt.
    Det bor inga barn nära oss, någon kilometer längre bort i byn, men grannen har barnbarn som är där ofta så det är kul.
    Tycker också det är viktigt att man tar det lugnt på helgerna och umgås med familjen.

• SkåneSally

Hej,

Har en som är snart 8, en som är 6 (söner), och de har alltid lekt mest med varandra, men de är ju på dagis/skola/fritids, innan till 16, nu till 14-15, så de leker ju med sina egna kompisar där.

Ibland, 1 gång på två veckor kanske har någon av dem med kompis hem, lika ofta har de kompisar hemma på helgen. De har inte haft många aktiviteter heller, nu har 8 åringen en aktivitet. 6 åringen ska börja på en aktivitet snart.

De är väldigt livliga och påhittiga så det är inte därför, men de har ofta att göra, de hittar på så mycket ihop.

Ibland kan jag tänka att de kanske skulle leka mer med kompisar men de vet att de kan ringa och fråga, ibland påminner jag dem om att de kan ringa och då gör de det.

Nu har de börjat leka lite med grannbarnen också, vi är ganska nyinflyttade, det är roligt.

När jag var liten så lekte vi ALLTID med kompisar, det fanns så många, växte upp i en villaområde, det var brännboll och lek i skogen och allt sånt. Det var kul men det gick ut över familjetiden/gemenskapen, det gick inte att konkurrera med det, berättar min mamma idag, så det är baksidan av mycket kompislek.

• lillafisken

mina barn är 9 och 6 år.

9 åringens umgenge går i perioder. ibland varje dag och ilband vill hanvara ifred. Han sköter dock detta oftast på egen hand. hämtar kompisen på gården. Eller ringer om de bor en bit bort o traskar dit. när han var mindre fick man göra upp lite tillsamans med kompisens föräldrar för de klarade inte ta sig den streckan själv

6 åringen är kankse 3-4 dagar av 7 hos bästa kompisen eller så är de här (eller ute) . Det är lätt när de leker på "gården". Blir inte så ofta om man ska göra upp något med föräldrar

• trolltriss

Min åtta åring upplever att han är super ensam, han har inget fritids och alla är på fritids där vi bor, så ringer han nån ibland, väldigt sällan ringer nån honom. Han har aktiviteter två gånger i veckan. Har inga kompisar från de aktiviteterna

• LitenBlomma

Min son är 7 år. Han leker med minst en kompis per dag, ibland 3-4st. Vissa dagar kan jag uppleva det som jobbigt men det är när de är inne och lillasyster ska sova. Eftersom jag är hemma om dagarna så tar vi med kompisarna hem efter skolan.

Ludwig -02, Meja -08 & Ida BF i augusti -09
  • Petrah

min son är 7,5 år och går på fritids till kl. 17 varje dag så när vi kommer hem och har ätit så är kl. redan 18 och det är inte mycket tid till att leka. sen bor det bara tjejer här omkring och dom har snudd på vuxit ifrån varann. men ibland leker dom när någon kommer hit men annars blir dt på helgerna. Tråkigt när det är så. önskar han hade nån kille att leka med. Alla bor på landet

Wild, Raw and Beautiful
Svar på tråden Hur ofta har barnen 6-8 år kompisar?