• NiRoDe

Köpa en Mazda 5 -06:a som gått 6000 mil.. bra el. dåligt?

Vi funderar på att köpa en Mazda 5.
    Har nu fått ett erbjudande om att få köpa en årsmodell -06 som gått 6000 mil.
    Ska vi slå till el. ej? Bilen är utrustad med det mesta (GPS osv) och fullservad. Priset ligger på 145.000 kr.
    Hjälp oss ni bilkunniga, är det en bra affär? Eller har bilen gått för mycket?
    Den verkar vara i ett mycket gott skick.

• Svar på tråden Köpa en Mazda 5 -06:a som gått 6000 mil.. bra el. dåligt?
  • Rabarbapuppa

Hej, på www.automotorsport.se kan du klicka dig in på Tester och ladda ned .pdf'er och läsa.

Det är väl inte den roligaste av bilar kanske, och trots att den är japansk lär den inte heller vara ett under av driftsäkerhet konstigt nog. Den har väl fått lite "medelmåttig på allt" i tester tror jag, inte dålig men inte heller nåt att charmeras fullkomligt av så att säga. "Bra på det mesta", men tråkig. Det är min uppfattning.

Miltalet är väl inget att fundera så mycket över om den fått service enligt boken. Men hur den ligger till i miltal resp. pris kanske kan vara värt att kolla begagnatmarknaden på. Kolla på BytBil.se och Blocket tex för att få en uppfattning vad folk begär för en dylik vagn.

/Puppa

• NiRoDe

Rabarbapuppa: Stort tack för ditt svar samt dina tips!! Ska genast kika in på de hemsidor som du hänvisade till. /Anna

• Rabarbapuppa

Ingen fara, jag kan se om jag hittar nånting mer matnyttigt om den på nätet ikväll, efter jobbet.

Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag faktiskt det är ett ganska bra köp. Motorjournalister i all ära, men de kan ibland ha synpunkter på saker som vi "vanliga dödliga" kanske inte lägger så väldigt stor vikt vid. Naturligtvis ska man se upp med en bil som är erkänt Dålig (eller farlig) rakt upp och ned, men det brukar visa sig ganska snart i pressen och dylikt. Om en motorjournalist testar fyra bilar i samma klass, och Mazda 5 får 69% i "nöjdhetsbetyg" och de tre andra ligger på 67, 75, 70 % vad säger det egentligen? Tja, inte mycket om du frågar mig. Jag tror generellt att det är en bra bil, som många japanska bilar, och rent maskinellt bör ni inte vara ett dugg oroliga så länge bilen har en servicehistoria dokumenterad. Japanerna kan bygga motorer och i min värld går de inte sönder oftare eller mer annorlunda än nån annan tillverkare, givet samma miltal. Snarare är de bättre. Sen bör man naturligtvis beakta erkända fel/problem, och Mazda 5 har uppenbarligen haft problem med bakdörrens mekanism bl.a

Sen beror det på vad man ska ha bilen till, om den beskrivs som "tråkig" i fråga om att den inte har någon speciellt inspirerande köregenskaper eller kanske en motor som inte har någon direkt spännande motoreffekt, nej det må så vara, men ni kanske inte ens har de önskemålen, ni kan ha helt andra preferenser - kanske ytrymmesbehov eller bara tycker att den är en snygg bil för transport från A till B. Så kan det mycket väl vara och om den "score:ar" dåligt i "körglädje" så är det för den sakens skull inte en dålig bil.

Bilen är säkerligen uttagen 05' om det är en 06'a så miltalet verkar rimligt. Själv brukar jag rulla ca 1500 mil om året vilket kanske är lite under snittet, så denna har väl rullat lite mer frekvent över åren, men inget onormalt för årsmodellen.

/Puppa.

• NiRoDe

Vi tänker byta bil främst för att vi har 3 st barn och vill ha den de där extra platserna för att kunna ta med kompisar osv.

Bilen är servad helt enligt instruktionsboken och har precis genomgått 6000 mila servicen, så den slipper vi
    Den har dessutom genomgått en rostskyddsbehandling. Nybilsgaranti finns kvar tills i höst någon gång. Den är uttagen under hösten -06 så den kanske räknas som en -07:a?? Nåja, vi räknar den som en -06:a då den är uttagen då.

Denna bil verkar ha exakt det vi letar efter, vi har haft en -08 hemlånad och vi var nöjda med den.

Det är dock milantalet som vi funderar mest på, hur länge kan en bil hålla?
    Om man sköter servicen?

• Miss Lau
    NiRoDe skrev 2009-03-27 09:31:07 följande:
    Det är dock milantalet som vi funderar mest på, hur länge kan en bil hålla? Om man sköter servicen?
    Länge, förmodligen rostar den sönder innan motorn pajjar.

Vi har en Mazda 6 som gått 16.000 mil. Servad enligt servicebok men förutom det har vi inte gjort någonting eller haft ett enda problem!
  • NiRoDe
    Miss Lau skrev 2009-03-27 09:50:52 följande:
    Länge, förmodligen rostar den sönder innan motorn pajjar. Vi har en Mazda 6 som gått 16.000 mil. Servad enligt servicebok men förutom det har vi inte gjort någonting eller haft ett enda problem!
    Det låter ju kanon!! Då borde det vara ett bra köp. /Anna
  • MariaFS

Vi hade en Mazda 6 sport kombi '06 eller '07...
    Motorn rasade redan efter ca 1000 mil (inte den första enl Mazdas verkstad i Malmö). Det viktiga med den var att man skulle kolla olja väldigt ofta, då den drack typ 0,5 liter/ 100 mil (tror jag det var). Detta skulle säljaren informerat om men gjorde ej. Eländet slutade fungera precis innan första servicen. Nya motorn kostade 65.000:- och det gick inte på garantin (eftersom vi hade varit OAKTSAMMA) eller good will.
    Mazda fick tillbaka sin bil och vi vägrade betala en spänn till på den.

Hursom, kolla att oljan är ok och fyll på ofta!

• NiRoDe
    MariaFS skrev 2009-03-27 11:30:50 följande:
    Vi hade en Mazda 6 sport kombi '06 eller '07...Motorn rasade redan efter ca 1000 mil (inte den första enl Mazdas verkstad i Malmö). Det viktiga med den var att man skulle kolla olja väldigt ofta, då den drack typ 0,5 liter/ 100 mil (tror jag det var). Detta skulle säljaren informerat om men gjorde ej. Eländet slutade fungera precis innan första servicen. Nya motorn kostade 65.000:- och det gick inte på garantin (eftersom vi hade varit OAKTSAMMA) eller good will.Mazda fick tillbaka sin bil och vi vägrade betala en spänn till på den.Hursom, kolla att oljan är ok och fyll på ofta!
    Oj, det lät inte roligt! Måst ha varit ett måndagsexemplar som ni fick.
Svar på tråden Köpa en Mazda 5 -06:a som gått 6000 mil.. bra el. dåligt?