Ingen fara, jag kan se om jag hittar nånting mer matnyttigt om den på nätet ikväll, efter jobbet.
Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag faktiskt det är ett ganska bra köp. Motorjournalister i all ära, men de kan ibland ha synpunkter på saker som vi "vanliga dödliga" kanske inte lägger så väldigt stor vikt vid. Naturligtvis ska man se upp med en bil som är erkänt Dålig (eller farlig) rakt upp och ned, men det brukar visa sig ganska snart i pressen och dylikt. Om en motorjournalist testar fyra bilar i samma klass, och Mazda 5 får 69% i "nöjdhetsbetyg" och de tre andra ligger på 67, 75, 70 % vad säger det egentligen? Tja, inte mycket om du frågar mig. Jag tror generellt att det är en bra bil, som många japanska bilar, och rent maskinellt bör ni inte vara ett dugg oroliga så länge bilen har en servicehistoria dokumenterad. Japanerna kan bygga motorer och i min värld går de inte sönder oftare eller mer annorlunda än nån annan tillverkare, givet samma miltal. Snarare är de bättre. Sen bör man naturligtvis beakta erkända fel/problem, och Mazda 5 har uppenbarligen haft problem med bakdörrens mekanism bl.a
Sen beror det på vad man ska ha bilen till, om den beskrivs som "tråkig" i fråga om att den inte har någon speciellt inspirerande köregenskaper eller kanske en motor som inte har någon direkt spännande motoreffekt, nej det må så vara, men ni kanske inte ens har de önskemålen, ni kan ha helt andra preferenser - kanske ytrymmesbehov eller bara tycker att den är en snygg bil för transport från A till B. Så kan det mycket väl vara och om den "score:ar" dåligt i "körglädje" så är det för den sakens skull inte en dålig bil.
Bilen är säkerligen uttagen 05' om det är en 06'a så miltalet verkar rimligt. Själv brukar jag rulla ca 1500 mil om året vilket kanske är lite under snittet, så denna har väl rullat lite mer frekvent över åren, men inget onormalt för årsmodellen.
/Puppa.