• Millan64

Någon som vet "kyrkoskatt"

Jag och min man lämnade svenska kyrkan 2007. I år är första året utan kyrkoskatt. Min man gick idag in och kollade sin deklaration på skatteverket. Då står det att han ska förutom begravningsavgiften betala drygt 6000 i trosavgift.
    Varför? Vi har ju lämnat kyrkan.Försökte googla det men fick inte riktigt svar.

• Svar på tråden Någon som vet "kyrkoskatt"
  • Miffomorsan
    Millan64 skrev 2009-03-26 19:33:37 följande:
    Jag och min man lämnade svenska kyrkan 2007. I år är första året utan kyrkoskatt. Min man gick idag in och kollade sin deklaration på skatteverket. Då står det att han ska förutom begravningsavgiften betala drygt 6000 i trosavgift.Varför? Vi har ju lämnat kyrkan.Försökte googla det men fick inte riktigt svar.
    Kanske att ni gick ur kyrkan för sent på året - tror att brytpunkten är 30 oktober och om ni gick ur kyrkan efter 1 november 2007 så gäller inte utträdet förrän 1 november 2008.
  • Fairy79

Man betalar alltid begravningsavgift. Begravningsavgift betalas av alla. Den ska täcka kostnaderna för begravningsverksamheten, dvs.för att hålla begravningsplatser m.m. såvitt jag vet får man inte begravas på annan plats än kyrkan är detta en avgift man inte kan frångå.. däremot så kan man säga upp sitt medlemskap i kyrkan vilket medför att du inte får gifta eller döpa dig i kyrkan såvida du inte betalar en engångsavgift vid de tillfället.

• Atamon
    Fairy79 skrev 2009-03-27 00:34:39 följande:
    Man betalar alltid begravningsavgift. Begravningsavgift betalas av alla. Den ska täcka kostnaderna för begravningsverksamheten, dvs.för att hålla begravningsplatser m.m. såvitt jag vet får man inte begravas på annan plats än kyrkan är detta en avgift man inte kan frångå.. däremot så kan man säga upp sitt medlemskap i kyrkan vilket medför att du inte får gifta eller döpa dig i kyrkan såvida du inte betalar en engångsavgift vid de tillfället.
    Nu blir det lite OT.. Det räcker med att den ena partnern är medlem i Svenska Kyrkan för att få gifta sig (men nu verkar det ju som TS redan är gift) . Man kan behöva betala en avgift om två icke medlemmar vill gifta sigi kyrkan men prästen kan välja att viga dem ändå - utan avgift. När det gäller dopet så förlorar man inte rätten att döpa sina barn i kyrkans regi om man själv inte är medlem (den som döps blir ju medlem) men man kan ju fundera över varför man döper sina barn och man själv har valt utträde..

TS - jag har samma funderingar som Super Puma i inlägg 1, kanske begärde ni utträde för sent på året och blev kvar ett år till i kyrkan? Brytdag för utträde är 1 november, är man antecknad som medlem den 1 november så får man betala kyrkoavgift hela följande kalenderår. Men som sagts tidigare, begravningsavgiften kommer ni inte ifrån (men det visste ni säkert)
Svar på tråden Någon som vet "kyrkoskatt"