• Anonym (linn)

Jag har inte två arbetsreferenser.

Lägger det under ekonomi då det ju såklart har med min ekonomi att göra och jag vill vara anonym. Det är så att jag kanske har chansen att få sommarjobb på SJ som resesäljare. Jag har kommit till steg 2 som det kallas då de rensat ut folk 2 gånger och har nu fått en inbjudan till en rekryteringsdag. Problemet är att man ska ta med sig 2 arbetsreferenser, men jag har bara en färsk! Hur ska jag göra? Måste jag hitta en till?

Sedan undrar jag om ni inte tycker det låter lite märkligt med en sådan stor process för ett sommarjobb. Kommer vara på den här dagen i 4 timmar, kommer få göra ytterliggare ett antal intervjuer (har hitills gjort en telefonintervjuv), sedan kommer jag få göra ett skriftligt Prov! (ingen aning om vad) samt ska jag lämna massa olika papper. Allt för ett sommarjobb. Aldrig vart med om en sådan "stor" process för det tidigare.

Är skitnervös.

• Svar på tråden Jag har inte två arbetsreferenser.
  • isadora81

Du kan ta två stycken referenser från ditt senaste arbete tex en chef och en kollega. Alternativt en gammal referens från ett tidigare arbete. Eller eventuellt en mentor eller liknande. Eller om du har arbetat med kundrelationer kan du ta en av dina kunder som referenser.

• Netha85

Referenser behöver inte vara f.d. arbetsgivare utan det kan vara kollega, vän, någon från en idiell förening om du är med i en sån.

• Anonym (linn)

Tack för svar.

• Anonym (ann)

Låter onekligen avancerat. Men då vet jag att det för en del fasta anställningar kan vara flera heldagar med prov, intervjuer, psykologsamtal, grupparbeten, föredragshållanden osv. Tyvärr blir det nog så när överskottet på arbetstagare är stort.

• Anonym (linn)

Ja det är väll så. Men jag ska ju bara sitta och svara i telefon och boka åt folk, känns så överdrivet. Sedan tar de in 60 st. till dagen bara 20-25 får jobb sen.

• Anonym (ann)

Visst är det överdrivet och löjligt. Min kompis som jobbar på en större arbetsplats har berättat att den enda i personalen som anställts genom en avancerad intervju, är den lataste av alla och har konstant frånvaro av tusen anledningar. Deras tester och intervjuer är rätt värdelösa, men ofta ligger det ett rekryteringsföretag bakom som vill tjäna pengar. Lyckas dom sälja in en riktigt avancerad rekrytering blir det pengar.

• Anonym (SJ-arbetare)

Hej!
    Jobbar på SJ contact center så jag kanske kan hjälpa dig lite.
    Det kan tyckas som en stor process för ett sommarjobb men många sommarjobbare stannar kvar efter sommaren och med dagens vinstkrav är det viktigt att få tag i rätt personal. Jobbet innebär inte bara att svara i telefon och boka åt folk. Du ska sälja, och det aktivt! Detta jobbet är inte ett informationsjobb det är ett säljarjobb.

Att du har just två referenser är ej superviktigt. Många kommer direkt från skolan och då har man inte så många referenser. En referens ska ju styrka din personlighet. Använd vänner, lärare etc

Sammanfattat: de vill bara ha tag i rätt personal.

Fråga gärna om det är något mer!

• Anonym (linn)

Anonym (SJ-arbetare): tack för ditt svar först och främst. Jag undrar hur du menar med sälja? Jag trodde inte man skulle "pracka på" folk biljetter och resor? Jag kanske låter okunnig men är nyfiken.

Väntar svar från en eventuell referensperson, annars tar jag den jag har, en chef från mitt förra jobb som är färsk.

• Anonym (SJ-arbetare)

Förutom tågresor ska du erbjuda hotell, taxi till/från tåget, evenemang, internet ombord mm till ALLA vid varje tillfälle. Du ska helt enkelt sälja så många tjänster som möjligt till en kund. Du kommer vara säljare, precis som en bilförsäljare.

Hoppas jag inte har skrämt dig? Personlig tycker jag att det är ett bra sommarjobb (började själv som sommarjobbare)
    Inte de roligaste arbetstiderna men man vänjer sig.

• Anonym (linn)

Nej du skrämmer mig inte, eller ja lite kanske. Jag har aldrig jobbat med försäljning tidigare och vet inte hur jag är som försäljarperson.
    Jag har vana av telefonjobb men somsagt inte säljarjobb.

Arbetstiderna spelar inte så stor roll för mig eftersom jag inte har några barn än eller måste anpassa mig efter något särskillt.

• Anonym (linn)

Imorgon gäller det. Har två referenspersoner nu så det är ordnat. Men det står att man kommer få gå igenom ett antal intervjuer där, hur många är det? Mest det jag är orolig över, eller att jag kommer göra bort mig totalt och tappa allt.

• Anonym (linn)

Anonym (SJ arbetare) du är inte här? Tänkte om du vet hur många intervjuer man får göra på plats på den här rekryteringsdagen??

Svar på tråden Jag har inte två arbetsreferenser.