• Anonym (Utmätning hemma)

Utmätning av bostaden

Min man har efter ett domslut en böter på 250 000 kr som vi inte kan betala (hur många har 250 000 kr liggandes "ifallatt" på kontot?) Därför har skulden gått till kronofogden.
    Nu kommer KFM boka möte med honom/oss för att göra utmätning av vårt gemensamma boende (det kan inte bli löneutmätning då han ska in i fängelse 2,5 år).

Vad kan KFM ta?

Hur går det till?

Vad är normen för vad man "ska" ha hemma?

Jag vill inte ha påhopp om att jag borde skilja mig för att min man har blivit dömd till fängelse. Det har inte med saken att göra.

Jag vill bara veta hur det går till vid en utmätning av vårt hem.

• Svar på tråden Utmätning av bostaden
  • skogstomte

Om ni äger ert boende så kan de sälja huset/lägenheten och ta pengarna. JAg hade försökt förhandla så att jag fick sälja själv via mäklare men brukar få mer pengar då. Kronofogden har väldigt speciella villkor när man köper hos dem tror man måste kunna lägga 30% kontakt på auktionsdagen t ex.

Hoppas allt löser sig till det bästa möjliga.

Tack för svaren.

Vårt hus är belånat till ca 90 % (lade om lånen våren 2008), men jag vet inte vad det kan vara värt idag, med den dåliga konjunkturen. Förhoppningsvis är det "överbelånat" idag så att de inte försöker sälja det.

Det står ju lite luddigt på hemsidan om vad som är rimligt att ha hemma och vad de kan ta och jag känner mig orolig för att de skulle ta vår sons saker (cykel, leksaker mm).

Jag har betalat av en skuld till mina föräldrar de senaste månaderna (100 000 kr). Kan de kräva att de betalar tillbaka de pengarna för att de ska få dem själva? KFM kanske tycker att det ser märkligt ut att jag betalat delar av min skuld på så kort tid?

De får gärna ta min mans bil (riktigt skrot, men som iaf rullar). Kan de kräva att jag säljer min bil (2006a)?

Om JAG betalt TVn under tiden vi varit gifta, kan de ta den då (kvitto finns på att jag betalt den)?

• sasssyy

Det som DU har papper på är DITT kan de inte ta.
    Det är din man som har skulden inte du.

Bostaden kan de däremot utmäta. Jag hade en bekant där de sålde bostaden men ägaren fick fortsätta betala på lånet... kändes mycket märkligt och jag är osäker på om det får gå till så... men jag tror att det berodde på att det inte gick via mäklare... vet inte.. snurrigt var det iaf.

Smartast är väl ändå att ringa KF, och fråga dem. De är faktiskt JÄTTETREVLIGA de som jobbar där och gör allt för att hjälpa er.

Ang era barns saker, de får inte ta dem.

sasssyy skrev 2009-03-27 11:05:45 följande:
    Det som DU har papper på är DITT kan de inte ta.Det är din man som har skulden inte du.Bostaden kan de däremot utmäta. Jag hade en bekant där de sålde bostaden men ägaren fick fortsätta betala på lånet... kändes mycket märkligt och jag är osäker på om det får gå till så... men jag tror att det berodde på att det inte gick via mäklare... vet inte.. snurrigt var det iaf.Smartast är väl ändå att ringa KF, och fråga dem. De är faktiskt JÄTTETREVLIGA de som jobbar där och gör allt för att hjälpa er.Ang era barns saker, de får inte ta dem.
    Så de kan sälja huset och vi får stå kvar med lånet? *panik*
    Har inte banken rätt att få sin del först?
  • sasssyy

Anonym (Utmätning hemma) skrev 2009-03-27 11:08:36 följande:

Så de kan sälja huset och vi får stå kvar med lånet? *panik* Har inte banken rätt att få sin del först?
    som jag skrev gick nog inte det helt rätt till... så jag tror inte du ska vara orolig.. det var en ganska invecklad härva.

MEN RING kundtjänst på KF, de kan svara på alla dina frågor och funderingar och de ger RÄTT svar och inte antaganden och chansningar
  • Stormorsan

Det tar ingenting som tillhör barnet såvida barnet inte har juveler och Picassotavlor som leksaker.

• Waldo

Anonym (Utmätning hemma) skrev 2009-03-27 11:08:36 följande:

Så de kan sälja huset och vi får stå kvar med lånet? *panik*Har inte banken rätt att få sin del först?
    Jo det är korrekt.
    Först löses lånen in och sedan tar KFM det som blir över.
    Därför är det viktigt att det blir en korrekt värdering av huset.

Din bil kan inte utmätas om den står i ditt namn. Om du betalat skulder eller samlat pengar på hög spelar ingen roll, man kommer inte att utmäta något från ditt personliga konto. Dom kommer INTE att kräva några pengar från dina föräldrar eller från någon annan som du betalat till

Du har rätt att behålla möbler, tv, dator osv. Det man utmäter i en bostad är det som har något värde, ex tavlor smycken och annat kan ge pengar. Dom akn heller inte utmäta något som är köpt på avbetalning och ej ännu betalt.
  • snustorr

Anonym (Nucku) skrev 2009-03-27 19:56:36 följande:

Har DU synskade VÄNNER ...
    .. sy...synsk...synskade? svenska??
  • Anonym

Men det finns faktiskt vissa frågetecken här. Har du en så mycket högre inkomst än din sambo så att det är skäligt att tro att du för dina pengar köpt en relativt ny fin bil och han en gammal skrutthög?

Har du tjänat så mycket pengar att du av det överskottet de senaste månaderna kunnat betala tillbaka ett lån på 100.000? När uppstod lånet, vad har du köpt för pengarna, hur var det avtalat att det skulle återbetalas.

Det här är ju liksom ingen vanlig skuld till KFM pga att ni inte haft pengar att betala en räkning. Med ett så högt belopp som 250.000 så är det inte böter utan skadestånd och något som han under en tid har kunnat "planera" för. Ev skulle man du kunna gå in med återvinningsregler om man anser att han/ni medvetet frånhävt er egendom för att slippa betala skadestånd till någon som lidit skada av hans brott.

Svar på tråden Utmätning av bostaden