• Smuliz

Barn som är sen i sin utveckling, undersökningar gjorda, vad var orsaken?

Min dotter är 10 månader, diagnoserat med Epilepsi sedan 3 månader tillbaka. Var med i utveckling till hon var 6 månader gammal, därav har det stannat upp en hel del.

En massa tester, prover, undersökningar är gjorda, men de hittar ingen "orsak" till att hon släpar efter i sin utveckling, mer än att hon har Epilepsi då.

Nu undrar jag om fler med barn där det inte händer så mycket i utvecklingen, det första året, eller där det händer väldigt lite och sakta. Ni som har blivit utredda och så, vad var orsaken?

Har förstått att sådant som t.ex. utvecklingsstörning kan man ju inte konstatera förrän de är äldre.

Ja vad har ni fått för diagnoser på era sena barn? Eller har ni inte fått någon?

• Svar på tråden Barn som är sen i sin utveckling, undersökningar gjorda, vad var orsaken?
  • Busbellan

Min son utvecklades ganska normalt fram tills han var ca 7 mån, han lärde sig t.ex sitta vid 6,5 mån. Däremot har han aldrig direkt jollrat något.
    Sen har han hela tiden legat långt efter i utvecklingen. Han kröp vid 17 mån och gick vid 3,5 år. Pratar gör han ingenting än
    Nu är han 5,5 år och i höstas gjordes utredning. Diagnoserna blev autism och lindrig utvecklingsstörning.

Nu behöver det ju inte alls vara så i ert fall att ni någonsin kommer få nån diagnos. Just för att små barn utvecklas så olika så ställs ju inte diagnoser så tidigt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Smuliz

OJ vilken lång tid du fick vänta innan du fick nån diagnos!

Nej jag vet att det inte behöver vara något, men vill veta vad ni andra fått.

• Busbellan
    Smuliz skrev 2009-03-27 12:02:28 följande:
    OJ vilken lång tid du fick vänta innan du fick nån diagnos!Nej jag vet att det inte behöver vara något, men vill veta vad ni andra fått.
    Det var faktiskt vi själva som valde att vänta med utredningen
    1 år tidigare var vi erbjudna att göra den i alla fall.
    Men vi tyckte ändå att för tillfället fick vi den hjälp vi behövde så en diagnos varken skulle göra till eller från.
    Men när han blev 5 år och skolan börjar närma sig så kändes det viktigare
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kitty med triss
    Smuliz skrev 2009-03-27 10:38:37 följande:
    Min dotter är 10 månader, diagnoserat med Epilepsi sedan 3 månader tillbaka. Var med i utveckling till hon var 6 månader gammal, därav har det stannat upp en hel del.En massa tester, prover, undersökningar är gjorda, men de hittar ingen "orsak" till att hon släpar efter i sin utveckling, mer än att hon har Epilepsi då.Nu undrar jag om fler med barn där det inte händer så mycket i utvecklingen, det första året, eller där det händer väldigt lite och sakta. Ni som har blivit utredda och så, vad var orsaken?Har förstått att sådant som t.ex. utvecklingsstörning kan man ju inte konstatera förrän de är äldre.Ja vad har ni fått för diagnoser på era sena barn? Eller har ni inte fått någon?
    Min pojke var lite sen i motoriken, log ganska sent 9 veckor, jollrade ingenting, kom inte igång med pratet förrän vid 3 år och fick diagnosen Asperger vid 3,5 år.
  • Smuliz

Kitty med triss skrev 2009-03-27 19:43:49 följande:

Min pojke var lite sen i motoriken, log ganska sent 9 veckor, jollrade ingenting, kom inte igång med pratet förrän vid 3 år och fick diagnosen Asperger vid 3,5 år.
    När du skriver jollrar ingenting, menar du att han var helt tyst då? Skrattade han sånt där härligt babyskratt?

Hur är han nu? Klarar han av vanligt dagis osv?
  • ebbasmilladagny

Hej!
    Min dotter är 14 månader och sen motoriskt. Hon går hos en neurolog som håller på att utreda orsaken till varför hon är så sen. Hon är svag i framförallt benen och kan inte ställa sig upp, sätta sig ner, gå, krypa, vända sig, sätta sig upp. Om hon faller så tar hon inte emot sig.
    Hon kan sitta, rumphasa och gå med stöd.

Hon har svaga reflexer och det är nog framförallt det som gör att de fortsätter att utreda istället för att avvakta.

Nästa steg är en ögonbottenundersökning samt en undersökning av nerverna till musklerna?

Hon är annars rätt så tidig med språket och säger flera ord och förstår otroligt mkt av vad vi säger.

• Kitty med triss
    Smuliz skrev 2009-03-27 21:14:19 följande:
    Kitty med triss skrev 2009-03-27 19:43:49 följande:
    När du skriver jollrar ingenting, menar du att han var helt tyst då? Skrattade han sånt där härligt babyskratt? Hur är han nu? Klarar han av vanligt dagis osv?
    Ja det mest förtjusande skratt. Nej han var inte tyst men gav inga direkta svarsljud och inget joller typ mamamam baba ba dadada. Han klarar vanligt dagis, han är superduktig och smart. Han har resurs som tränar det sociala.
  • Smuliz
    ebbasmilladagny skrev 2009-03-28 07:50:23 följande:
    Hej!Min dotter är 14 månader och sen motoriskt. Hon går hos en neurolog som håller på att utreda orsaken till varför hon är så sen. Hon är svag i framförallt benen och kan inte ställa sig upp, sätta sig ner, gå, krypa, vända sig, sätta sig upp. Om hon faller så tar hon inte emot sig. Hon kan sitta, rumphasa och gå med stöd.Hon har svaga reflexer och det är nog framförallt det som gör att de fortsätter att utreda istället för att avvakta.Nästa steg är en ögonbottenundersökning samt en undersökning av nerverna till musklerna?Hon är annars rätt så tidig med språket och säger flera ord och förstår otroligt mkt av vad vi säger.
    Låter väldigt likt min tös. Bortsett från att rumphasa och gå med stöd. Men min är ju 10 månader.

Hon är också svag. Klarar inte av att stå "på alla fyra" i krypställning. Ligger på mage fortfarande. Tar inte heller emot sej när hon faller. Svaga reflexer.

Ögonbottensundersökning har vi gjort. Det va inga fel.

Men min tjej har inget språk alls, bara "gnället". Förstår väl kanske 2 - 3 ord bara.

Intressant att se vad dom kommer fram till.
  • Smuliz

Kitty med triss skrev 2009-03-28 18:22:17 följande:

Ja det mest förtjusande skratt. Nej han var inte tyst men gav inga direkta svarsljud och inget joller typ mamamam baba ba dadada. Han klarar vanligt dagis, han är superduktig och smart. Han har resurs som tränar det sociala.
    Jaha har du en person som är med honom på dagis? Hur fick du igenom det?
Svar på tråden Barn som är sen i sin utveckling, undersökningar gjorda, vad var orsaken?