• shitvadjaghatar

Någon som har erfarenhet av heltäckningsmatta?

Måste införskaffa det och för det första finns det ju inga som inte är jättefula, för det andra fick jag en chock att det var så dyrt.

Jag vill ha alla tips och råd jag kan få om heltäckningmattor.

Bästa stället att köpa, bästa varianten, bästa färgen mm.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av heltäckningsmatta?
  • Balehead

Jag blir nyfiken på VARFÖR du vill lägga in heltäckningsmatta om du både tycker att det är dyrt och fult. Och vadå "bästa färgen"? Det beror väl på hur resten av rummet ser ut? Vi har heltäckningsmatta både i vårt sovrum och i äldsta dotterns, och jag tycker att det är underbart. Dotterns köpte vi på Bauhaus. Billigt och enkelt. Vår matta är lite mer påkostad, eftersom vi räknar med att den kommer att få ligga kvar längre.

• Skogsstjärna

Beror ju mycket på rummet. Men en sak är att gärna ta en lite "fläckig" eller spräcklig om du förstår hur jag menar, så syns inte fläckar. Jag hade heltäckningsmatta i mitt källarrum när jag var yngre, mörkgrön med lite vitt och nyansskillnader i, och den såg ny och fräsch ut efter 6-7 år trots att det spillts en del och slarvats med städning ibland.

• shitvadjaghatar

Balehead,
    Därför att vi inte har råd med golvärme på övervåningen och vill att ungarna ska ha det varmt och gosigt som vi har här nere.

Färgen på väggarna är turkost i ena rummet och rosa i andra, samt vitt i halldelen.

Ska kolla bauhaus. Tackar!!

Skogsstjärna,
    Ska kolla det. På mattvaruhuset fanns det typ bara enfärgat.
    Tack!

• Jordgubba

jag tänkte precis rekomendera mattvaruhuset. Väljer man en långhårig i velour börjar det väl att krypa därinne efter ett tag så det skulle jag inte rekomendera. Sen den "spräckliga" varianten ser ut som att den när tagen direkt från ett mormorshus, skulle inte jag välja idag...så neutral färg som möjligt för att det inte ska bli färgshock...

• Höst06

Vi har heltäckningsmattor i båda barnens rum. Det är det bästa vi har gjort! Perfekt att leka på då barnen alltid sitter på golvet och superlätt att städa. Vi har en mörkgrå ganska korthårig. Heter Sensation Uni och kommer från www.golvabia.se.
    Ska snart flytta och det blir heltäckningsmattor i samtliga sovrum då

• Needy

Sonen har en silvergrå från Bauhaus..den är helt underbar att gå på!!
    Ombonat o varmt.. =)

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • TigerLinn

tips bara...
    om ni har heltäckningsmattor.. kom ihåg att inföskaffa en typ av mattpiska. elektronisk.. för annars kommer ni aldrig få mattan ren från damm och små skit... för sådant får man inte bort med en vanlig dammsugare å de är ju små partiklarna i damm m.m. utsöndrar alergier m.m. (har jobbat med detta)
    älskar själv heltäcknings matta och önksar de i de hus vi förhoppningsvis köper i framtiden..

• shitvadjaghatar

Thank you!!

Vi hittade en mörkgrå på Hornbach för 69 kr /kvm.

Undrar hur kvalitén är då?

Vad har era kostat?

• Höst06

Tror vår kostade ca 400;-/kvm. Tror man får lite vad man betalar för....
    Ang allergier så är heltäckningsmattor bättre ur den synpunkten. Den binder dammet och sedan dammsuger man upp det, istället för att det flyger runt i rummet när man har tex parkettgolv. Dagens heltäckningsmattor går inte att jämföra med dem som fanns för typ 30 år sedan.

• Netha85

Jag skulle aldrig skaffa mig en heltäckningsmatta pga att de är otroligt astmaframkallande framför allt för barn.
    Skulle hellre lägga trägolv och en stor matta, ev flera som man lägger ihop, som går att vädra.

• Höst06
    Netha85 skrev 2009-03-29 21:57:28 följande:
    Jag skulle aldrig skaffa mig en heltäckningsmatta pga att de är otroligt astmaframkallande framför allt för barn.Skulle hellre lägga trägolv och en stor matta, ev flera som man lägger ihop, som går att vädra.
    Det är helt nya rön om det nu!
    Bättre att det sitter fast i mattan än att det far runt i luften. Sen är de "antismutsbehandlade" nu oxå. Så smutsen fastnar inte på sammasätt. Men dammet sätter sig och är bara att dammsuga bort sedan. Tro mig, jag vet! Kollade upp detta väldigt noga innan vi köpte våra!
  • Höst06
    Netha85 skrev 2009-03-29 21:57:28 följande:
    Jag skulle aldrig skaffa mig en heltäckningsmatta pga att de är otroligt astmaframkallande framför allt för barn.Skulle hellre lägga trägolv och en stor matta, ev flera som man lägger ihop, som går att vädra.
    Det är helt nya rön om det nu!
    Bättre att det sitter fast i mattan än att det far runt i luften. Sen är de "antismutsbehandlade" nu oxå. Så smutsen fastnar inte på sammasätt. Men dammet sätter sig och är bara att dammsuga bort sedan. Tro mig, jag vet! Kollade upp detta väldigt noga innan vi köpte våra!
  • Netha85

Ok, det är ju bra det! Men som sagt, jag personligen skulle aldrig skaffa heltäckningsmatta, hur skönt det än är att gå på.

• jag skriver bara 1 gång

Hej jag ville bara säga att om du skaffar en heltäcknings matta måste du göra rent den vart annat år annars samlas det för mycket damm och partiklar som kan leda till allergier och andnings besvär för barnen specielt om dom brukar leka på den

• Leon 2006

Vill oxå säga det att ur allergi och astma synpunkt så e det inte bra med heltäckningsmatta, har själv atma och kvalster allergi, vi hade heltäckningsmattor i huset men fick bostadsanpassningsbidrag för att få bort alla eftersom det inte e bra för mig :) Det kom ifrån sjukhuset och kollade hemma vad vi behövde göra och då sa de även att de heltäckningsmattor som idag kallas för "allergifria" inte e det.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av heltäckningsmatta?