• MTH

Hur ska man tänka?

Hej! Är det någon som vet hur man ska tänka, kunna acceptera att det kanske bara blir ett barn? Jag och min sambo har ett barn (jag var 42 då barnet föddes) och vi har försökt att få ett syskon, men det verkar inte funka och nu är det nog försent (fyllt 45 precis). Jag är så ledsen att tiden gick så fort. Vi träffades sent och vi hann inte med. Är det någon annan som är i samma situation? Är det någon som har något tröstande att säga? Hur ska man tänka, kunna acceptera? Jag har blivit deprimerad av allt detta. Trodde inte det skulle kännas så svårt.

• Svar på tråden Hur ska man tänka?
  • Wassil

Jag tycker,och det är du säkert också,att du skall vara tackasam du fick ETT barn med din kärlek.

• pavi

Hej!
    Förstår att det känns tungt och kan tyvärr inte komma med något som kan trösta.
    Men, ni har inte varit inne på att försöka med ÄD?
    Där är ju din ålder inget problem, dyrt visserligen, men ändå en chans till syskon.
    Kram

• MTH

Ja, Wassil jag är tacksam. Det svåra är bara att acceptera att mitt barn ej får något syskon. Det känns tråkigt med tanke på framtiden osv.

Och till Pavi, tack för rådet! Kanske kunde vara något, men det känns rätt komplicerat, och vet ej om jag skulle våga detta... Vet ej i och för sig om allt hopp är ute ännu (på naturlig väg), det kan väl inte vara samma för alla? Men chansen kan ju inte vara stor. Tänkte på det att jag fick barn vid 42 (utan något problem alls) så man undrar ju om man är helt stendöd "redan" då ?? Har ju hört om en del som fått barn vid 45, kändisar bl a, men de har kanske fått hjälp? Tänkte på hon på TV4, Anna Lindmarker, sen finns det ju Cherie Blair, Britt Ekland m fl. Undrar just hur de bar sig åt?

• Skruttefia

MTH - jag är inte riktigt där du är eftersom jag vid 42 års ålder har lyckan att äntligen vara gravid med ett efterlängtat syskon. Hann dock börja "ge upp hoppet" och ställa in mig på att det "bara" skulle bli ett barn - naturligtvis älskat och efterlängtat men jag hann gråta bittert över att hon skulle bli "ensam i världen" och att vi började för sent, så visst känner jag igen mig i dina tankar.

Har inga bra råd att komma med, förutom tipset om ÄD och att försöka hitta likasinnade IRL eller här på FL.

Prognosen för att bli spontant/naturligt gravid vid 45 års ålder är tyvärr väldigt dålig. Inte ens med IVF (egna ägg) är prognosen särskilt god. Med ÄD, däremot är prognosen lika god som den donerande kvinnans ålder.

Att bli spontant gravid vid 45 är inte helt omöjligt, men eftersom sannolikheten är väldigt liten är det nog inget man bör räkna med (fast jag skulle definitivt fortsätta försöka). Har ingen aning om Anna Lindmarker m fl blivit gravida "spontant"...

Många kramar

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • mytrouble

MTH: Det är inte så komplicerat med ÄD. Varför tänker du att du inte skulle våga? Det är fler och fler som gör det. Jag är 49 och ska nu göra mitt tredje ÄD-försök. Önskar iofs att jag hade börjat med det redan när jag var 45 Tror att många av de äldre kändisar du nämner nog har gjort ÄD... Och som någon sa för ÄD är det absolut inte för sent.. {#lang_emotions_smile} Kram

Karma - what goes around, comes around
  • Jonzonskan

Jag förstår hur du känner. Vi fick kämpa på för att få nummer två. Under den tiden så var jag arg och ledsen och deppig för att det nog "bara" skulle bli ett barn. Min dröm hade alltid varit två barn. När jag väl sedan blev gravid med vår dotter så hade jag kommit ganska långt i bearbetningsprocessen. Jag hade börjat förlika mig med tanken att vi skulle ha ett barn och började kunna se en ljus framtid med det.

Det jag vill säga är att tillåt dig att deppa, sörja, vara arg och ledsen. Man behöver det och småningom finner man glädjen i livet igen.

Kram S

• Vipera

Jag måste fråga en sak, när man är över 40 och vill ha barn och då kanske med ÄD, vad säger föräldrarna till sin dotter då? Har de någon förståelse?
    Jag själv är man och 48 idag, frugan o jag skall ha vårt andra gemensamma barn och min mamma bröt ihop totalt över detta. Min mamma är runt 70 och förstår ingenting av dagens värld, omgiften ålderskillnader, barn innan och skaffa barn utan att ha fast jobb, vara särbos med småbarn o ja ni förstår...
    Tycker det är så tråkigt att hon inte förstår alls och tänkte just vad Anna Lindmarkers föräldrar måste ha sagt. Skrev om detta i pappagruppen men det är ju inte så mycket fart i pappatrådarna

• Trixabus

Det här med att kändisar får barn sent och blir "bara" gravida (Anna Lindmark, Annika Sörenstam, Linda L osv) - hur vet vi att dom har blivit spontant gravida, hur vet vi att det är deras egna ägg - kanske har dom gjort äggdonation eller fryst ner sina ägg för senare tillfälle?

• Pimpinellan
    Trixabus skrev 2009-05-05 10:00:37 följande:
    Det här med att kändisar får barn sent och blir "bara" gravida (Anna Lindmark, Annika Sörenstam, Linda L osv) - hur vet vi att dom har blivit spontant gravida, hur vet vi att det är deras egna ägg - kanske har dom gjort äggdonation eller fryst ner sina ägg för senare tillfälle?
    Varför skulle det _inte_ vara deras egna ägg? Det är långt ifrån omöjligt att bli spontant gravid till stax över 50 års ålder. Har en bekant som fick första-och mest troligt enda barnet-när hon var drygt 47,5 år. Finns en i Sävsjö som var 52. Tror knappast alla dess kändisar åkt utomlands för ÄD. För i Sverige får ingen över 43 ens göra IVF och ingen över 38 göra ÄD utom i Umeå. Frysa ner ägg är inte tillåtet i Sverige "bara för att". Har man gjort IVF och fått eskimåer kan man göra FET även efter 43,men då tror jag man skulle hört talas om det vad gäller dessa svenska kändisar. Själv tänker vi försöka tills jag hamnar i klimakteriet. Det är den yttersta gränsen. Även om vi får ett barn långt innan.
  • jagäraf
    Vipera skrev 2009-05-05 09:22:14 följande:
    Jag måste fråga en sak, när man är över 40 och vill ha barn och då kanske med ÄD, vad säger föräldrarna till sin dotter då? Har de någon förståelse? Jag själv är man och 48 idag, frugan o jag skall ha vårt andra gemensamma barn och min mamma bröt ihop totalt över detta. Min mamma är runt 70 och förstår ingenting av dagens värld, omgiften ålderskillnader, barn innan och skaffa barn utan att ha fast jobb, vara särbos med småbarn o ja ni förstår...Tycker det är så tråkigt att hon inte förstår alls och tänkte just vad Anna Lindmarkers föräldrar måste ha sagt. Skrev om detta i pappagruppen men det är ju inte så mycket fart i pappatrådarna
    Vipera, vad är det din mamma reagerar på? Jag undrar för ibland kanske man tror att så som vi tänker och gör idag är nåt nytt? Igår fick jag hem ett lass Vi Föräldrar från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Jag blev lite full i skratt när jag upptäckte att ungefär samma ämnen var aktuella då som idag. Bl a fanns en artikel om att bli mamma efter 40 - var det farligt eller ej (det var ej farligt kom det fram ) Sen var det en artikeln om barnfetma och ja, massor som vi diskuterar även idag. Det enda jag kanske reagerade på var att tidningarna är fulla av nakna barn vilket de inte är idag samt att kvinnors sexualitet inte var lika självklar som idag. Samt att Sanisept nu kommit med bindor som inte behövde gördel... Annars som sagt, ungefär samma ämnen som idag så jag undrar hur din mamma tänker och vad som gör henne ledsen för jag tror inte världen var så hemsk annorlunda då än idag.
  • Trixabus

Det jag säger är att chanserna är mkt mkt små, minimala - det är fakta - man bör vara realist och optimist! Jag säger inte att alla kändisar har gjort det, det vet varken du eller jag, jag tror inget, men jag vet att chanserna till en graviditet är väldigt små - fråga vilken doktor som helst.

• Pimpinellan
    Trixabus skrev 2009-05-05 13:13:56 följande:
    Det jag säger är att chanserna är mkt mkt små, minimala - det är fakta - man bör vara realist och optimist! Jag säger inte att alla kändisar har gjort det, det vet varken du eller jag, jag tror inget, men jag vet att chanserna till en graviditet är väldigt små - fråga vilken doktor som helst.
    Ingen vet mer om det än jag! Det jag inte vet om fertilitet är inte värt att veta så jag behöver minsann ine fråga nån läkare! Efter 23 års barnlängtan,5 IVF:er,varav bara 2ET och m.f och MA så är jag allt annat än optimist! Men man kan ALDRIG säga att det är omöjligt! Min bekant som var 47,5 hade försökt i 6 år och aldrig varit gravid innan. Vet två par som försökte i över 2o år och sen fick barn efter 40,vet så många andra som också fått både första och andra och även tredje barnet efter 40 så omöjligt är det inte! Svårt för de flesta,men även superlätt för flera. Svägerskan fick första efter 7 försök och då var hon 41 och andra efter inga försök alls och trots amning och då var hon 42,5. Är bara 1,5 år mellan barnen.
    Man ska aldrig ge upp-man vet aldrig om/när det tar sig!
  • Vipera
    jagäraf skrev 2009-05-05 13:10:06 följande:
    Vipera, vad är det din mamma reagerar på? Jag undrar för ibland kanske man tror att så som vi tänker och gör idag är nåt nytt? Igår fick jag hem ett lass Vi Föräldrar från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Jag blev lite full i skratt när jag upptäckte att ungefär samma ämnen var aktuella då som idag. Bl a fanns en artikel om att bli mamma efter 40 - var det farligt eller ej (det var ej farligt kom det fram ) Sen var det en artikeln om barnfetma och ja, massor som vi diskuterar även idag. Det enda jag kanske reagerade på var att tidningarna är fulla av nakna barn vilket de inte är idag samt att kvinnors sexualitet inte var lika självklar som idag. Samt att Sanisept nu kommit med bindor som inte behövde gördel... Annars som sagt, ungefär samma ämnen som idag så jag undrar hur din mamma tänker och vad som gör henne ledsen för jag tror inte världen var så hemsk annorlunda då än idag.
    Är det något jag lärt mig när jag forskat i historia så är det att alla människans problem och farhågor i princip alltid varit desamma oavsett tid, men det hjälper ju inte! Min mamma har fastnat i en äldre värld, hon har varit hemmafru hela sitt liv dessutom. Hon förstår inget av den moderna världen och hennes stöd (min far) är nu borta, hon har ingen guide till rätt och fel längre. I hennes värld gifter man sig med en och skaffar barn med den, endast. Man har fast jobb innan dess för annars kan man inte gifta sig alls från början. Hon anser vidare att kvinnor inte skall jobba utan bara ta hand om barnen.
    I vårt läge just nu så är jag arbetslös och tar såklart störst ansvar för barnen då, frugan jobbar, vi bor inte ihop konstant trots att vi är gifta och vi skall ha barn igen, denna värld är inte möjlig för min mamma att ta in. Alltså, jag förstår henne men det känns så tråkigt. Skall man ge upp och vänta på att hon dör en dag så det blir punkt på hennes missnöje eller vadå? Hur kul är den känslan!
    Jag kan som sagt tänka mig att många kvinnor som skaffar barn på äldre dagar står med samma omöjliga problem med omgivningens attityder...
  • jagäraf
    Vipera skrev 2009-05-05 13:53:06 följande:
    Är det något jag lärt mig när jag forskat i historia så är det att alla människans problem och farhågor i princip alltid varit desamma oavsett tid, men det hjälper ju inte! Min mamma har fastnat i en äldre värld, hon har varit hemmafru hela sitt liv dessutom. Hon förstår inget av den moderna världen och hennes stöd (min far) är nu borta, hon har ingen guide till rätt och fel längre. I hennes värld gifter man sig med en och skaffar barn med den, endast. Man har fast jobb innan dess för annars kan man inte gifta sig alls från början. Hon anser vidare att kvinnor inte skall jobba utan bara ta hand om barnen.I vårt läge just nu så är jag arbetslös och tar såklart störst ansvar för barnen då, frugan jobbar, vi bor inte ihop konstant trots att vi är gifta och vi skall ha barn igen, denna värld är inte möjlig för min mamma att ta in. Alltså, jag förstår henne men det känns så tråkigt. Skall man ge upp och vänta på att hon dör en dag så det blir punkt på hennes missnöje eller vadå? Hur kul är den känslan!Jag kan som sagt tänka mig att många kvinnor som skaffar barn på äldre dagar står med samma omöjliga problem med omgivningens attityder...
    OK, då förstår jag. Usch, trist när människor inte följer med utvecklingen. Din mamma är ju inte ens lastgammal på något sätt. Vid 70 är man ju idag fortfarande alert och aktiv.

Nä, man ska inte vänta på att de ska dö, man ska leva som man själv vill och kan ens föräldrar inte acceptera det så finns det inte så mycket att göra. Min äldste bror gifte sig 1973. Min farmor som då var i 70-årsåldern blev alldeles chockad av hans val av fru och utbrast: kunde ni inte väntat tills jag var död?! Farmor dog 1995... Då hade brorsan och hans fru varit skilde i 18 år

Lycka till Vipera, både du och frugan och jag hoppas att din mamma kan bortse från allt gammalt skräp och istället glädja sig åt alla fina barnbarn!
  • jagäraf
    Trixabus skrev 2009-05-05 10:00:37 följande:
    Anna Lindmarker och jag är lika gamla. Vi blev gravida ungefär samtidigt fast hon fick barn och jag missfall... Om hennes graviditet var med eller utan ÄD har jag ingen aning om men jag vet att min graviditet kom till alldeles naturligt i alla fall.
  • Trixabus

Naturligtvis kan IVFläkarna mer än du - det säger sig själv (låter naivt när du skriver så) - jag har också hållit på med IVF ett tag och känner en del som har varit i svängen väldigt länge, men vi inser ju hur det ligger till - att bortse från all data och statistik är ju löjligt, bra är om man är optimist men samtidigt bör man vara realist. Jag själv inser att mina chanser att lyckas krymper allt eftersom och det svider (många tårar har rullat ned för kinden). Visst finns det dom som blir gravida långt upp i åldrarna MEN dom är få - det är fakta.
    Så här stor är chansen för en normalfertil kvinna att bli gravid vid samlag i samband med ägglossningen (av Leif Hägglund, gynekolog och verksamhetsansvarig vid IVF-Kliniken Öresund i Malmö)
    Ålder
    Vid 15 år: 40 %
    Vid 20 år: 40 %
    Vid 25 år: 30 %
    Vid 30 år: 25 %
    Vid 35 år: 20 %
    Vid 38 år: 10 %
    Vid 40 år: 5 %
    Vid 43 år: 0?1 %
    Har du annan statistik som är positivare, vill gärna jag ta del av, ingen tvekan om det .
    Visst finns där undantag, det har det funnits hela tiden. För dom som lyckas lite högre upp i åldrarna är sedan risken för missfall stor - det är som sagt fakta. Själv klart hoppas jag vid mitt hjärta att alla som vill lyckas också kommer att göra det, håller allt vad jag har och lite till. Lycka till.

• Pimpinellan

Nu Trixabus har jag fått nog av dig! Jag vet det jag behöver veta om fertilitet och ingen läkare kan tillföra mig nåt. Tro mig-jag har ställt massor med frågor och de har inga svar som jag inte redan visste. Och jag har sett den där statistiken till leda! Men den säger INGET om en enskild person chanser! Min svägerska _försökte_ inte ens bli gravid och blev det 42 år gammal. Lika fertil som en tonåring allså. Varför så negativ? Jag VET att JAG personligen har jättesvårt att bli gravid,men skulle aldrig säga att det är omöjligt och jag kommer aldrig ge upp och aldrig säga till nån annan att det är omöjligt. För det KAN man inte veta! Varför inte peppa och säga att visst försök du,det kan gå,det går för flera andra varje år istället för att bara vara a pain in the "du vet var"?
    Jga har läst siffror på hur många äldre som får barn varje år och de är inte alls så få som du vill framställa. Det är ju trots allt inte värst många 40+are som ö.h.t försöker och dessutom orkar hålla på tills det går. Många ger upp i förtid,men skulle de hålla på så tror jag långt fler skulle få barn. En till sak är attt många äldre blir tvärfertila precis innan klimakteriet-då släpper kroppen de sista bra äggen. Har hänt många här på F.l som gjort många IVF:er,aldrig blitt gravida och sen lyckats spontant. Hur förklarar du det då!?

• Trixabus

Hur vet du hur många 40 åringar som försöker bli gravida, det har du ingen aning om !!!!!!!! Inte den blekaste aning. Du kan leva i din fantasivärld, vara positiv orealist - jag är POSITIV REALIST- det är det som är skillnaden. Jag önskar inget heller än att alla vi blir gravida, men fakta är fakta och där med basta. Den enskilda person säger aldrig statistiken något om, det vet ju både du och jag, men att vara naiv och påstå att det skulle vara lätt är lite befängt. Det finns alltid undantag och det är lätt att kolla upp vilka som har lättare att bli gravida än andra, görs enkelt genom kontroll av äggstockarna VUL och blodprov - fast det säger dock inget om kvalitén på äggen.
    Jag tycker det vore synd om man gång på gång provar IVF och det inte funkar - då vore det bättre att inse att äggdonation är ett bättre alternativ. Själv är jag inte där än, om det blir aktuellt är det helt ok för mig - trots att jag måste leva på bröd och vatten i mån därefter.

Många leds in i en falsk värld, det är bättre att prova äggdonation om man försökt med IVF många gånger (vad det är, är upp till var och en att bedöma - gärna tillsammans med en läkare. Varför slänga en massa pengar i sjön som man kunde använt till äggdonation, bara för att man inte ville inse fakta.

Jag är också väldigt trött på dig och då menar jag inte lite utan mkt!

Och du fortsätt du att rabbla upp en massa undantag om det nu tillfredställer dig.

Ännu en gång, lycka till och jag menar det verkligen med hela mitt hjärta.

• Trixabus

Jag ber om ursäkt, vill inte säga att jag är trött på dig eller har fått nog, det är lågt att säga så - tar tillbaka det om det går - vi har alla samma mål att bli mammor på ett eller annat sätt. Men jag har mitt sätt att se på saker och du har ditt, det är väl ok?

• Mumle

Sluta stirra er blinda på statistik!!! även för en fertil 25 åring är chansen att bli gravid aldrig mer än 25 % per ägglossning. Jag känner FLERA kvinnor över 40 som lyckats bli gravida inom 6 månader helt på egen hand. Vi är alla unika individer och det lönar sig inte att jämföra sig med alla andra. För mig tog det 2 år med andra barnet, vi gjorde IVF för att det bara blev missfall när vi försökte själva. Jag var bara 35-37 under den perioden men min fertilitet var definitivt dalande. Nu fyller jag 40 i höst och med ett missfall i bagaget från i höstas känner jag att chansen att bli gravid nån mer gång är ganska stor. Händer det inte så är vi jättenöjda med de barn vi har men skydda oss kommer vi aldrig göra. Livet är välkommet om det vill komma till oss! Lycka till alla blivande mammor 40 + , det är inte alls omöjligt.

Svar på tråden Hur ska man tänka?