jagäraf skrev 2009-05-05 13:10:06 följande:
Vipera, vad är det din mamma reagerar på? Jag undrar för ibland kanske man tror att så som vi tänker och gör idag är nåt nytt? Igår fick jag hem ett lass Vi Föräldrar från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Jag blev lite full i skratt när jag upptäckte att ungefär samma ämnen var aktuella då som idag. Bl a fanns en artikel om att bli mamma efter 40 - var det farligt eller ej (det var ej farligt kom det fram ) Sen var det en artikeln om barnfetma och ja, massor som vi diskuterar även idag. Det enda jag kanske reagerade på var att tidningarna är fulla av nakna barn vilket de inte är idag samt att kvinnors sexualitet inte var lika självklar som idag. Samt att Sanisept nu kommit med bindor som inte behövde gördel... Annars som sagt, ungefär samma ämnen som idag så jag undrar hur din mamma tänker och vad som gör henne ledsen för jag tror inte världen var så hemsk annorlunda då än idag.
Är det något jag lärt mig när jag forskat i historia så är det att alla människans problem och farhågor i princip alltid varit desamma oavsett tid, men det hjälper ju inte! Min mamma har fastnat i en äldre värld, hon har varit hemmafru hela sitt liv dessutom. Hon förstår inget av den moderna världen och hennes stöd (min far) är nu borta, hon har ingen guide till rätt och fel längre. I hennes värld gifter man sig med en och skaffar barn med den, endast. Man har fast jobb innan dess för annars kan man inte gifta sig alls från början. Hon anser vidare att kvinnor inte skall jobba utan bara ta hand om barnen.
I vårt läge just nu så är jag arbetslös och tar såklart störst ansvar för barnen då, frugan jobbar, vi bor inte ihop konstant trots att vi är gifta och vi skall ha barn igen, denna värld är inte möjlig för min mamma att ta in. Alltså, jag förstår henne men det känns så tråkigt. Skall man ge upp och vänta på att hon dör en dag så det blir punkt på hennes missnöje eller vadå? Hur kul är den känslan!
Jag kan som sagt tänka mig att många kvinnor som skaffar barn på äldre dagar står med samma omöjliga problem med omgivningens attityder...