• Lilith74

Herbalife - duschtvålarnas pyramidspel?

Jag undrar vad det är för skumt med Herbalife!
    En kompis faster har tjatat på mig i över ett år att jag ska bli återförsäljare för deras olika schampon, tvålar och annat. Jag försöker få reda på mer - villkor, provision, produkter etc men får bara höra: -Bli återförsäljare först så får du reda på allt sen.
    Hur blir man återförsäljare då, undrar jag. -Ja det är lite komplicerat, men om du först bestämmer att du verkligen vill bli det så kan jag ordna ett möte mellan dig och en annan person.
    VAD är det för skumma metoder!!?

Efter mycket tjat från denna faster bad jag om att få en av deras grejer, fick en duschtvål där numret till företaget är övermålat!!!??? Innehållet i duschtvålen är identiskt med en helt vanlig tvål som jag köpt för 20 kr i en vanlig affär. Vad är det som är speciellt med Herbalife?`Jag har ingen som helst önskan att bli återförsäljare men undrar vad det hela går ut på?

• Svar på tråden Herbalife - duschtvålarnas pyramidspel?
  • Belsebub

Det hela går ut på att du köper ett paket, får en kort säljutbildning och sen ska värva egna säljare under dig. Du får provision på dina säljares varor, men framförallt deras startpaket.

Herbalife är inte ett pyramidspel...klarar reglerna galant, men jag personligen gillar inte att slänga ut flera tusen på ett paket bara för att få sälja produkter.

• Lilith74

Aha... ok det är något liknande som jag antagit att det är, men det verkar mindre viktigt att sälja saker, alltså schampoo etc, värvningen verkar vara det viktigaste. Jag har bett fastern om att få köpa schampoo men får bara tjat om att bli ÅF till svar.

• Tin o Trolls mamma

På det sommarjobbet jag hade var minst 3 pers återförsäljare för Herbalife. De är som hjärntvättade av typ en skum sekt eller nåt! Vad man än sa så lyckades de lägga fram säljargument för Herbalifes produkter. Till slut blev jag riktigt irriterad.

En annan tjej jag jobbade med är diabetiker. En av HL-säljarna prackade på henne ett paket med drickpulver o vitaminer o sa åt henne att prova. Kostnad: Minst 1500:- Grejen är att tjejens diabetes försämrades våldsamt och hon blev inlagd akut på sjukhuset. När hon blev utskriven igen ville HL-säljaren att hon skulle ge produkterna en chans till! Förbannad är vad jag blev då!

Ekorren.

• Danbala

Ekorren:
    Jag tror de flesta (av vad jag läst och kommit i kontakt med andra liknande upplägg) har lagt ut relativt stora pengar och desperat försöker åtminstone gå jämnt upp. Av allt att döma lyckas få ens med det.

• Tin o Trolls mamma

Danbala: Visst är det så, det förstod jag ju när jag lyssnade på dem på jobbet. Oberoende distributör! Tro fasen det eftersom man måste ha ett heltidsjobb vid sidan av för att gå runt ekonomiskt.

Ekorren.

• gyro

jodå det är ett pyramidspel varför ser det annars ut som en pyramid ?

Även natures own är ett sådant lagligt pyramidspel där det mer går ut på att värva folk än att sälja något mitt ex gick med i det..
    Lättlurad var han...
    han köpte starpaket och enl alla skulle man kunna tjäna uppemot 11000kr/v (eller något sådant)
    Det är mycket pengar.. mitt ex värvade för exakt 0:- han var ingen bra försäljare eller värvare

Jag tycker illa om sådant för inte nog med att de vill värva folk de prackar på en ett startpaket för (natures own hade minst 1600kr tror jag)mycket pengar för produkter du kan köpa i en vanlig affär för 1/4 av deras pris..

• Danbala

gyro:
    Jo, det kan ju vara bedrägligt lätt att bli lurad, eftersom det ofta är bekanta som svär på att det är så himla bra... ...eftersom de verkligen BEHÖVER värva fler människor. Elakt koncept, hela det där.

• gyro

Danbala
    men oftast får försäljarna rådet att gå via släkten och vännerna i första hand..
    på natures own skulle man skriva en lista på 100% som man skulle kunna värva..

Svar på tråden Herbalife - duschtvålarnas pyramidspel?