• Beeenjamin

Vilken yrke är mest sysselsatt och varierande?

Hej

Jag kan tänka mig jobba de flesta yrke i dagens samhälle.
    Det är en djungel av olika yrke, svårt att bestämma sig. Man vill bli det, och senare tänker man jag vill det andra. Vad tycker ni vilken yrke är mest sysselsatt och mycket varierande? Jag menar ett yrke som gör att varje dag ser det annorlunda ut. Arbetsuppgifter varierar varje dag. Vilken yrke passar bäst till personer som kan tänka jobba med olika jobb? Jag kan tänka mig jobba den ena jobb på morgonen, senare ett annat jobb och att avsluta dagen jobba med helt annat yrke.

• Svar på tråden Vilken yrke är mest sysselsatt och varierande?
  • spik

Mja.. lärare kanske? Där har du ett väldigt varierande yrke, extremt socialt, kul, krävande och viktigt. Arbetsuppgifterna kanske inte verkar variera vid första anblicken, men alla klasser är olika, du har oftast mer än ett ämne att "snöa in" på, och kontakten med eleverna gör att du får olika roll beroende på vilken av dem du pratar med.

Passar förstås inte alla, men något att fundera på. Men det krävs verkligen att man går in med själ och hjärta, annars får man det inte kul..

• spik
    Beeenjamin skrev 2009-03-27 13:58:42 följande:
    Du menar grundskollärare eller?
    Till exempel. Men även som gymnasielärare har du ett visst ansvar för eleverna, och det vanliga är att man är utbildad till att undervisa i minst två ämnen. Sedan kan det ju förstås hända att man bara undervisar i det ena. Själv hoppas jag på att kunna arbeta med tonåringar (gymnasiet) eller vuxna (fhsk/komvux), eftersom jag tycker att de grupperna är mer givande än grundskolebarn.

Har du något specialintresse? Känner du att det är viktigt för dig med en högre utbildning? Man kan ju öppna eget också, om man har en bra idé!
    Förut fanns det ett intressetest på ams.se, det är såklart inte jättespecifikt, men kan ge en fingervisning år rätt håll.
  • Beeenjamin

Jag har ansökt om Lärarprogrammet, Barn och ungas uppväxtvillkor, lärande och utveckling. Det innebär att man kan jobba förskola, samt grundskola tidigare år. Jag vet inte hur det blir, om man kommer in eller inte. Testet på ams.se har jag gjort..hm...kanske 11 gånger hittills.

• spik

Okej, alla vet ju inte om det där testet så det är lika bra att tipsa om det. Har du gjort det elva gånger vet du ju vad det handlar om. Om du inte är säker på att du vill bli lärare kanske du kan läsa några enstaka kurser innan, för att hitta rätt ämne. Jag gjorde inte det, jag hade jobbat i skolan innan och visste att jag ville jobba som lärare, dessutom var jag 23 när jag började min 5-års utbildning (vill helst vara klar och ha fast jobb innan 30), men jag tror att det kan vara en bra idé om man känner att man har "tid" och är osäker.

Har du sökt fler program/kurser?

• Felizia7

Sjuksköterska (ex på akuten, iva, ambulans), polis i yttre tjänst är ett par jag kommer på spontant. Vårdyrken generellt.

Svar på tråden Vilken yrke är mest sysselsatt och varierande?