• myda

Pappa har fått cancerdignos! Hjälp!

Min pappa har under hösten sökt för svullen lymfkörtel. Det avfärdades med orden "kom tillbaka om ett par veckor om den inte blivit mindre". Nu står det i allafall klart att han har en metastas i halsen och han ska undersökas för att hitta modertumören. Finns det någon här som kan berätta lite om den här typen av cancer.....kommer han dö nu? Jag vill veta allt!

• Svar på tråden Pappa har fått cancerdignos! Hjälp!
  • julitrean

Jag tycker du ska ringa till Cancerfondens upplysningslinje. Dom är verkligen jätteduktiga och sakliga. Deras telefonnummer är 020-595959.

Cancer är en väldigt oberäknelig sjukdom, metastaser är oftast inget bra tecken, men jag tycker verkligen du ska ringa Cancerfonden där du kan prata av dig med mycket kunniga personer.

Skänker dig en varm tanke, har själv upplevt cancer inom familjen.

• Birgitta2

Usch så tråkigt. Som ovan säger så är det omöjligt att berätta om cancer. Cancer i sig själv är bara sjuk cell. Sen beror det på var dessa sjuka delade celler sitter. Din pappa kommer få röntgas från topp till tå för att hitta var modertumören sitter. Så vitt jag förstår finns det cancer som är lätta att bota och såna som är svårare. Det beror helt på VAR modertumören sitter, HUR MÅNGA metastaser som finns, VAR metastaserna finns osv.

Jag är jätteledsen för din skull. Vet vad du går igenom. Läkarna kommer göra allt de kan för att bota honom. Och tänk på att man numera ofta ofta överlever cancern och faktiskt blir botad!!!!

Varm kram
    /Birgitta

• myda

Tack för era svar. Man får väl ta en dag i taget. Röntgen nästa vecka....

• Anonym

Hej, jag har svaret.

Lymfkörtelcancer finns i många olika former. Många av formerna är lågmaligna (dvs har ett långsamt förlopp (det är väl lite hoppfullt iaf)) Men sen finns det högmaligna också.

Så du måste höra med behandlande läkare om vad det är för typ av lymfkörteltumör. Ingen kan ge dig svar på frågan utom behandlande läkare.

Hoppas det går bra med er.

• knäppisen
    Anonym skrev 2009-03-31 22:05:30 följande:
    Hej, jag har svaret. Lymfkörtelcancer finns i många olika former. Många av formerna är lågmaligna (dvs har ett långsamt förlopp (det är väl lite hoppfullt iaf)) Men sen finns det högmaligna också. Så du måste höra med behandlande läkare om vad det är för typ av lymfkörteltumör. Ingen kan ge dig svar på frågan utom behandlande läkare. Hoppas det går bra med er.
    Metastaser i lymfkörtlarna innebär med automatik inte lymfom (cancer i lymfsystemet/lymfkörtlarna). Huvudtumören kan lika gärna sitta någon annanstans. Exempelvis är metastaser i lymfkörtlarna vanligt att få om man har bröstcancer.
  • myda

Nu har vi fått reda på att cancern inte spridit sig mer än det de redan hittat. De hittade ingen tumör men läkaren sa att den kan ha försvunnit av sig själv eller vara mikroskopiskt liten att den inte syns. I vilket fall kommer den dö under strålningsbehandling. Veckan efter påsk kommer de att ta prover på hela lyfkörtelsystemet för att se om det finns skadade celler där. Jag antar att de gör det för att bestämma strålningsgrad.
    Han kommer i alla fall att strålas fem dagar i veckan i sex veckor.
    Det skulle vara intressant att få veta lite mer om strålningsbehandling och hur folk har upplevt sådan.

• Ebba Leones Mama

Hej!
    Först av allt vill jag säga att jag är hemskt ledsen för din skull. Cancerbesked är hemska och jobbiga eftersom man står helt utan kontroll och utan exakt händelseförlopp eftersom alla människor är olika och sjukdomen så individuell. Min mamma behandlas just nu med strålning av en hög dos lokalt i nacken. Hon har en metastas på första kotan. Hon har mått sådär och vissa dagar kräks hon hela tiden. SOm sagt, det verkar vara väldigt olika på hur man reagerar och jag gissar att det har med dosen att göra också.
    Hon har behandlats i 10 dagar med uppehåll över en helg och får nu vila till efter påsk. Sedan sätter de in cellgifter. I hennes fall är strålningen mest för att stoppa upp tillväxten och framför allt för smärtlindring. Hur det är sagt för din pappa vet du bäst. Jag ringde och pratade med Cancerfondens jourlinje och de var helt suveräna! Lycka till!!

• Ebba Leones Mama

En sak till. Det är svårt att avgöra hur din pappas cancertyp beter sig generellt eftersom man inte vet vad det är för cancer. Spridning via lymfar eller blod gör alla cancersorter om de sprider sig vill säga och det är viktigt att reda ut var modertumören sitter för att kunna säga vilken typ av cancer det rör sig om.
    I min mammas fall började det som malignt melanom, alltså hudcancer. Sedan spred den sig till lymfkörtlarna och vidare ut i kroppen. Nu har hon som sagt en metastas i nacken och en i magen.

• myda

Ebba Leones Mama: Usch , jag känner med dig och din mamma. Cancer är verkligen en fruktansvärd sjukdom som tycks drabba var och varannan människa.
    Bra att du berättar lite om din mammas behandling. Jag tycker det är intressant att läsa om hur andra behandlas och reagerar på behandling. Jag håller tummarna för din mamma och hoppas på det bästa för er!

Min pappa har precis fått ena sin halsmandel borttagen. De har tagit prover på i princip allt som finns i huvudområdet och nu ber vi till gud att de inte ska ha hittat någon mer spridning av cancern. Primärtumören är inte hittad men läkaren sa att den kunde vara såååå liten eller helt enkelt försvunnit av sig självt och har den inte det kommer den att försvinna under strålningen. Har ingen aning om vilken dos av strålning han kommer få men hoppas att behandlingen ska starta snarast så att han slipper skiten till sommaren.

Tror ni de undersöker leverfläckar?

• julitrean

Läste idag i tidningen att var tredje person drabbas av någon form av cancer, men att överlevnadsgraden har stigit.

Min mamma fick lungcancer och gick bort i november förra året. Genom hela hennes sjukdom upplevde jag cellgiftsbehandlingen som värst för henne. Hon strålades också, men biverkningarna (som hårbortfall på strålat område) dök upp långt senare.

Om man är orolig för leverfläckar kan man be att få dom undersökta. Håller tummarna för er nu!

• myda

Julitrean: Tråkigt att höra om din mamma. Var hon sjuk länge?
    Kan du inte berätta lite om strålningen. Det finns så lite att läsa om biverkningar osv. Hur långt efter kom dom och var det mer biverkningar än hårbortfall?
    Tack för tummarna! Vi är glada för alla som håller dom åt oss.

• julitrean

Hej Myda,
    Min mamma fick diagnosen helt bekräftad 12:e oktober 2007 och gick bort 21:a november 2008. I min mammas fall så satt tumören i ena lungan, men kort efter upptäcktes metastaser i axel, ryggen och lymfar. Något senare upptäcktes även metastaser i hjärnan.

Jag var med min mamma vid hennes strålningar. Dom strålade hennes axel en gång, i ren smärtlindringssyfte samt hennes huvud 2 gånger (för att försöka "lätta på trycket"). De erbjöd henne att bo kvar vid sjukhuset under behandlingen, men mamma kände sig så pass pigg att hon åkte hem ändå. Det jag kommer ihåg var att hon några veckor senare tappade håret (som nämnt tidigare) och att hon fick viss rodnad på huden. Men mamma var så fruktansvärt sjuk, hon åt Tarceva (bromsmedicin) som verkligen gjorde att hon fick hudproblem. Strålbehandlingen var väl den behandling som gjorde henne minst besvärad.

Har en kollega som blivit strålad för prostatacancer, han fick däremot problem med sina tarmar (vilket är en vanlig biverkning). Det verkar dock som biverkningarna dyker upp senare än de vid cellgiftsbehandling.

Hoppas mina svar hjälpt lite.

• myda

Tack!
    Jag är så orolig över att behöva sin min "starka" pappa svag.

• Anonym

Min pappa har prostacancer och lymfom.

Prostatan har han strålat och jag tror att han inte fått besvär alls i princip, men jag kan tänka mig att han inte berättar allt för mig. Men han är ganska gnällig av sig - så så himla allvarligt kan det inte vara.

Vad gäller biverkningar vid strålning är det nog ganska avhängigt hur bra man kan lokalisera tumören. Lyckas man stråla endast cancercellerna så slipper man nog biverkningar. Det som ofta händer vid t ex prostatastrålning är ju att man strålar lite bredvid och kan träffa t.ex. tarmar, urinledare, sädesledare o.s.v. Man vill heller inte missa något av tumören vilket gör att man får med lite runtom...

• myda

Anonym: Jahaa, ja det är klart ja. Det beroor ju säkert på storlek på tumör osv....
    Tråkigt att höra om din pappa. Men jag håller alla tummar för våra fäder att det ska bra!

Svar på tråden Pappa har fått cancerdignos! Hjälp!