Hej Myda,
Min mamma fick diagnosen helt bekräftad 12:e oktober 2007 och gick bort 21:a november 2008. I min mammas fall så satt tumören i ena lungan, men kort efter upptäcktes metastaser i axel, ryggen och lymfar. Något senare upptäcktes även metastaser i hjärnan.
Jag var med min mamma vid hennes strålningar. Dom strålade hennes axel en gång, i ren smärtlindringssyfte samt hennes huvud 2 gånger (för att försöka "lätta på trycket"). De erbjöd henne att bo kvar vid sjukhuset under behandlingen, men mamma kände sig så pass pigg att hon åkte hem ändå. Det jag kommer ihåg var att hon några veckor senare tappade håret (som nämnt tidigare) och att hon fick viss rodnad på huden. Men mamma var så fruktansvärt sjuk, hon åt Tarceva (bromsmedicin) som verkligen gjorde att hon fick hudproblem. Strålbehandlingen var väl den behandling som gjorde henne minst besvärad.
Har en kollega som blivit strålad för prostatacancer, han fick däremot problem med sina tarmar (vilket är en vanlig biverkning). Det verkar dock som biverkningarna dyker upp senare än de vid cellgiftsbehandling.
Hoppas mina svar hjälpt lite.