• Beeenjamin

Förskollärare hoppa till grundskollärare?

Om man tar inriktning förskollärare examen, kan man utbilda sig vidare? Tex att bli lärare i grundskola för 1 - 3 årskurs. vad krävs?
    Jag vill bli förskollärare men vill sedan också ha examen för att kunna bli grundskollärare tidigare år eller senare år. Hur går man tillväga?

Är det bara att gå på någon kurs på högskolan och då får man examen att undervisa i grundskola? Efter man har tagit examen i grundskollärare i tidigare år, kan man fortsätta vidare och bli lärare för senare år?

• Svar på tråden Förskollärare hoppa till grundskollärare?
  • Mysfröken

Det finns inte förskollärarutbildning längre. Det heter att man blir lärare för yngre åldrar. Man blir då behörig för både förskolan och år 1-3 i skolan med samma utbildning.

Iaf än så länge, regeringen vill ändra på detta.

• Beeenjamin

Jaha.
    Men ändrade inte regeringen senast att lärare ska utbildas och kunna jobba inom viss verksamhet, som tex förskola, fritidshem och grundskola?
    Ska de ta tillbaka att varje verksamhet ska ha egen utbildning?

Om man har tagit examen lärare för yngre åldrar, hur ska man fortsätta att bli lärare för senare åldrar tex i grundskola?

• Emlak

Man blir både och lärare om man väljer kurser som inte bara innehåller lek och drama och annat förskolleaktigt

Jag läste 4 år i umeå och är både förskollärare och lärare upp till 6an, man måste göra en längre praktikkurs i båda åldrarna för att få två behörigheter, och 3,5 år räcker oftast inte då.. bara plussa på en termin..

• Playdo

Emlak- Jag är nyfiken på vilka inriktningara du läst då du har den behörighet du har. Jag är själv i valet och kvalet på skapandeverksamhet mot yngre åldrar eller svenska för tidigare åldrar.

Så som det verkar blir man behörig i svenska men saknar ämneskunskap i matte och får bara bedriva pedagogisk verksamhet upp till 2:an.

Är det riktigt som du ser det?

Hoppas du ser detta och kan svara då det är av stort intresse för mig att veta från en som har gått ut. Nu hos oss säger studievägledarna mest att ingen har gått ut med vår inriktning (KUFA) och de vet inte hur vi blir mottagna på arbetsmarkanden.

trevlig helg!

• Emlak

Playdo: Jag läste estetisk inriktning så har det ett år, sen har jag läst So, svenska och No... So ämnena tog ett år och läsa (inkl pedagogiken) sen hade vi en skriv, läs och matematikkurs som många andra universitet har fått kritik för att inte ha iaf sthlms univ..

Lycka till och hoppas du hittar kurser som du gillar!

• Beeenjamin

Emlak, kan du beskriva vägen till två behörigheter? Jag vill gärna bli förskollärare samt lärare kanske till 6:an. Vilken utbildning söker du på?
    Jag har sökt i Göteborg:
    Lärarprogrammet, Barn och ungas uppväxtvillkor, lärande och utveckling, 210 hp

Hur ska jag bli senare lärare till senare år?

• Beeenjamin
    Emlak skrev 2009-03-28 16:23:21 följande:
    www.use.umu.se/utbildning/program/forskola-fr.../ ska man vara lärare på "mellanstadiet" så bör man ha läst 40 p inom sitt ämne... och då ska man nog inte välja att läsa inriktning mot förskolan utan att satsa på att läsa inriktning mot lärare och sen ta extra praktikkurs till förskollärare sen, och de kan vara på en termin...
    De programmet som jag har sökt till ger rättighet att jobba igenom förskola, fritidshem och grundskola åk 1 - 2.
    Titta på denna länk;
    www.utbildning.gu.se/ViewPage.action&languageId=100000&contentId=-1&showFocusList=false&langCode=sv&selectionPage=%2Futbildning%2Fanmalanochantagning%2Furvalochmeritvardering%2FUrvalsmodeller%2F&detailPageSiteNodeId=427332&educationLevel=&programid=L1L%C3%84R&focusid=BAUN
  • Playdo

Tack för ditt svar Emlak!

I göteborg har vi ingen kombinerad inriktning med svenska och Samhällsämnen, så det verkar som universiteten har lite olika inriktningar.

Som jag har förstått det så får vi behörighet med pedagogisk inriktning när det gäller 210 hp , 3,5 år och vill man ha en avancerad examen skall man läsa 240 hp och det motsvarar 4 år.

Efter vad jag har hört på praktiken så vill man rikta sig mot förskola så är det klokt att välja något med klar inriktning mot den. Det är bra att ha med sig något som barnen och arbetslaget har glädje av i kunnandet.

Men det är som sagt inte lätt att bestämma sig när man är lockad åt båda håll.

Svar på tråden Förskollärare hoppa till grundskollärare?