• Fröken Joper

    Någon mer med Protein C brist?

    Hej alla!
    Har fått reda på att mina fem missfall beror på att jag har protein C brist.
    Detta innebär att min kropp bildar blodpropar som avbryter graviditetena.
    Läkaren gav mig hopp och sa att det finns hjälp att få.
    Varje dag under graviditeten tar man sprutor med blodförtunnande.

    Eftersom jag och min man planerar att adoptera lyssnade jag inte så noga på vad han sa...

    Men jag har funderat sen besöket.
    Finns det någon här med protein C brist?
    Som vet hur behandlingen går till? Sprutor i mage, arm? Biverkningar osv...
    Någon som genomgått denna behandling och lyckats få barn?

    Jag skulle jättegärna ta del av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Någon mer med Protein C brist?
  • Busungarnas mamma

    Hej!
    Vad förvånad jag blev när jag hittade din tråd.
    Jag har protein C brist och har länge försökt hitta någon här som också har det.


    Busungen ska bli storebror
  • Busungarnas mamma

    Jag fick reda på att jag har protein c brist när jag var 16 år.
    Min mamma har alltid sagt till mig att den dagen jag vill ha p-piller så var jag tvungen att ta prover för att kolla upp protein c brist.

    Jag var duktig och lyssnade på mamma tyvärr så visade provet att jag har protein c brist, så det blev aldrig några p-piller för mig men däremot minipiller.

    När jag var 18 år och jag och sambon fick reda på att jag var gravid med Felix så kontaktade jag ganska omgående en läkare angående protein c bristen.
    Detta var också påtryck ifrån mamma eftersom hon visste att man löper stor risk för proppar då man är gravid och samtidigt har protein c brist.

    Från början var tanken att jag skulle ta blodförtunnande sprutor från gravvecka 32 och fram till förlossningen.
    Av någon anledning så ändrade sig läkarna och sa: Eftersom du är så ung så finns det nästan ingen risk för att du ska få någon blodpropp, så det blir inga sprutor...
    MEN när jag var i vecka 36 så fick jag en blodpropp i ljumsken.
    Jag var inlagd i 10 dagar, varav den första natten på iva.
    Efter förlossningen så blev jag ordinerad Waran för all framtid (blodförtunnande tabletter)

    Läkarna sa till mig att den dagen vi vill försöka få syskon till Felix så måste jag börja med blodförtunnade sprutor redan innan vi försöker bli med barn.

    I augusti förra året ringde jag min medicinläkare och sa att nu vill vi försöka få syskon.
    Han tog en massa prover för att kolla bl.a lever, blodstatus mm
    Sedan fick jag ett recept på blodförtunnande sprutor och han sa att jag kan börja ta dem efter nästa avslutad mens, vilket var i mitten av september.

    Den 16 december förra året fick vi veta att jag är gravid, Bf är den 26 augusti 

    Jag tar en spruta i magen varje kväll, sprutorna svider som satan vissa gånger och jag får mycket blåmärken.


    Busungen ska bli storebror
  • Fru Öland

    Hmmm, har troligen oxå protein c brist.

    Vet inte så mk ännu men min far dog ju i hjärtinfarkt när hanvar 50.

    Har haft 3missfall men 1 barn...

  • Ung mamma90

    Jag är 22 år gammal och jag fick reda på att jag har protein-c brist när jag var 9 år gammal.
    Jag har två barn och en tredje påväg, men jag har aldrig haft problem med att bli gravid.
    Dock har jag alltid varit tvungen att ta blodförtunnande medel både under och efter graviditeterna (i ca 2 mån). 

Svar på tråden Någon mer med Protein C brist?