• henna70

gravid, cellprov -vill inte!!

Hej!

I höstas gjorde jag en konisering -allt gick bra. Jag har nu, 6 månader senare fått tid för återbesök och cellprovstagning. Till saken hör att jag blivit gravid och vill absolut inte ta cellprov nu.

Jag ringde för att avboka, men de sa att det är MYCKET VIKTIGT att gå på de här besöken, och att det inte är någon fara om det görs på rätt sätt.

I våras hade jag ett mycket jobbigt MF, som började efter att cellprov tagits. Jag förstår att det inte hänger ihop, men iaf. Dessutom blödde jag mycket i samband med alla undersökningar och provtagningar och orkar ej med det nu när jag är gravid.

Min fråga är: vad kan hända om jag väntar med att ta cellprov till efter graviditeten? Någon som vet och som kanske fått lite mer nyanserad information av sin BM/läkare?

• Svar på tråden gravid, cellprov -vill inte!!
  • Kickiliisa

Jag blev kallad till cellprovstagning när jag var gravid, och när jag meddelade dem att jag var gravid slapp jag göra den. De sköt upp det till efterkontrollen istället.

• TessitN

Hur långt gången är du i graviditeten?
    Är du i slutet så kan dom väl ändå skjuta upp det?
    Förstår din oro.
    Jag skulle ha väntat om jag vore du, men samtidigt ifall du har cellförändringar så är det ju viktigt att behandla det så snarast som möjligt....

• Flakey

Det borde väl inte vara någon fara att vänta tills efter du fått ditt barn, med tanke på att ifall det skulle vara något så kommer du nog inte att få någon behandling under graviditeten iallfall? Eller vad säger din BM när du säger att du vill vänta?

• henna70

Jag är i v 10. BM sa ungefär som de på gyn -att det absolut inte är någon fara.

Jag har ju inga cellförändringar som jag vet om -de tog ju bort allt i höstas iom koniseringen. Det är ju så att om man har haft cellförändringar, så går man på tätare kontroller.

Men jag tänker som Flakey: vad kan de göra åt ev cellförändringar nu iaf? Så fort kan det ju inte gå, att graviditeten måste avbrytas, eller?

Jag har tid på måndag och hade gärna pratat med en läkare, men nu är alla teletider över. Det kan ju inte vara svart eller vitt. Tycker att BM ofta vet för lite när det gäller sånt här.

• Anki85

jag gjorde ett cellprov nu i tisdags, var då i v 7+4 och jag har inte märkt av någonting utan bebisen verkar må bra och vilja vara kvar
    min bm sa att det absolut inte var något farligt och absolut inte påverkar och leder till mf.

• vår längtan

Jag blev rekomenderad att inte göra ett cellprov, av min bm, när jag var gravid. Graviditeten slutade i ett missfall och direkt efter gjorde jag ett cellprov.

Jag hade väntat till efter din graviditet.

Lycka till!

• Sirendes

Om jag hade cellförändringar skulle jag nog gå ändå, efter försäkran om att de var medvetna om min graviditet och anpassade själva provtagningen så mkt som möjligt efter den vetskapen.

Om jag inte haft cellförändringar skulle jag vänta (så är fallet för mig nu, väntar till efterkontrollen).

• wildamamman

Men det är väl inte hotande för graviditeten utan att provet kan bli fel och missvisande.. Jag har också fått tid nu men är gravid. Min barnmorska sa att vi väntar med det till efter efterkontrollen..

• henna70

Tack för alla svar!

Jag förstår när man säger att det inte är någon fara att ta cellprov. Men med tanke på vad jag varit med om, vill jag helst slippa just nu. För min del tar man också vävnadsprov från livmodertappen, och senast blödde jag av och till i 14 dagar efter det. Lagom kul när man är gravid...

Så om det är safe eller inte, är egentligen inte vad jag undrar över, utan ifall det har någon betydelse om man väntar ett år till. Vad kan hända liksom?

Alltså. Har någon har haft cellförändringar, går på regelbundna kontroller (varje år) men låtit bli vid graviditet?

• Hanna36

Om du är koniserad så har du väl haft cellförändringar? I så fall är dte nog extra viktigt att du gör cellproven när de vill, mycket kan ju hända, särskilt under en graviditet.

• madddeluskan

jag fick tid nu när jag va gravid prata med min bm och hon sa att dom inte gör de efter vecka 15 tror jag att de va..hur långt gången är du??

• Kiira

här gör barnmoskan inga cellprov alls på gravda. o inte förens 2 månader efter förlossningen heller..

• sommar2001

Jag gjorde cellprov i samband med inskrivningen i v 12. BM förklarade vad som skulle göras och att det inte på något sätt kan påverka graviditeten.
    Sköt upp mitt första cellprov så jag gjorde mitt första 3 år senare.

Om du har cellförändringar är det väldigt viktigt att kolla upp det.

• solsken

Min barnmorska sa att jag skulle vänta med cellprov tills 3 månader efter graviditeten, då det är så mycket som händer och ändras i kroppen när man är gravid.

Vad konstigt det är att det är så olika för alla.

• 3barnsmor35

Jag har gjort under mina sista 2 graviditetern, blött lite men ingen fara. Hade blödningar från o till v.7-15 under denna senaste nu, så jag förstår också att man inte vill blöda mer i onödan.
    Däremot, om du nu har haft cellförändringar innan, så hade jag inte chansat utan tagit alla kontroller som erbjuds.
    kram till dig

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Trippel

Jag fick välja helt själv om jag ville göra eller inte.

• gormisen

Jag träffade en läkare efter inskrivningen som skulle kolla att allt var ok. Hon avbröt mitt cellprov och sa att det var bättre att vi väntade till efterkontrollen istället... Hon sa att man inte ska ta det efter v ? (kommer inte ihåg vilken vecka... Sorry. Jag var i alla fall i v. 14.

Svar på tråden gravid, cellprov -vill inte!!