• Mitt hjärta är hemma

Hur lindra foglossning i v. 17?

Har så fruktansvärt ont av foglossning. Någon som vet hur man kan lindra? Promenad/motion funkar tyvärr inte då rörelse f.n. bara förvärrar. Det enda jag hittat som hjälper är att sitta still i ett utstretchat läge, men det funkar ju inte, särskilt inte som det nu smärtar lite överallt, inte ara i höft och rygg utan även i benen.

Hjälper värktabletter? Vilka får man äta under graviditet?

Kan man låna krycka på vårdcentral/sjukhus eller är det en krånglig procedur?

• Svar på tråden Hur lindra foglossning i v. 17?
  • Ellas och Alvins mamma

Dom enda värktabletterna du får äta när du är gravid är alvedon.
    Men jag hittade ett träningsprogram i boken mammapraktikan som funkade jättebra för mig. Inga avancerade övningar. Man skulle ligga på golvet och göra mkt enkla övningar. Men det hjälpte för mig iaf.
    Vet hur ont det gör fick också foglossning tidgt förra graviditeten.

• Fru annmi

Lite Info från "nätet"...

Det finns olika hjälpmedel som kan lindra smärtorna.
    Ett så kallat trokanterbälte är ett brett band som spänns runt höfterna för att stabilisera bäckenet. Bältet finns i flera olika utformningar och man brukar tillsammans med en sjukgymnast pröva ut ett som passar för att hitta det som bäst avlastar det område där man har mest problem.

Vissa tycker att bältet hjälper mycket, andra kan däremot tycka att det bara förvärrar problemen.
    I vissa landsting får man låna bältet gratis, i andra måste man hyra eller köpa det. Ibland går det att hitta begagnade bälten.
    Man kan även pröva att spänna ett brett, mjukt tygskärp runt höfterna och se om det hjälper.

Tens, transkutan nervstimulering, innebär att man får elektriska impulser av en tens-apparat som stimulerar nerver via gummiplattor som fästs på huden. På så vis kan man få smärtlindring utan att behöva ta läkemedel.

Metoden fungerar enkelt uttryckt genom att den stimulerar nerverna i huden. De nervbanor som leder beröring är samma som leder smärta och genom att stimulera huden kan man hindra att alla smärtimpulser når hjärnan. Tens-apparater kan hyras på mödravårdscentraler och hos sjukgymnaster.
    Kostnaden varierar, det kan handla om från en hundralapp i månaden och uppåt.

Sjukgymnastik och träning botar inte själva foglossningen men stärker övriga kroppen och ökar det allmänna välbefinnandet.
    I samråd med läkare eller sjukgymnast kan man ibland få rådet att pröva till exempel vattengymnastik eller mammagympa vilket kan lindra smärtorna.

Hos sjukgymnasten kan man lära sig ett nytt rörelsemönster och vilka rörelser som man ska undvika, och få hjälp att stärka rygg- och magmuskler som har blivit försvagade under graviditeten.
    Vissa landsting ordnar särskilda ryggskolor där man bland annat kan få lära sig hur man skonar ryggen och hur man genom träning kan bygga upp muskler som avlastar.

Akupunktur kan också lindra besvären.
    Behandlingen ges av vissa barnmorskor och sjukgymnaster och har blivit allt vanligare. I undantagsfall kan man få mycket stora besvär och behöva gå med kryckor.
    Det är sällsynt att man bara kan röra sig med mycket stora svårigheter och behöver använda rullstol.

• Mitt hjärta är hemma

Tack för era bra svar!

Svar på tråden Hur lindra foglossning i v. 17?