Någon som läst till distriktssköterska...
på distans? Jag ska söka det till hösten och vill gärna höra från er som har erfarenhet av detta utbildningssätt!
på distans? Jag ska söka det till hösten och vill gärna höra från er som har erfarenhet av detta utbildningssätt!
Jag har också sökt DSK på distans i höst - vart söker du? Jag har sökt i Falun. Har erfarenhet av distansstudier eftersom jag läste hela grundutbildningen på distans. Tyckte det var jättebra! Vad hade du för funderingar?
Jag har hört att VUB är tuffare än grundutbildningen, men jag tror man fixar det bara man är motiverad =)
När jag gick grundutbildningen hade vi föreläsningarna via internet. Jag satt hemma och tittade. Man kan skriva frågor till läraren via en chat (iaf som det funkar här och jag har hört). Det som också verkar bra är att de här skulle börja med att spela in föreläsningar så man kan titta när man vill. Väldigt bra om man tex får sjukt barn eller inte kan just den tiden föreläsningen är! Sen hade vi basgruppsträffar tillsammans med kursare som bor nära, vi tillhörde vissa lärcentrum beroende på ort. Vi gjorde upgifter tillsammans. Seminarier hade vi i grupp på vårt lärcentra. De "fasta" tider vi hade var föreläsningarna som kunde vara 1-2 i veckan samt något seminarie varannan eller varje vecka. Utöver det var det eget arbete eller grupparbete. Sen var det ju nån tenta här och där också. Distans är egentligen samma som vanlig utbildning fast man kan göra det mesta heifrån.
Påbörjade DSK-utbildningen i Falun i höstas, men har nu tagit ett studieuppehåll i väntan på bebis. I det stora hela måste jag säga att det funkade rätt bra, förutom de intensiva veckorna i början. Det stod i utbildningskatalogen att det skulle vara en distansutbildning, men när vi sedan började försökte lärarna presentera idén om att det var en modifierad distansutbildning. Det var galet mycket obligatoriska träffar i den första 10-veckors kursen. Jag har långt till Falun, så jag höll på att bli tokig på att pendla fram och tillbaka i princip en gång i veckan. Förhoppningsvis är det något de har funderat över till den här terminsstarten. I övrigt känns kursinnehåll och upplägg hyfsat övertänkt, så jag hoppas att du blir nöjd med utbildningen! :)
FruMorsa:
OK, jag har inte så långt till Falun så det är egentligen inget stort problem att åka in dit. Men det är ju bekvämt att kunna sköta det mesta hemifrån. Är det mycket grupparbeten? För man blir ju låst av det med tider och så om man ska anpassa sig till andra. Hur tufft är tempot jämfört med ssk-utbildningen? Jag tyckte grundutbildningen gick rätt lätt men funderar om det blir mycket mer på DSK. Hoppas jag kommer in bara, är det svårt?
Nu blev det många frågor =)
Tackar för svaren, någon mer med erfarenhet??
Gryning2:
Tempot tyckte jag var förhållandevis behagligt. Nu var det ett par år sedan jag läste grundutbildningen så jag kan inte riktigt jämföra, men spontant känns det ungefär lika. Jag klarade länge av att jobba 75% vid sidan av.
Grupparbeten har det varit sparsamt med. Ibland har vi jobbat två och två, men inte i någon större utsträckning än att man klarat av att sköta det via mail eller msn typ :).
Kommer in gör du! Vi hade rätt gott om platser kvar förra hösten, så det ska inte vara några problem tycker jag.
Kanske blir vi kursare, för om allt går som det ska tänker jag återuppta studierna under året. Lycka till!
FruMorsa:
Tack för svaren =) Ja jag hoppas verkligen jag kommer in men då verkar det ju som att det är god chans iallafall.
Puffar lite. Är ju snart dags att söka och jag vet inte vad jag ska sätta som 1:a handsalternativ. En stad ca 10 mil bort med vanlig undervisning eller distansutbildning!
empa81:
Jag röstar på distans! Det enda jag tyckte var negativt med distans var att man fick ganska lite kontakt med klasskompisar och inte lärde känna så mycket nya människor. Man satt mycket hemma på sin kammare. Jag tyckte det var OK ändå eftersom jag har många andra vänner att vara med, men för den som söker nya kontakter och vänner kan det nog vara lite trist.