• Anonym (TS)

Nytilkommen utdragen menstruation

Nu är det så att jag fick min mens den 18:e mars och den har inte tagit slut ännu. Vanligtvis brukar min mens pågå i 5-6 dagar som högst, och ej heller så riklig. Den här gången har den inte heller varit så riklig förrän idag på 9:e dagen då det kommit väldigt mycket. Dessutom har jag märkt att det kommit ganska mycket slemblandat blod mer eller mindre under hela veckan, vilket jag vanligtvis inte har.

Äter inga preventivmedel för tillfället men tror inte att jag blivit gravid och att det är missfall.

Självklart ska jag ta kontakt med läkare om mensen inte ger med sig efter helgen.

Jag undrar nu vad det kan vara, varför mensen är så utdragen och så.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-28 11:22
    Tog ett gravtest imorse för säkerhetsskull, och det var negativt. Alltså inget missfall dårå. Jag fortsätter och blöda, inte så jätterikligt dock. Men på måndag ringer jag och kollar upp vad detta kan vara.

Har haft det sjukt stressigt och slarvat med maten en hel del den senaste tiden.

Skulle det kunna bero på det? Så konstigt detta, aldrig varit med om det här tidigare. Så är det någon som har något att skriva så gör gärna det!

• Svar på tråden Nytilkommen utdragen menstruation
  • Anonym (TS)

*puffar*

• stjärndamm

Vet inte. Har dock haft så, kunde ha mens i 3 veckor (både mkt och småblödningar) och sen kom ingen på nån månad osv. Helknepigt.

Men prata med en läkare om du är orolig. I mitt fall så handlar det om en knasig cykel sen en gammal ätstörning jag hade i början av puberteten.

• Anonym (japp)

jag hade också så senast. har ingen vad det beror på men säkert hormoner som spökar. har du haft så förut?

• Anonym (TS)

Tack för inläggen.

Min cykel är regelbunden, förutom att förra gången jag fick den (februari) så kom den en vecka tidigare än vanligt.

Har faktiskt aldrig haft såhär förut. Har ingen mensvärk överhuvudtaget, inte denna gång heller.

• Anonym (TS)

*puffar igen*

Någon annan som varit med om detta?

• Anonym (kanske)

Jag har läst att man ibland kan få konstig mens eftersom man inte har haft ägglossning den månaden. Man får mindre värk och andra symptom, mensen blir rinnigare och håller på längre. Det är i så fall inget farligt utan det handlar bara om en liten "glitch" i menscykeln.

Fast nio dagar är ju rätt länge, så lite orolig skulle jag nog vara om jag vore du. Det kan kanske vara värt att kolla upp ordentligt.

• Anonym (TS)

Hittade detta nu:

"Dysfunktionella blödningar
    I tjugoårsåldern har många kvinnor ägglossning varje månad d.v.s. 12 gånger/år. När man sen är lite äldre händer det ibland att någon ägglossning uteblir och plötsligt hoppar mensen över någon vecka eller två. Istället dyker en kraftig och/eller en långdragen blödning upp som håller i betydligt längre än vanligt. I samband med ägglossningen utsöndras vanligtvis hormoner som styr när mensen startar och hur länge man kommer att blöda. Uteblir ägglossningen så fungerar inte den hormonella kontrollen lika bra och besvär som ovanstående kan dyka upp. Ju närmare klimakteriet man kommer desto större risk att man får besvär med oregelbundna menstruationer av just den här anledningen. Samma typ av besvär kan man också ha precis i början av sin fruktsamma period d.v.s. under det första året mensen har börjat i puberteten."

Källa: www.gynekologen.nu/mitti/menstruation.htm

I och för sig är jag 28 år, men det torde kunna vara så att det blivit lite rubbningar på ägglossningen och därför blivit såhär, eller vad tror ni?

Min mens hoppade dock inte över en vecka eller två förra månaden, utan den kom en vecka tidigare. Och denna gång är den mycket långdragen. Hoppas den ger med sig snart...

• Anonym (kanske)

Det var just det jag också hade hört! Jag har haft det minst en gång (misstänker ett par andra konstiga mensar också) och då var jag 29 om jag inte minns fel. Det var dock inte riktigt så utdraget som det du beskriver men det är förstås individuellt.

Jag blev riktigt orolig att fertiliteten var på nedåtgående men det verkar alltså inte hända mig särskilt ofta.

Svar på tråden Nytilkommen utdragen menstruation