• Hemulia

Min katt flåsar med öppen mun

Min snart ett-åriga katt har lekt race i lägenheten i nästan en halvtimme, hoppat på möbler, kastat sig högt upp väggarna och bara kutat omkring som en bäng.
    Hon älskar att leka och flippar ofta ur totalt...

När hon lekt färdigt ville hon kasta mus med mig - jag kastar och hon hämtar tillbaka. När jag kastar iväg gör hon helst en bakåtvolt i luften för lite mer spänning, hon är en totalgalen katt.

När vi kastat några gånger så kommer hon tillbaka och andas så man hör det, antog att hon var anfådd.
    Några kast senare kommer hon och flåsar med öppen mun, precis som en trött hund. Har aldrig sett henne göra det förut och var därför tvungen att googla på det och hittar då massa hemsk info om astma och hjärtsjukdomar.

Min katt är en innekatt, inte på något sätt överviktig utan väldigt vältränad av all lek.

Vad tror ni? Måste man uppsöka veterinär eller är det logiskt att en katt flåsar som en hund om den blir för varm eller för trött?

Hon flåsade bara två korta stunder, den andra gången fick jag på film...

Jag trodde som sagt först att det är normalt, hundar gör ju så, men tydligen är det ovanligt.
    Några experter med ett utlåtande?

• Svar på tråden Min katt flåsar med öppen mun
  • glad i livet

Min äldsta katt brukade flåsa som en tok när han hade lekt när han var liten. Han är nu 8 år och leker inte så mycket längre
    Om du är orolig och tror att katten är sjuk så tycker jag du ska prata med en veterinär.
    Annars tycker jag spontant att det är klart att den flämtar om den blir för varm och måste sänka kroppstemperaturen. Katten kanske hade alldeles för roligt för tat inse att den blev lite varm!

• glad i livet

Har nu tittat på videon och jag skulle inte oroa mig (men är ingen veterinär). Katten blev nog för varm och var tvungen att sänka temperaturen fort (det gör man ju genom att flåsa eller svettas och katter svettas väl inte så mycket?)

• Bebisfixerad

bara väldigt trött och anfådd :)
    så brukar vår katt också bete sig å flåsa så vi gick till veterinären som skrattade åt oss :(
    för det var inga fel bara trött och anfådd..
    vissa katter är så inne i leken att dom glömmer bort att andas låter läskigt ja vet :S
    men de skulle tydligen vara normalt

• Hemulia

Tack för svaren, tycker också det låter vettigast.

Hon ligger här nu och sover bredvid mig, helt slut. =)

Om ni kollar mina andra klipp på youtube kan ni ju se lite av galenskaperna hon hittar på.

• Bebisfixerad
    Hemulia skrev 2009-03-27 20:35:56 följande:
    Tack för svaren, tycker också det låter vettigast. Hon ligger här nu och sover bredvid mig, helt slut. =)Om ni kollar mina andra klipp på youtube kan ni ju se lite av galenskaperna hon hittar på.
    din katt påminner mycket om min galna katt haha
    mycket fin skrutt :)
  • TheMother

Tror som de andra, katten flåsar bara för att den är varm och behöver sänka kroppstemperaturen.

Min katt har för övrigt astma men hon flåsar aldrig så, hon sätter sig och "hostar" snarare och det kan hon göra när som, även när hon har sovit. Var så vi upptäckte att allt inte var bra med henne men hon går sedan många år tillbaka på medicin som hon inhalerar morgon och kväll och "hostar" sällan så numera.

Mamma till Anton 080920
  • Tyson 77

Har haft 2 (!) katter med astma och jag kan säga att du behöver absolut inte oroa dig!!!
    Det din katt gör är helt normalt.
    Om din katt hade haft astma, el liknande, hade den hostat så fort h*n drack eller åt eller ansträngde sig det minsta.
    Du behöver inte vara orolig!

• TheMother
    Tyson 77 skrev 2009-03-27 20:53:05 följande:
    Har haft 2 (!) katter med astma och jag kan säga att du behöver absolut inte oroa dig!!!Det din katt gör är helt normalt.Om din katt hade haft astma, el liknande, hade den hostat så fort h*n drack eller åt eller ansträngde sig det minsta.Du behöver inte vara orolig!
    Nja, det måste den inte göra. På min katt märks det bara på att hon "hostar" ibland.
    Mamma till Anton 080920
  • Tyson 77
    TheMother skrev 2009-03-27 21:00:31 följande:
    Nja, det måste den inte göra. På min katt märks det bara på att hon "hostar" ibland.
    OK, olika från katt till katt.
Svar på tråden Min katt flåsar med öppen mun