• supersötasilversara

Ektorp soffa och deras nya överdrag?

Vi funderar på att köpa nya sofföverdrag till våra ektorpsoffor. Just nu har vi klassikern idemo beige .

Vi skulle vilja ha denna:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99851949

Men då står det i tvättråden:
    Ej klorblekning
    Ej vattentvätt
    Ej torktumling
    Kemtvätt normal

Det blir ju mycket jobbigare (och dyrare) att tvätta överdragen... SKulle det kunna gå att göra ren dom själv på något vis. Hur gör ett tvätteri rent tyger UTAN vatten???

Någon som vet elelr har erfarenhet av dessa överdrag? Är de bra? Det är så kul att det kommit en chokladbrun variant, skulle så gärna vilja ha den!

• Svar på tråden Ektorp soffa och deras nya överdrag?
  • tinge ling

Det där la jag märke till jag me...Vill VERKLIGEN ha en sån Ektorp soffa....också den choklad bruna...En mörk grå hade också varit snygg, men det lät krångligt det där med tvätten.....

Har ingen aning om hur de tvättar men det passar inte oss då vi har hundar och ungar och antagligen behöver tvätta överdraget nån gång.....nä, vi får nog behålla våran 10 år gamla skinnhörnsoffa ett tag till...

• 02Smulan

Vi har en ikeasoffa som kräver kemtvätt och vi har dragit oss för detta och inte kommit till skott än. Men min sambo var till kemtvätten i ett annat ärende och det kostar ju inte mer än 3-400 kronor att få den tvättad och det tar några dagar bara.
    Så, egentligen är det ju väldigt behändigt att bara lämna in och hämta ut den rengjord utan att krångla själv med tvätt och upphängning av stora kuddöverdrag.
    Tror jag själv iallafall har gjort detta med kemtvätt till en större grej än det faktiskt är.
    Vi ska lämna in våran soffklädsel snart!

(kemtvätt funkar väl helt enkelt med nåt slags kemikalier, alltså utan vatten. Inte vet jag om dom ångar på nåt sätt eller hur det funkar )

• Hypertraxx

Kolla in www.bemz.se om ni vill förnya er Ikeasoffa.
    Både billigare och mer variation av färger tycker jag.
    Lycka till med shoppandet!

• 02Smulan
    Hypertraxx skrev 2009-03-27 23:22:53 följande:
    Kolla in www.bemz.se om ni vill förnya er Ikeasoffa.Både billigare och mer variation av färger tycker jag.Lycka till med shoppandet!
    Bra tips!!
    Inte alla var ju billigare men främst har man ju här ett mycket större urval!
    Hamnar direkt i favoriter, detta är något att fundera på!
    Kul att få en helt "ny" soffa liksom...
Svar på tråden Ektorp soffa och deras nya överdrag?