• Anonym (Lisa)

Betalningsanmärkningar...

Till det kommande årsskiftet kommer jag att ha betalt färdigt alla mina gamla skulder som legat och vuxit till sig, helt underbart!

Men iaf så undrar jag lite om det där med betalningsanmärkningar... Jag har alltid trott att "pricken" försvinner tre år efter att man betalt färdigt på skulden, men nu har jag hört folk prata om att det är tre år efter att anmärkningen kom?! Hur ligger det till egentligen?

Och hur vet man när man är prickfri? Jag tror inte att jag blivit "prickad" för alla skulder jag haft. Har inte haft med Kronofogden att göra på ett bra tag nu ju. Så det är ju lite svårt att utgå ifrån när skulderna blivit betalda. Inte så kul att t.ex. kolla genom att försöka skaffa abonemang och bli nekad. Hemskt pinsamt tycker jag.

Iaf, någon som kan hjälpa mig med mina frågor?

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar...
  • Anonym

Pricken försvinner tre år efter att sista betalningen. Annars hade ju alla kunat skita i att betala om pricken ändå försvinner efter tre år.

Gör en sökning på dig själv på Ratsit eller liknande så ser du om du är prickfri eller inte...

• Anonym

nej efter 5år efter att skulderna är betalda så försvinner pricken..
    har själv haft betalningsanmärkningar /skulder eller ja har .. fri om 2månader.. men pricken finns kvar i 5år efter.
    frågade själv hos kronofogden och massa annat där man kunde få svar på de

• Anonym (pricken)

tre år sen försvinner pricken så var det för mej iallafall

• Anonym (Lisa)

Ja, ratsit tänkte jag inte ens på.. Men jag tror inte att jag är Prickfri ännu och ratsit kan väl bara visa om jag har prick eller inte?!

Anonym 2: Jag tänkte först att jag skulle ringa och prata med KF men efter att ha läst på deras hemsida fick jag uppfattningen att dom inte kunde svara på sånt längre eller något.. Hmm, måste ha läst tokigt haha.

Tack så mycket för svaren! Ska nog göra både och haha.

• allakantralla

Pricken försvinner 3 år efter att den uppkom.

Det bästa är om du själv ringer till UC (upplysningscentralen) och frågar. Då kan du tom få ett exakt datum. KF har inte hand om pricken, så att säga, och du kan ju vara skuldfri men ändå ha en prick.

Eftersom det är UC som har hand om själva prickarna är det absolut enklaste att ringa dit så får du klara besked.

Och ett stort GRATTIS till dig förresten, själv blir jag prickfri den 23 mars 2010. Bara ett år kvar!

• Anonym

Det Allakantralla skriver stämmer. Det är en vanlig missuppfattning att Kronofogden sätter betalningsanmärkningar på folk (och att de dessutom kan plocka bort dem om de är på bra humör...). Fel fel fel!

Kreditupplysningsföretagen hämtar uppgifer ur Kronofogdens register och skapar betalningsanmärkningarna. De sitter i 3 år från det att de skapades. Anledningen till att man kan ha kvar dem längre tid än så är att det skapas nya betalninganmärkningar varje gång Kronofogden gör en löneutmätning eller avslutar en utredning.

På t ex upplysningen.se kan du göra en kreditkontroll på dig själv för att se hur många betalningsnamärkningar du har, tror det kostar 20 kr.

• Anonym (jag)

Jag hade en betalningsmärkning hos csn, jag betalade av hela skulden och nu 3 år efter jag gjorde sista inbetalningen så går min anmärkning bort.

• Anonym (Uc anställd)

Pricken försvinner 3 år efter att den skapades om skulden e betald. Alltså , fick du sista anmärknigen 2007-07-07 o har betalat av alla skulder till kf 2010-07-07 så tas dom bort.
    Man kan aldrig få bort en prick om man har ett skuldsaldo hos kf.

• Anonym (inlägg nr 6)

Men alltså, är du UC-anställd? Betalningsanmärkningar kan inte förlängas, så hur kan de sitta mer än tre år??? Man får ju nya betalningsanmärkningar av utredningar, utmätningar osv, och får därför nya anmärkningar kontinuerligt så länge man har skulder. Men en anmärkning sitter ju bara i tre år.

Appropå inlägg nr 7: Du kan inte ha fått en betalningsnamärkning hos CSN, du kan ha fått det av kreditupplysningsföretagen för att du inte betalat din avgift till CSN. CSN kan inte sätta betalningsnamärkningar på folk.

• Nicke

Men vad mycket olika information.
    De försvinner 3 år efter att de uppkom oavsett om de är betalda eller ej!

Svar på tråden Betalningsanmärkningar...