• Carina73

Sittring efter förlossningen?

Hej
    Undrar om någon vet var man kan få tag på en s.k. uppblåsbar sittring som man kan ha efter förlossningen. BB i Norrköping har slutat stå för dessa.

• Svar på tråden Sittring efter förlossningen?
  • Alvi

Jag hade ett hematom (koagulerat blod under huden) som gjorde skiiiiiiiiiiitont... Kunde inte sitta ordentligt alls.. Men de på BB sade att allt "där nere" läker mycket bättre om man inte har en ring, för då blir det samma tryck överallt.
    Med en ring trycks lixom allt det svullna ut....

• Smindy

Åh, jag minns när jag hade fött mitt första barn. Satt på bb i matsalen & skulle äta mat! Jag hade så jävla ont när jag satt & tyckte att det verkade som om jag var den enda av oss alla tjejer som hade fött, som hade ont! Jag kunde knappt röra på mig för att det sved i pullan medans dom andra var precis som vanligt & satte sig ner på en stol som om inget hade hänt!! Tyckte det var så orättvist! Jag ska fan köpa mig en badring tills denna plutt ska ut...

• Mathildas mamma

Jag satt på en liten dyna i slutet av graviditeten pga foglossning och det funkade jättebra efteråt också. Känner igen det som Smindy skrev, ville inte ens sitta på en stol när vi fick besök, jag låg i sängen jag!

• acka

En billig badring med ett örngott runt räddade mig och mina mastodont hemoröjder

• Foxy1

Hade också ett hematom (koagulerat blod under huden) som inte började göra ont förrän på dag 3-4. Innan dess kunde jag också sitta utan större problem. Föredrog förstås stol med dyna, men det gick utan också - tills hematomet var som värst på dag 4-5. Men jag upptäckte själv det som Sisu nämnde, nämligen att det faktiskt var bättre att sitta plant (men mjukt!!!) så att trycket fördelades.

• Foxy1

Hade också ett hematom (koagulerat blod under huden) som inte började göra ont förrän på dag 3-4. Innan dess kunde jag också sitta utan större problem. Föredrog förstås stol med dyna, men det gick utan också - tills hematomet var som värst på dag 4-5. Men jag upptäckte själv det som Sisu nämnde, nämligen att det faktiskt var bättre att sitta plant (men mjukt!!!) så att trycket fördelades.

• AnnaLotta74

Absolut inte en sittring. Den gör bara svullnaden värre. Undvik istället att sitta utan alternera ligg/stå. Tråkigt att inte sitta men sittring är urkasst. Kudde eller dyna är mycket bättre.

• Kickan73

Jag ska def. också skaffa en badring nästa gång. Jag sprack både kors och tvärs och kunde _inte_ sitta. Kunde inte ens gå och hämta maten själv. Jag tror det beror på hur mycket och hur man spricker, men har man riktigt ont så rent ut sagt "skiter" man i vad som sägs vara bäst, för det känner men själv.
    Tack för ordet! :) Är inte så aggressiv i vanliga fall.

Svar på tråden Sittring efter förlossningen?