• JoanJett

Är påskkärringarna snikna?

Min dotter fyller 6 år till sommaren och har, på dagis, fått höra talas om att man kan "gå påskkärring" kring påsk.
    Detta gjorde jag själv ALLTID som liten och jag älskade det verkligen!
    När jag frågade min syster om hennes barn gått påskkäring något år fick jag svaret: "Nej, de har inte velat och det är jag glad över! Jag tycker det är så sniket att gå omkring och tigga godis och pengar av folk"
    (hon hänvisade till ett besök hon själv fått en gång där barnet faktiskt FRÅGADE om hon inte kunde få pengar istället för godis)

Jag blev förskräckt när jag hörde syrrans argument!

Kan ni hjälpa mig? Går inte barn påskkärring/gubbar längre? Anses det verkligen sniket?
    Ska min dotter gå eller ej, med andra ord =)

• Svar på tråden Är påskkärringarna snikna?
  • sarismaris

Det ser väl lite olika ut det är, för häromkring GER man påskbrev med godis i när man går påskkärring. Tigger godis gör man när man går knutgubbe! {#lang_emotions_laughing}

Towa 051125 & Ella 080413
  • JoanJett

Här har man knappt hört talas om knutgubbe, men sjävklart GER man påskbrev i dessa sammanhang oxå!!!! =)

sarismaris skrev 2009-03-28 06:24:52 följande:
    Det ser väl lite olika ut det är, för häromkring GER man påskbrev med godis i när man går påskkärring. Tigger godis gör man när man går knutgubbe!
  • JoanJett

Oj, nu läste jag för snabbt...
    Ger man påskbrev med GODIS I, hos er?
    Det gör man förstås inte här. Här ger man bort enbart påskbrev (som barna målat själva) och då får man oftast något i gengäld. Godis, en liten slant, frukt, eller vad som helst egentligen...

sarismaris skrev 2009-03-28 06:24:52 följande:
    Det ser väl lite olika ut det är, för häromkring GER man påskbrev med godis i när man går påskkärring. Tigger godis gör man när man går knutgubbe!
  • Bonanza

Det beror väl helt på. När vi var små satt vi i flera dagar och målade jättefina och detaljerade påskkort. Sen gick vi flera kilometer (bodde på landet) för att dela ut till alla grannarna. OCh ja, vi fick godis. Men det var inget man krävde eller bad om, utan bara fick.

Så det kommer mina barn få göra i påsk. Rita kort och ge till grannarna på gatan. Iofs så får inte yngsta äta godis, och egentligen inte äldsta heller, men det löser sig nog.

• Eka80

Vi gick påskkärring och gav bort egengjorda påskbrev och fick nån liten godis eller peng (typ 5 spänn) i gengäld. Jag vet dock inte om det görs längre där jag bor.

• iolanthe

Nej, det är inte det minsta sniket, det är en trevlig tradition tycker jag. Och vill man inte ha påskkärringar på besök så får man väl åka bort eller bara låta bli att öppna dörren. Jag tycker inte ens man ska behöva ge nåt, det hör till att barn ska vara påskärringar när det är påsk, och jag blir alltid jätteglad då det kommer nån till oss. Det som är sniket är vuxna som inte kan kosta på sig att köpa lite godis att dela ut till barn som firar påsk.

Svar på tråden Är påskkärringarna snikna?