• Hormonermedhumör

Maximalt antal Pergotimekurer ?

Vet någon om det finns en maxgräns för hur många kurer Pergotime man kan ta ?

• Svar på tråden Maximalt antal Pergotimekurer ?
  • tinee

ne jag vet faktiskt inte men de är nog individuellt hur de nu stavas...
    Jag hade nu i januari vart typ behandlad i ett år med pergon utan en enda äl sista två behandlingarna hade jag 3 dubbel dos... och läkarn sa då till mig att de två fick vara de sista sen va vi tvungna att prata andra utvägar.... men på sista turen där såklart den enda gången jag inte testat äl stickor, så hade jag äl och blev gravid så nu är jag gravid i vecka elva...
    men jag tror i alla fall att de är individuellt, beroende på hur man mår, eller om man fått äl m.m tror ja i alla fall

• timberhochmandie

"Om inte konception skett efter tre ovulatoriska cykler, bör ej ytterligare kurer försökas."
    Enligt FASS.

• Hormonermedhumör
    timberhochmandie skrev 2009-03-28 11:15:12 följande:
    "Om inte konception skett efter tre ovulatoriska cykler, bör ej ytterligare kurer försökas."Enligt FASS.
    Menas det bara om man tagit dessa tre efter varandra och bara då ÄL faktiskt skett ? Får man alltså göra fler om man t.ex. inte tagit alla tre kurerna direkt efter varandra (utan haft flera mån emellan) och/eller om man vid en eller flera av dessa tre ej haft ÄL alls ?
  • T e s s

Jag fick 6 kurer utskrivna direkt.....
    Tagit min 3e nu, kanske ska man låta kroppen vila nästa månad då!

• Hormonermedhumör

T e s s skrev 2009-03-28 23:56:16 följande:

Jag fick 6 kurer utskrivna direkt.....Tagit min 3e nu, kanske ska man låta kroppen vila nästa månad då!
    Ok. Ja av erfarenhet kan jag säga att man också kan få ÄL månaden efter att man tagit Pergotime då effekten kan sitta kvar tillräckligt mkt för att sparka igång mekanismen...så helt kört är det ej nästa månad iallafall...förutsatt att ni har sex förstås !
  • T e s s
    Hormonermedhumör skrev 2009-03-29 19:51:02 följande:
    Ok. Ja av erfarenhet kan jag säga att man också kan få ÄL månaden efter att man tagit Pergotime då effekten kan sitta kvar tillräckligt mkt för att sparka igång mekanismen...så helt kört är det ej nästa månad iallafall...förutsatt att ni har sex förstås !
    Va!!!! Attans ska man behöva ha sex oxå,,, bläää äcklit!! Hi,hi!
  • Hormonermedhumör

T e s s skrev 2009-03-30 20:51:12 följande:

Va!!!! Attans ska man behöva ha sex oxå,,, bläää äcklit!! Hi,hi!
    Mmm...tyvärr ! Har redan kommit till den där gränsen då sexet börjar bli oromantiskt eftersom man måste ha sex under en bestämd tid. Inte hjälper det att jag mår dåligt av biverkningarna mm och att sambon blivit förkyld...suck...Detta kan man verkligen kalla "handikappsex" hihi...
  • tinee

aom jag sa de är nog individuellt, läkarna vet de med, och till mig då som inte visat några tecken på äl hela året då så skrev han ut fast min läkare skrev bara ut två månader i taget. sen hade vi tel tid och nytt skrevs så i ett års tid... men som sagt då har jag inte haft egen äl eller mens... så de är med andra ord olika beroende på, lyssna på vad din läkare säger, de är mitt råd. DOm är ju inte läkare bara för att

• timberhochmandie

Jag fick 6 kurer utskrivna direkt.....Tagit min 3e nu, kanske ska man låta kroppen vila nästa månad då!
    Fick du inga instruktioner alls om det? För det står ju också i FASS (och bipacksedeln, om jag minns rätt), att man bara ska äta varannan månad.
  • tinee

Fick du inga instruktioner alls om det? För det står ju också i FASS (och bipacksedeln, om jag minns rätt), att man bara ska äta varannan månad.
    [/citat]

fast vadå min läkare lät mig ta månad efter månad iof har de juh tatt ca 6 veckor då de tar en stund för mig att framkalla mens med...
    men allt som står i fass går ju inte läkarn ja menar hallu sök på alvedon, gissa allt du inte får göra där.... läkarna gör en individ omdömning, tex man kan inte ge två stycken standard dosen av mofin bara för att de är så och står så i fass... den ene kanske är mkt större byggd, dvs större blodomlopp, ev asså nu och denne kanske behöver högre dos....
    läkarna ordinerar juh knappst nått som de inte har en aning om

• timberhochmandie
    tinee skrev 2009-04-01 21:05:56 följande:
    läkarna ordinerar juh knappst nått som de inte har en aning om
    Nej, det var väl inte riktigt så jag menade... Men att läkaren inte sagt NÅT om hur längr receptet skulle räcka, eller om det vid något tillfälle var aktuellt att ta dubbel kur istället t.ex. Det känns lite märkligt att bara skriva ut medicin som kanske då ska räcka i upp till ett år och inte komma med några instruktioner alls.
    Så här står det i FASS om doseringen:

"1 tablett à 50 mg dagligen i 5 dagar. Om patienten har blödningar startas behandlingen på eller omkring femte cykeldagen och i annat fall när som helst.

Om ovulation ej synes ha inträffat efter första behandlingskuren, ges vid nästa kur 2 tabletter à 50 mg dagligen i 5 dagar. Denna startas tidigast 1 månad efter den första. Ytterligare ökning av dos skall ej ske. De flesta patienter, som svarar på behandlingen, gör detta redan under första kuren.

Tre kurer anses som ett adekvat behandlingsförsök. Om ovulatorisk blödning ej då har inträffat, bör diagnosens riktighet på nytt övervägas. För att få regelbunden ovulation, bör kurerna startas på samma cykeldag, dvs ungefär den femte.

Det är väsentligt att poängtera betydelsen av att coitus sker vid för konception gynnsam tidpunkt. Om inte konception skett efter tre ovulatoriska cykler, bör ej ytterligare kurer försökas."

Dessutom är det ju så att långvarig behandling kan öka risken för äggstockscancer, och det är därför man inte bör äta det för länge. Därför tänker jag att någon liten diskussion om hur länge det är lämpligt att hålla på (och hur ofta) kan vara bra...
  • T e s s

Min läkare sa inget om det här med att ta det lugnt efter 3´kurer o slarvit av mig att missa infon man kan få ifrån fass.
    Men som sagt så är det ju tur att man har er här inne som man kan ta hjälp av!
    Kram

• timberhochmandie

T e s s skrev 2009-04-01 21:25:56 följande:

Min läkare sa inget om det här med att ta det lugnt efter 3´kurer o slarvit av mig att missa infon man kan få ifrån fass.Men som sagt så är det ju tur att man har er här inne som man kan ta hjälp av!Kram
    Fast som patient ska man ju inte behöva läsa FASS... Den är ju till läkaren. (Kikade också i bipacksedeln en extra gång nu, och där står inget om att vänta en månad mellan behandlingarna.) DU borde alltså inte ha behövt fundera på de här frågorna, utan det skulle din läkare ha gått igenom med dig. Han borde också ha diskuterat vad som skulle hända om du inte fick ÄL med pergo. Det verkar faktiskt lite slappt att skriva ut ett så pass långvarigt recept av ett nytt läkemedel till en patient utan att gå igenom behandling och risker närmare... :-/
Svar på tråden Maximalt antal Pergotimekurer ?