• LindaSofi

rustas fototapeter

Jag behöver hjälp! Finns det nån här inne som har satt upp en fototapet från rusta som kan förklara hur ni gjorde? Vi gav oss på det där igår men det blir inte alls bra. Tapeten blir helt veckad och massor luftbubblor. Nån som har nåt tips eller ssom grundligt kan förklara hur men sätter upp en fondtapet från rusta så det ser snyggt ut?

• Svar på tråden rustas fototapeter
  • Moniqe1979

finns spciella tapet skrapor man använder för att få ut luftbubblorna annars en ganska hård gummi skrapa kan nog funka oxå. vad är det för yta bakom ni skall klistra på? är den vattentålig? isåfall är mitt tips att spraya på rätt riktligt med vatten med en blom spruta. börja sedan ta av skyddsplasten på baksidan försiktigt från ena hörnet rikta in biten och fäst det hörnet skrapa med rakan och släpp bakside skyddet sakta sakta lite i taget varvat med att luft och vatten pressas bort från under tapeten.

• LindaSofi

Det finns inget skyddsplast på baksidan. Vi använder tapetklister. ska jag spruta med vatten iallafall. Saken är att tapeten blir helt bubblig när vi tar på tapetklistret så såfort man drar med skrapaen eller borsten går den sönder, ändå står det att man ska ha mycket klister på.

• Moniqe1979

nej bara om det är av den typ som är som ett klistermärke man kan ta hjälp av vatten tyvär.

ja pappret bubblar sig vanligen på tapeter när man har på klistret fått lära mig att man stryker på lite klister låter det ligga och dra en stund så pappret blir genom fuktat sen sätter man upp våden kanske testa med lite mindre klister?

• Dundermamman

När vi satte upp vår fototapet så rollade vi limmet direkt på väggen! Satte sedan tapetvåderna rätt uppe vid taket, en höll ut tapeten och en fäste den rätt med tapetborsten bit för bit. Gick hur smidigt som helst
    Kan tillägga att vår tapet är från Photowall.se, men det borde inte spela någon roll tycker jag!

Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • versan

Limma direkt på väggen häng tapeten dra från mitten och utåt sidorna så följer dom flesta luftbubblorna med.
    Är bubblorna kvar i mitten kan man sticka hål på bubböan med en nål och pressa "försiktigt" ut luften bakom.
    Sen brukar det finnas mindre bubblor kvar efter att tapeten har hängts upp men det brukar ge sig efter som tapeten sträcker på sig när den torkat.
    Är bubblorna kvar efter att tapeten har torkat så kan man försöka skära upp bubblan lite spruta in lim & sedan pressa ut luften så tapeten fastnar igen.
    (OBS! Gör ej det sista om du ej är mycket desperat eller van att göra detta)
    beroende på motivet så skär man så att säga i motivens skarv! Efter skarven på ett löv eller husvägg, blomma, molnet eller dyl.
    svårt att förklara vettigt känns det som.

Svar på tråden rustas fototapeter