• Solskensmor

Smördegsinbakad kycklingfile...

Jag tänker improvisera lite med middan ikväll. Funderar på att fylla kycklingfileer med ädelost och ev spenat, och sen lägga smördeg runtom innan jag "bakar av" dom i ugnen. Är det nåt speciellt jag bör tänka på, visst ska fileerna brynas innan ugnen? Hur länge, och i vilken temp, ska jag ha ugnen? Förslag på tillbehör tas tacksamt emot...

• Svar på tråden Smördegsinbakad kycklingfile...
  • Solskensmor

Ingen som har nåt att inlägga???

• JASS

Tycker att det ser ut som om du har koll. Låter gott!

• Solskensmor
    Ann Lee skrev 2009-03-28 12:40:36 följande:
    Rachel Ray lagade till något liknande för inte så länge sedan...hittade receptet på nätet... du kanske får lite hjälp från detta...www.rachaelrayshow.com/food/recipes/chicken-l.../
    Tack, jag tar lite ideer därifrån, så får vi väl se hur resultatet blir...
  • musli

Jamie Olivers Farsans läckra kyckling.

4 port.

150 g blandsvamp
    olivolja
    1 - 2 vitlöksklyftor, finhackade
    salt o svartpeppar
    1 näve färsk persilja, hackad
    4 kycklingbröst
    500 g smördeg
    1 vispat ägg
    2 msk grov senap
    1 stort glas vitt vin
    1½ dl vispgrädde

Värm ugnen till 200 grader. Hacka svampen - hälften grovt och andra hälften fint. Häll ett par skvättar olivolja i en stekpanna och stek sakta svampen med vitlöken i ca. 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och rör i den hackade persiljan. Låt svalna. Gör en ficka i kycklingbrösten och skåra dem utan att skära rakt igenom. Fyll fickorna med den avsvalnade svampröran.
    Kavla ut smördegen på ett mjölat bakbord tills den är ca. 45 cm lång och 20 cm bred och ½ cm tjock. Dela den i 4 bitar på längden och vira en degbit runt varje kycklingbröst. Pensla degen med uppvispat ägg och grädda i ugnen i ca. 35 minuter. Medan kycklingen gräddas häller du vitt vin och senap i en het kastrull och låter det reducera tills du har kokat bort lukten av alkohol. Tillsätt grädden och sjud tills såsen täcker baksidan på en sked, ta kastrullen från värmen och smaka av med salt och peppar. Skiva varje bröst i 3 delar och servera dem med lite sås och några droppar olivolja om du vill.

Ej provat med låter smaskens!

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Solskensmor
    musli skrev 2009-03-28 16:33:50 följande:
    Jamie Olivers Farsans läckra kyckling.4 port.150 g blandsvampolivolja1 - 2 vitlöksklyftor, finhackadesalt o svartpeppar1 näve färsk persilja, hackad4 kycklingbröst500 g smördeg1 vispat ägg2 msk grov senap1 stort glas vitt vin1½ dl vispgräddeVärm ugnen till 200 grader. Hacka svampen - hälften grovt och andra hälften fint. Häll ett par skvättar olivolja i en stekpanna och stek sakta svampen med vitlöken i ca. 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och rör i den hackade persiljan. Låt svalna. Gör en ficka i kycklingbrösten och skåra dem utan att skära rakt igenom. Fyll fickorna med den avsvalnade svampröran.Kavla ut smördegen på ett mjölat bakbord tills den är ca. 45 cm lång och 20 cm bred och ½ cm tjock. Dela den i 4 bitar på längden och vira en degbit runt varje kycklingbröst. Pensla degen med uppvispat ägg och grädda i ugnen i ca. 35 minuter. Medan kycklingen gräddas häller du vitt vin och senap i en het kastrull och låter det reducera tills du har kokat bort lukten av alkohol. Tillsätt grädden och sjud tills såsen täcker baksidan på en sked, ta kastrullen från värmen och smaka av med salt och peppar. Skiva varje bröst i 3 delar och servera dem med lite sås och några droppar olivolja om du vill.Ej provat med låter smaskens!
    Tack tack, det ska också testas nån gång...
Svar på tråden Smördegsinbakad kycklingfile...