• Anonym (mår inte bra)

Hur mkt kostar det att gå hos en psykolog?

Jag har mått dåligt ett tag nu och bestämt mig för att ta tag i problemet och kontakta en psykolog. Jag har hittat en som verkar väldigt bra och funderar nu på det här med pris. Måste man först gå till VC och få remiss eller kan man kontakta psykologen direkt? Hur fungerar det med högkostandsskydd om man inte går via VC först? Hur mycket kostar en terapitimme ungefär?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur mkt kostar det att gå hos en psykolog?
  • Anonym

Kolla med psykologen om han har vårdavtal med landstinget. Har han det så tror jag man har möjlighet få komma via remiss. Jag har själv gått hos en privatpraktiserande psykolog som var väldigt bra men som inte hade vårdavtal. Jag betalade 700:- för varje sessionstimme som varade 45 minuter. Hoppas det går bra för dig.

• Anonym (mszja)

Att gå hos psykolog via lanstinget (vuxenpsykiatrin)
    Kostar som ett vanligt läkarbesök 120kr

Någon privat psykolog behöver du inte gå hos.

• smis

kostnaden beror lite på var du bor. är det en privat psykolog du har hittat hjälper inte fk att betala kostnaden. VC brukar ha kuratorer och psykologer som man kan gå till och då ligger kostnaden på ca 100kr gången. en privat där jag bor kostar mellan 600-800kr. Har man råd tycker jag att man ska vända sig till en privat..
    köerna till vc kuratorer brukar vara långa och det är inte säkert du får så många samtal som du vill eftersom det är ett högt tryck på att få komma dit

• Anonym (mszja)

och högkostnadsskyddet gäller...
    jag tror du måste gå via vc men är inte helt säker
    men ring växeln på ditt sjukhus och be att få bli kopplad till vuxen ps så kan du ju fråga där.
    De är vänliga och du kommer att få vänliga svar
    lycka till

• Anonym (mszja)

och detta är inte en kurator på vc jag menar

• Anonym (mår inte bra)

Ok, tack för era svar! Jag känner inte riktigt för att gå via VC, vet ej varför, känns bara inte bra. Skulle föredra en privat. Tror jag ringer henne på måndag och frågar hur det fungerar att gå hos henne. Tack igen.

• Aktieproffset

Att gå till en psykolog kan hjälpa dig, beror helt på dina problem. Jag har lidit av ångest och depression sedan tonåren och är nu 29 år. Varit hos många läkare, psykologer, kuratorer och kan rekommendera en specilist på psykiska sjukdomar, dvs en psykiater. De har behörighet att sjukskriva, skriva ut mediciner och dessutom kunskaper att bearbeta med kognitiv terapi, dvs den metod som en psykolog använder sig av. En psykolog är dyr om man inte får remiss, saknar behorghet att skriva ut läkemedel, sjukskriva etc. Det som händer när du besöker en psykolog är att han/hon kommer att lyssna på dig där ni sitter i varsinna stolar med en klocka emellan. Han/hon kommer att fråga lite saker emellanåt, nicka och hålla med. Jag rek inte psykolog-värdelöst.

//Dan

• Tös

Jag gick den långa vägen via vc, remisser osv osv o idag betalar lanstinget mina timmar hos psykologen (kbt). Jag betalar alltså inte en krona för min terapi.

O den är kanon! Min kbt-man är helt outstanding. Människan ser mitt väsen o terapiformen passar mig utmärkt.

• Anonym

att gå via VC behöver itne alls vara en utragen process. jag fick en psykologtid redan efetr en vecka genom BVC, hon o jag klaffade dock inte så min BVC sköterska (eller dotetrns är de väl) fixade tid o pratade lite med läkaren innan jag kom dit (efter klartecken från mig) o jag fick då vänta 2 veckor på att få en samtalstid med en psykolog knuten till VC. det kostar mig 80 kr varje gång jag är hos henne o har snart kommit upp till högkostnadskort o får då g gratis.

• Anonym (Psykolog)

Hej! Jag är psykolog, jobbar inom psykiatrin och skulle vilja korrigera lite det som aktieproffset/Dan säger. Alla psykiater är inte utbildade i kognitiv psykoterapi, det är olika. En del har psykodynamisk inriktning, en del kognitiv psykoterapi och en del kognitiv beteendeterapi (KBT) som inriktning. Psykiater inom psykiatrin brukar dock inte bedriva psykoterapi, de gör bedömningar, utfärdar intyg, sjukskriver och skriver ut medicin och annan behandling.

Hur psykologer arbetar skiljer sig mkt åt beroende på vilken inriktning de har. De kan alltså också ha psykodynamisk, kognitiv eller KBT-inriktning. Att de sitter och nickar och håller med och ställer några frågor stämmer absolut inte om man arbetar med t.ex. KBT. Det är en väldigt aktiv terapiform.

Om man söker för depression spelar det inte så stor roll vilken inriktning psykologen har, alla terapiformerna har evidens.

Hur mkt det kostar att träffa psykolog inom psykiatrin kanske varierar beroende på var man bor, i Stockholm kostar det bara 70 kr per gång inom psykiatrin. Men det är förstås svårt att få komma. Men du kan försöka. Då hör du av dig direkt till din psykiatriska mottagning som du kan hitta på vardguiden.se. Du kan göra en egenanmälan. Ett alternativ, om du bor i ngn av de städer där psykologlinjen finns, är att gå hos en psykologstudent. Det kostar i sthlm 125 kr per gång. De har bra handledning och även om studenterna är under utbildning, så har de bara en klient per termin och lägger således ner enormt mkt mer tid och energi på att förbereda sig inför varje samtal än vad som är möjligt för någon som träffar många. Så jag tycker det är ett bra alternativ.

Svar på tråden Hur mkt kostar det att gå hos en psykolog?