• TereseA

av med körkortet pga olycka?

Krockade i måndags.Körde rakt in i en lyktstolpe.Ingen annan bil var inblandad.
    Ingen skadades allvarligt,bara jag som har gips på armen.Körde precis ut från en korsning max 20-30km/h.Allt gick så snabbt och nu efteråt tror vi det var pga en cd-skiva som ramlade på golvet.fick blåsa oxå..visade inget.

Har fortfarande prövningstid.Har dessutom fått 2 böter innan pga felparkering.Ena gången stod för länge utan p-skiva o andra gång stod utanför dem vita strecken på en parkering.

Nu efteråt så blev jag orolig...Kanske blir av med körkortet...

hur lätt är det egentligen?hur funkar reglerna under prövningstiden?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden av med körkortet pga olycka?
  • Astarte

Meddelade du någon vad som hänt? Hur gick det med lyktstolpen? Smitning från olycksplats kan ge indraget körkort, parkeringarna har inget med saken att göra.

• TereseA
    Astarte skrev 2009-03-28 11:46:54 följande:
    Meddelade du någon vad som hänt? Hur gick det med lyktstolpen? Smitning från olycksplats kan ge indraget körkort, parkeringarna har inget med saken att göra.
    ja.bärgningsbil,polis o ambulans var där..ingen polisanmälan pga inget brott.
    Lyktstolpen blev böjd på mitten..dem tog ner den senare..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Pingu32

tror absolut inte du blir av med körkortet! Jag krockade också när jag haft körkort i ungefär 2 år. KÖrde på en gubbe precis utanför vår grind! Och det var ju solklart mitt fel. Körde kanske 10 km timmen men han körde ju 50 så det blev en rejäl smäll. Vår bil klarade sig nästan oskadd men hans blev rejält skadad. Men vi ordnade bara med försäkringsbolagen och polisen kom aldrig. De drar ju in körkortet om man gör något trafikfarligt såsom kör för fort el liknande. Och om man har prövotid så måste man köra upp igen innan man får tillbaka sitt körkort. Har man inte prövotid så får man det när indragningstiden är slut.

• TereseA

ok--

tänkte för att det blev krock när skulle ta upp skivan..böjde sig.

Akiim är mitt liv 071004
  • Astarte
    TereseA skrev 2009-03-28 12:01:38 följande:
    ok--tänkte för att det blev krock när skulle ta upp skivan..böjde sig.
    Åhh, så lätt hänt! Jag tror polisen hade tagit det på plats om de ville ha det, men jag är inte HELT säker. När jag var med om en olycka sa de att de skulle skriva rapport och att jag skulle få höra från dem. Sa de inte det så är det nog lugnt.
  • Sirapshjärnan

Tror inte du blir av med körkortet, tyvärr skulle jag nästan vilja säga.. om man böjer sig ner efter en cd-skiva som åker i golvet i en korsning (oavsett hur sakta man nu kör) kanske man inte borde ägna sig åt bilkörning!

• Pingu32
    Sirapshjärnan skrev 2009-03-28 12:06:32 följande:
    Tror inte du blir av med körkortet, tyvärr skulle jag nästan vilja säga.. om man böjer sig ner efter en cd-skiva som åker i golvet i en korsning (oavsett hur sakta man nu kör) kanske man inte borde ägna sig åt bilkörning!
    men det är ju mänskligt att göra fel! Tur att hon krockade med en lyktstople och inte en människa eller djur! Nu har hon ju fått något att fundera på och risken att hon krockar på riktigt är ju mindre nu! Tror jag iaf.
  • TereseA
    Sirapshjärnan skrev 2009-03-28 12:06:32 följande:
    vi körde inte i en korsning..sådan koll har man...vi hade kört ca 5 m från korningen..

Läs ts!
    Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    Pingu32 skrev 2009-03-28 11:54:40 följande:
    tror absolut inte du blir av med körkortet! Jag krockade också när jag haft körkort i ungefär 2 år. KÖrde på en gubbe precis utanför vår grind! Och det var ju solklart mitt fel. Körde kanske 10 km timmen men han körde ju 50 så det blev en rejäl smäll. Vår bil klarade sig nästan oskadd men hans blev rejält skadad. Men vi ordnade bara med försäkringsbolagen och polisen kom aldrig. De drar ju in körkortet om man gör något trafikfarligt såsom kör för fort el liknande. Och om man har prövotid så måste man köra upp igen innan man får tillbaka sitt körkort. Har man inte prövotid så får man det när indragningstiden är slut.
    tur att ni inte skadat er..
    Akiim är mitt liv 071004
  • timberhochmandie

Att böja sig ner för att ta upp något från golvet medan man kör är vårdslöshet i trafik och ja, det kan man bli av med körkortet för. Men om det nu aldrig nådde fram till polisen så...

• TereseA
    timberhochmandie skrev 2009-03-28 13:43:41 följande:
    Att böja sig ner för att ta upp något från golvet medan man kör är vårdslöshet i trafik och ja, det kan man bli av med körkortet för. Men om det nu aldrig nådde fram till polisen så...
    vet ej om det nådde polis..det är nu efter någon dag som vi tänkte på det...
    är nog en av dem vanligaste anledningar att man krockar..att man prata i mobil el pillar på mob,fixar med stereon..ta upp napp som ramlat ner..(vad jag tror)

trodde det är mest fortköring,rattfylla,smitning och sånt man blir av det med..

puffar på någon som vet...
    Akiim är mitt liv 071004
  • timberhochmandie

Grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, grovt rattfylleri, smitning, fortkörning, rödljuskörning, struntat i stopplikt, kört om vid övergångsställe, opålitlighet i nykterhetshänseende osv. Körkortslagen 5:3 är lämplig att kika i...

• TereseA
    timberhochmandie skrev 2009-03-28 15:01:23 följande:
    Grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, grovt rattfylleri, smitning, fortkörning, rödljuskörning, struntat i stopplikt, kört om vid övergångsställe, opålitlighet i nykterhetshänseende osv. Körkortslagen 5:3 är lämplig att kika i...
    ok inget där som passade in..

ska läsa mer där i..
    Akiim är mitt liv 071004
  • timberhochmandie

Om polisen inte ansåg att det låg något brott om olyckan och åklagaren inte har inlett någon f.u. så är det ingen fara! Lst sitter inte och hittar på anledningar att återkalla folks körkort, utan de får meddelande om domar och liknande i trafikbrottsmål och tar sedan ställning till återkallelsefrågan.

• TereseA
    timberhochmandie skrev 2009-03-28 15:29:43 följande:
    Om polisen inte ansåg att det låg något brott om olyckan och åklagaren inte har inlett någon f.u. så är det ingen fara! Lst sitter inte och hittar på anledningar att återkalla folks körkort, utan de får meddelande om domar och liknande i trafikbrottsmål och tar sedan ställning till återkallelsefrågan.
    ja..ok..

tur att vi hade bältet oxå på oss..var bara 150m från hemmet..

vi är bara glada att vi lever..nu vet man hedanefter att man ska konsentrera sig på att köra och skita i allt annat..bättre att stanna till om man ska göra något.
    Akiim är mitt liv 071004
  • timberhochmandie
    TereseA skrev 2009-03-28 15:36:06 följande:
    bättre att stanna till om man ska göra något.
    Japp!
  • mackeluring

Tror att det är olika från fall till fall. Om du är vållande så ryker körkortet. Beror väl också om polisen är inblandad.

Svar på tråden av med körkortet pga olycka?