• AnnCamilla

Namnet Saga

Vi funderar på att ge namnet Saga till vår flicka, jag undrar, ni som valt Saga hur funkar det gällande just "läsa saga"

Jag satt med vår stora dotter härom dagen och tittade i en bok, hon pekade på en text och sa -mamma sjunga, jag sa -det är ingen sång, det är en saga, så tänkte jag efter, hmm knepigt det blev...

• Svar på tråden Namnet Saga
  • Hjartesjalen

Jag tycker Saga e ett jattefint namn, o hade inte brytt mig om att man sager "lasa en saga" tex. Det blir bara gulligt att hon heter samma som en gullig "saga"

• Mary Wollstonecraft

Jättefint namn tycker jag, inga problem att det är samma som "läsa saga!. Man kan ju heta allt möjligt som betyder annat också, t. ex. Stig, Sten, Lina etc. Däremot tänker jag lite på den lilla flickan i Arboga (Max och Saga) varje gång jag hör namnet, precis som man associerar till det hemska som hände Engla när man hör det namnet...

• Joje

Saga är ett fint namn!! (har dock ingen Saga själv, men det var med på listan när vi väntade dottern)

Förstår att du reagerar, men jag tänker inte så mycket på sånt... Jag menar det finns ju Sten (på marken), Stig (i skogen), Lina (som man hänger tvätt på)... Så inte ska man haka upp sig på betydelsen av ordet (namnet).

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • 3barn

Jag har en dotter som heter Saga
    Har aldrig tänkt så där,men för några månader sedan när jag lämnade henne på dagis sa hennes fröken-kom Saga ska vi läsa en saga   Jag reagerade på det men inte hon Men det var för att jag hörde det första gången,nu stör det mig inte alls

Tycker Saga är ett jätte fint namn......

Alexandra980514,Emelie991107,Sabina020807,Saga051230
  • nirakkarlsson

vi har oxå en Saga här hemma,vi har inte alls tänk i dom banorna.
    Som Johanna W81 skrev så finns det många namn som man förknippar en sak eller nått annat med.

Tror det blir bra bara ni har satt namnet på dottern

• snöfall

vår dotter heter saga i andranamn, ett släktnamn.. tycker inte att det är något konstigt.. finns ju många liknande namn: Rita, Stig, Knut, Sten... Innan jag fick barn tyckte jag att sådana namn var "konstiga" men nu så ser man ju att hon är en liten Saga, så man tänker inte på att det är samma namn som för en berättelse..

• AnnCamilla

Tack för alla svar, håller fullständigt med er, finns ju andra namn med som har andra betydelser

Svar på tråden Namnet Saga