• Chila

Hur farligt med UVI när gravid?

Hej, är i v 22 och har fått känningar i nederdelen av magen, ungefär som håll men svårt att beskriva. Det ilar liksom lite och det gör ont om jag hostar. Undrar om det kan vara urinvägsinfektion för det blir värre när inte kissat på ett par timmar. Hur farligt är UVI när man är gravid? Har förstått att det inte är bra. Ska man t o m ta sig akut nånstans eller går det att vänta tills måndag? Någon som vet? Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur farligt med UVI när gravid?
  • sunshine82

Jag har haft uvi 2 ggr under min graviditet, du kan säkerligen vänta tills på måndag om du inte gått med det för länge. Men det är däremot jobbigt för dig att gå med det.

För mig sved det som fasen och jag fick springa på toaletten stup i kvarten.
    Du kan dricka mkt tranbärsjouice det lindrar så länge tills du fått penecellin.
    Det är ju inte bra att gå med en uvi för länge, och en uvi ska alltid behandlas när man är gravid. Men några dar är antagligen ingen fara. Du känner ju själv också hur stora besvär du har. Men gå till din barnmorska på måndag.

På barnmorskemotagningen (mödravården) får man gratis behandling, alltså gratis test osv, så får du recept till apoteket så medecinen får du betala för.
    Men går du till Vårdcentralen får du betala, och går du på helgen eller akut kostar det 200:-! Så det bästa är om du kan gå till din mödravård.

• Chila

Tack för tipsen!! Jo, tranbärsjuice är inhandlat så här ska drickas {#lang_emotions_wink}. Ville bara försäkra mig om att det inte var superfarligt för bebben att avvakta någon dag. Ska ringa min BM på måndag och be att få lämna in ett u-prov för att vara säker. Tack!

• NathalieKristian

Jag har haft 5st UVI under denna grav... de är inget o leka med..
    en av mina UVI slutade med att jag vart inlagd för jag fick Prematur värkar o sammandragningar. har ofta ont i nedre delen av magen som ibland beror på UVI o ibland är de min FOGLOSSNING.

men de är mycke VIKTIGT att man kollar upp UVI om man känner dom symtomen
    du beskriver..
    kan ju va nå annat, mycke allvarligare eller så är de inget alls..

så kolla upp de.

• Underbart glad

Det är farligt! Jag fick höra av sjukvården att det lätt sprider sig till njurarna om man går med det för länge, och då gör kroppen sig oftast av ed barnet, så jag hade ringt sjukvårdsupplysningen direkt... Det kommer gå bra

• Chila

Tack för tipsen vänner!! Har faktiskt varit på gynakuten på Danderyd idag då smärtan i nedre delen av magen bara blev värre. Är ju så svårt när det är första graviditeten och man inte vet hur en sammandragning ska kännas... {#lang_emotions_sealed} Just nu känns det som ett brett spännband klämmer åt kring hela nederdelan av magen och det gör skitont att röra sig. Hursomhelst så kunde de inte hitta några bakterier i urinen men läkaren sa att man ändå kan ha UVI eftersom man kissar så ofta när man är gravid så "syns" liksom inte bakterierna förrän man odlar. Så jag har fått antibiotika och ska vara hemma från jobbet en vecka på läkarens rekommendation. Själv tror jag på en kombination av UVI och sammandragningar. Tog nog ut mig lite för mycket på gravidvattengympan i torsdags. Dumt nog satt jag dessutom uppe i blöt baddräkt i en paus och åt frukt. Blev förmodligen kall och det var ju inte så smart men man lär sig av sina misstag. Det plus ett stressigt jobb kan nog vara orsaken till detta, gissar jag. Måste helt klart vara mer rädd om mig å min lilla tös. Kram på er!

Svar på tråden Hur farligt med UVI när gravid?