• Verkligen

När ska man kontakta MVC egentligen?

Jag är gravid i v 7 (6+5)..

Funderar lite på det där när man ska kontakta en BM och skriva in sig.
    Vad tycker ni är lagom och hur har ni gjort?

Förra gången gjorde vi det i v 6 redan, men sen fick jag ma ett par veckor senare.
    Kan man vänta tills efter v 13?
    Känner liksom ingen större lust att kontakta MVC och så blir det som förra gången.
    Jag är väldigt inställd på att få missfall igen.

Men det vore kul att se vad ni andra tycker?

• Svar på tråden När ska man kontakta MVC egentligen?
  • Mymlan80

Det är väl bra om man kontaktar BM så fort som möjligt?!!? Jag ska ringa min på måndag. Jag är mer orolig att jag är "skendräktig", fast jag har plussat....{#lang_emotions_embarassed}
    Så jag vill ju dit och se att det är på riktigt och att allt är bra.
    MF är ju tråkigt oavsett om man kontaktat BM eller inte.

• Fru T

Jag kontaktade när ja viste att ja va gravid, varför vänta?? här får man dessutom sitt första ul i v.13 så så länge låter ju tokigt att vänta...

Åh vad jag längtar
  • Verkligen
    Mymlan80 skrev 2009-03-28 17:10:23 följande:
    Det är väl bra om man kontaktar BM så fort som möjligt?!!? Jag ska ringa min på måndag. Jag är mer orolig att jag är "skendräktig", fast jag har plussat....Så jag vill ju dit och se att det är på riktigt och att allt är bra.MF är ju tråkigt oavsett om man kontaktat BM eller inte.
    Men om du har fått ett plus så är det ju ett plus? För man kan väl inte plussa om man är skengravid?
    Hoppas du är gravid på "riktigt"...

Nä, men alltså, känns så dumt att ta upp deras tid om jag ändå kommer få ett missfall.
    Att gå till MVC skulle få den här graviditeten att verka på riktigt.
    ska iaf på vul på torsdag fast på en privat klinik. Bara för att se om den lever fortfarande.
  • Elfva

Man ringer bm ganska omgående efter man plussat, sen brukar man bokas in på hälsosamtal där du får lite kostråd och man pratar om alkohol osv. Detta samtal har man ganska tidigt kanske v 8 eller så. Nästa anhalt är inskrivningen som ofta sker runt v 11. Före eller efter detta (eller i samband med) kan du om du vill gå på läkarundersökning...

Lika bra att ringa på en gång, är du oroligt för mf så fråga om du kan få gå på ett vul, även om det inte innebär någon garanti för framtiden så vet du ju om allt ser bra ut just nu...

• Verkligen
    Elfva skrev 2009-03-28 17:48:13 följande:
    Man ringer bm ganska omgående efter man plussat, sen brukar man bokas in på hälsosamtal där du får lite kostråd och man pratar om alkohol osv. Detta samtal har man ganska tidigt kanske v 8 eller så. Nästa anhalt är inskrivningen som ofta sker runt v 11. Före eller efter detta (eller i samband med) kan du om du vill gå på läkarundersökning... Lika bra att ringa på en gång, är du oroligt för mf så fråga om du kan få gå på ett vul, även om det inte innebär någon garanti för framtiden så vet du ju om allt ser bra ut just nu...
    Jag var på ett sånt där hälsosamtal vid förra graviditeten så jag vet vad som gäller på det området. har jobbat som kock i 9 år nu och har studerat näringslära samt tränar 2-3 ggr i veckan så på den fronten är det bra.

Har bokat ett privat vul på torsdag, då är jag i v8 (7+3) men jag vet ju att det kan gå åt helvete även om det ser bra ut då.
    Tänkte ev ta ett till vid v 12, och ser det bra ut så kan man väl ringa MVC då?
    Dessutom vet jag inte vilket MVC jag ska gå hos.
  • kvinna79

verkligen: jag ksulle ringa nu om jag vore du. men det är baserat på hur det funkar här där jag bor. här är det på tok för få barnmorskor anställda på mvs så när jag ringde den 4/3 fick jag ändå inte tid förrän den 27/3 och då hade jag tur, många har fått vänta ännu längre. redan nu var det svårt att hitta en tid för nästa besök, inskrivningen, som ska vara först om 1 månad.

så jag tycker att du ska ringa nu och reservera en tid, men sen är det ju frivilligt vilka kontroller man vill gå på så du kan ju förklara situationen och att du varit på hälsosamtal tidigare och inte känner att du behöver ett nytt sådant. jag tänker att om du ringer först i vecka 13 finns det risk att de får panik för att hinna få in dig i planering till rutin ultraljud etc.

• emmizenma

Ja man får ringa när man vill
    Tidigt gör de ju inget ändå, mest bara snack.
    Jag tyckte det var ganska oväsentligt i början....om jag får fler barn kommer jag nog vänta med att ringa till mvc tills v12-13 nått sånt...

• Verkligen
    kvinna79 skrev 2009-03-28 18:06:56 följande:
    verkligen: jag ksulle ringa nu om jag vore du. men det är baserat på hur det funkar här där jag bor. här är det på tok för få barnmorskor anställda på mvs så när jag ringde den 4/3 fick jag ändå inte tid förrän den 27/3 och då hade jag tur, många har fått vänta ännu längre. redan nu var det svårt att hitta en tid för nästa besök, inskrivningen, som ska vara först om 1 månad.så jag tycker att du ska ringa nu och reservera en tid, men sen är det ju frivilligt vilka kontroller man vill gå på så du kan ju förklara situationen och att du varit på hälsosamtal tidigare och inte känner att du behöver ett nytt sådant. jag tänker att om du ringer först i vecka 13 finns det risk att de får panik för att hinna få in dig i planering till rutin ultraljud etc.
    Men här verkar det ju finnas en biljard olika MVC:s.. Kan inte bestämma mig för vart jag ska gå..
    Sist fick jag tid veckan efter att jag ringde.
    Hälsosamtalet känner jag att jag inte behöver för inget har ändrats med min hälsa sen dess förutom att jag tränar mer och äter nyttigare, vilket är bra.

Vi får se hur det blir, jag känner ingen större entusiasm.
  • Verkligen
    emmizenma skrev 2009-03-28 18:09:37 följande:
    Ja man får ringa när man vill Tidigt gör de ju inget ändå, mest bara snack.Jag tyckte det var ganska oväsentligt i början....om jag får fler barn kommer jag nog vänta med att ringa till mvc tills v12-13 nått sånt...
    Oki, då är jag inte onormal som väntar iaf..
    Känns bara som att jag gör mig en otjänst om jag ringer nu och så kanske man får missfallet dagen efter. Det blir bara mer komplicerat då.
  • Mymlan80
    Verkligen skrev 2009-03-28 17:44:27 följande:
    Men om du har fått ett plus så är det ju ett plus? För man kan väl inte plussa om man är skengravid?Hoppas du är gravid på "riktigt"... Nä, men alltså, känns så dumt att ta upp deras tid om jag ändå kommer få ett missfall.Att gå till MVC skulle få den här graviditeten att verka på riktigt.ska iafvul på torsdag fast på en privat klinik. Bara för att se om den lever fortfarande.
    Ja, plus är väl plus. Det är nog bara mitt huvud som spökar, jag kan inte riktigt fatta att det är sant!
    Äntligen byggnadslov!
Svar på tråden När ska man kontakta MVC egentligen?