RH-immunisering med barn nr.2, någon med erfarenhet?
Vi har idag en snart 3-årig liten tjej och har nu börjat fundera på ett syskon.
Jag är RH-negativ och min dotter är RH-positiv, läkarna sa att det var anledningen till att hon föddes för tidigt och fick så svår gulsot (fick sola i två veckor, det var väldigt nära att hon behövde "byta" blod).
Nu har jag läst detta
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
och blir självklart orolig för nr.2. Särskilt eftersom jag nu kollat upp det och jag fick ingen sån där RH-profylax efter första förlossningen som jag skulle ha fått!!
Någon med erfarenhet kring detta? Som fått mer än ett barn med en RH-positiv man?
Jag skulle vilja veta om jag kan få den där RH-profylaxsprutan nu, och ska jag i så fall ta den direkt innan vi börjar försöka med nr.2 eller ska jag vänta tills/om jag blir gravid??
Har en väninna som är neosköterska som skulle fråga läkaren inatt men är så otålig så kan inte vänta på hennes svar...snälla någon som kan berätta om sin erfarenhet kring detta?? De där proverna de nog måste ta om jag blir gravid låter ju hemska...är riktigt nålrädd så en nål rätt in i magen in till bebisens navelsträng låter för mig som något de får söva ner mig för