• Anonym

Frågor till er med Borderline Personlighetsstörning!

Vad fick er att börja fundera över om ni hade Borderline (om ni ens tänkt på det, eller om någon i er närhet pekat ut det åt er eller liknande)?
    Hur fick ni diagnosen?
    Vad för hjälp inleddes?
    Fick ni mediciner, i såna fall vilka?
    Blev er Borderline bättre sen?
    Hur länge sedan var det ni började behandling?
    Har ni friskförklarats?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Frågor till er med Borderline Personlighetsstörning!
  • Anonym (sara)

Vad fick er att börja fundera över om ni hade Borderline (om ni ens tänkt på det, eller om någon i er närhet pekat ut det åt er eller liknande)?

*Jag läste på internet, och såg vissa drag hos mig själv som stämde. Ett tag efter så kom jag och min läkare överens om att jag skulle starta en utredning.

Hur fick ni diagnosen?

*Jag fick prata med psykolog ett x antal gånger, sedan gick hon igenom resultaten, och då fick jag diagnosen.

Vad för hjälp inleddes?

*Fick prata med psykolog och jag ska börja med DBT om ett år.

*Jag åt zoloft innan, men lyrica sattes in.

*Nja, inte direkt. Jag håller på med medicinjusteringar för tillfället, för att komma fram till vad som hjälper bra och inte.

*Prat med psykolog har jag hållt på med i sju år, men på borderline-sidan så har jag pratat med psykologen i ett halvår bara.

Har ni friskförklarats?

*Nej.

• Anonym

Anonym (sara) skrev 2009-03-28 21:13:45 följande:

Vad fick er att börja fundera över om ni hade Borderline (om ni ens tänkt på det, eller om någon i er närhet pekat ut det åt er eller liknande)? *Jag läste på internet, och såg vissa drag hos mig själv som stämde. Ett tag efter så kom jag och min läkare överens om att jag skulle starta en utredning. Hur fick ni diagnosen? *Jag fick prata med psykolog ett x antal gånger, sedan gick hon igenom resultaten, och då fick jag diagnosen. Vad för hjälp inleddes? *Fick prata med psykolog och jag ska börja med DBT om ett år. Fick ni mediciner, i såna fall vilka? *Jag åt zoloft innan, men lyrica sattes in. Blev er Borderline bättre sen? *Nja, inte direkt. Jag håller på med medicinjusteringar för tillfället, för att komma fram till vad som hjälper bra och inte. Hur länge sedan var det ni började behandling? *Prat med psykolog har jag hållt på med i sju år, men på borderline-sidan så har jag pratat med psykologen i ett halvår bara. Har ni friskförklarats? *Nej.
    Jag tackar INNERLIGT för svaren! Jag ska till vc för remiss till psykiatriker den 3e april... Jag har gjort som du, läst på internet och även fått det föreslaget av en ssk att jag kanske lider av Bordeline. Och när jag läste om det var det som att läsa om mig själv:/ Så jag ska se vart allt leder från 3 april.

Kram till dig.
  • Anonym (sara)
    Anonym skrev 2009-03-28 21:16:36 följande:
    Anonym (sara) skrev 2009-03-28 21:13:45 följande: Jag tackar INNERLIGT för svaren! Jag ska till vc för remiss till psykiatriker den 3e april... Jag har gjort som du, läst på internet och även fått det föreslaget av en ssk att jag kanske lider av Bordeline. Och när jag läste om det var det som att läsa om mig själv:/ Så jag ska se vart allt leder från 3 april. Kram till dig.
    Inga problem! :)
    Hoppas det kommer gå bra för sig, och att de kommer fram till något. (även om det låter dumt , hoppas du förstår hur jag menar.)

Kram!
  • Anonym (border...)

-Hade inte ens tänkt tanken...

-Gick till psykolog pga depression. Mådde så dåligt att jag till slut blev inlag på avdelning.
    Fick fylla i en massa papper och därefter kom de fram till att jag hade BPS.

-Neuroleptika och samtal(?)... Gick en "dynamisk gruppterapi" som gick åt skogen! 8 brudar med samma problem i ett rum.... Du kan själv räkna ut vad som hände... Därefter DBT som inte heller var min grej.

-Ja, men kommer tyvärr inte ihåg alla... Cipralex, Seroquel, Theralen, Oxascand, Lergigan, mm...

-Blev inte bättre av medicinering.

-Fick diagnosen för ca 3,5 år sedan.

-Nej. Men BPS är ingen "sjukdom" så det är inget som man kan bli "frisk" från.

Måste tillägga att den SSK som föreslog att du hade BPS ett kraftigt yrkesfel! En SSK FÅR inte ställa sådana diagnoser, inte ens om du frågar!

Lycka till!
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (border...) skrev 2009-04-01 07:25:35 följande:
    -Hade inte ens tänkt tanken... -Gick till psykolog pga depression. Mådde så dåligt att jag till slut blev inlag på avdelning. Fick fylla i en massa papper och därefter kom de fram till att jag hade BPS. -Neuroleptika och samtal(?)... Gick en "dynamisk gruppterapi" som gick åt skogen! 8 brudar med samma problem i ett rum.... Du kan själv räkna ut vad som hände... Därefter DBT som inte heller var min grej. -Ja, men kommer tyvärr inte ihåg alla... Cipralex, Seroquel, Theralen, Oxascand, Lergigan, mm... -Blev inte bättre av medicinering. -Fick diagnosen för ca 3,5 år sedan. -Nej. Men BPS är ingen "sjukdom" så det är inget som man kan bli "frisk" från. Måste tillägga att den SSK som föreslog att du hade BPS ett kraftigt yrkesfel! En SSK FÅR inte ställa sådana diagnoser, inte ens om du frågar! Lycka till!
    Hur vet man att det är bps man har? Hur märks det?
  • Anonym (black)

Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag har en fråga till er som har svarat.

Jag har en boderline-diagnos, men jag känner inte alls att jag är boderlinare.
    Jag har svart/vitt-tänket och emotionella dippar men jag har haft en underbar uppväxt, inga relationsproblem, inga raseriutbrott, inga problem i skola eller på jobb.... Som annars är ganska tydliga för borderlinare.

Min fråga är, är det så att boderlinare inte har någon sjukdomsinsikt, eller VET man oftats att något är fel, bara att man inte själv kan sätta ett namn på det?

• Anonym (border...)
    Anonym (black) skrev 2009-04-01 07:54:44 följande:
    Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag har en fråga till er som har svarat. Jag har en boderline-diagnos, men jag känner inte alls att jag är boderlinare. Jag har svart/vitt-tänket och emotionella dippar men jag har haft en underbar uppväxt, inga relationsproblem, inga raseriutbrott, inga problem i skola eller på jobb.... Som annars är ganska tydliga för borderlinare. Min fråga är, är det så att boderlinare inte har någon sjukdomsinsikt, eller VET man oftats att något är fel, bara att man inte själv kan sätta ett namn på det?
    Man kan ha "olika mycket" BPS. Jag har BPS-light, som jag brukar säga själv. Jag håller tex inte på med självskador. Inte längre iaf.
    Anonym (fundersam) skrev 2009-04-01 07:36:19 följande:
    Hur vet man att det är bps man har? Hur märks det?
    Du får fylla i ett sk scidd-formulär med en massa frågor. Av dina svar, kan de avläsa vari din problematik ligger.
    Du vet sällan själv om det innan diagnos är ställd. Det finns så otroligt många olika diagnoser och varianter.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (border...) skrev 2009-04-01 08:29:42 följande:
    Du får fylla i ett sk scidd-formulär med en massa frågor. Av dina svar, kan de avläsa vari din problematik ligger. Du vet sällan själv om det innan diagnos är ställd. Det finns så otroligt många olika diagnoser och varianter.
    Men hur ter det sig?
  • Anonym (ensam)

Hur fick ni diagnosen?
    Jag fick diagnosen när jag gick i psykiatrisk öppenvård. Samma diagnos ställdes när jag behandlades i slutenvård.

Vad för hjälp inleddes?
    Jag fick SSRI, neuroleptika, lugnande och sömnmedel. Har även gått i psykoterapi utanför psykiatrin.

Se ovan.

Jag mår bättre och jag mår sämre i perioder. Fast det känns konstigt att säga att min "borderline" har blivit bättre - jag tänker inte på det som en sjukdom.

Ca 15 år sedan.

Har ni friskförklarats?
    Nej, men jag har brutit all kontakt med psykiatrin. Har blivit erbjuden ny utredning men har inte vågat göra den.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (ensam) skrev 2009-04-01 10:15:44 följande:
    Hur fick ni diagnosen? Jag fick diagnosen när jag gick i psykiatrisk öppenvård. Samma diagnos ställdes när jag behandlades i slutenvård. Vad för hjälp inleddes? Jag fick SSRI, neuroleptika, lugnande och sömnmedel. Har även gått i psykoterapi utanför psykiatrin. Fick ni mediciner, i såna fall vilka? Se ovan. Blev er Borderline bättre sen? Jag mår bättre och jag mår sämre i perioder. Fast det känns konstigt att säga att min "borderline" har blivit bättre - jag tänker inte på det som en sjukdom. Hur länge sedan var det ni började behandling? Ca 15 år sedan. Har ni friskförklarats? Nej, men jag har brutit all kontakt med psykiatrin. Har blivit erbjuden ny utredning men har inte vågat göra den.
    Hur är ni som då det bryter ut så att säga?
Svar på tråden Frågor till er med Borderline Personlighetsstörning!