• Kickinalle

Kass lutning Besafe - kil?

Har en Besafe Izi Kid x1 i baksätet. Är inte nöjd med lutningen, dottern sitter aldeles för upprätt i viloläget. Har sökt lite på FL och fått uppfattningen att fler tycker som jag. Vissa pratar om nån "kil" man kan köpa för att plana upp sätet under bilstolen. Vart köper man en sådan kil?

• Svar på tråden Kass lutning Besafe - kil?
  • the M Bitch

Du behöver ingen kil, det räcker att du läger under en ihopvikt filt eller ett badlakan.

När du pumpar fast stolen drar du bygeln (som pressas mot ryggstödet) uppåt så att stolen står så vågrätt som möjligt i sätet.
    Se till att stödbenet är så kort som det går, så kan du dra stolen nedåt i bakkant med hjälp av underförankringsbanden utan att stödbenet begränsar.

Jag har monterat mer hundra såna här stolar, så jag vet att det går att få det mkt bra i alla baksäten

• ami

the M Bitch skrev 2009-03-31 00:06:03 följande:

Du behöver ingen kil, det räcker att du läger under en ihopvikt filt eller ett badlakan. När du pumpar fast stolen drar du bygeln (som pressas mot ryggstödet) uppåt så att stolen står så vågrätt som möjligt i sätet. Se till att stödbenet är så kort som det går, så kan du dra stolen nedåt i bakkant med hjälp av underförankringsbanden utan att stödbenet begränsar.Jag har monterat mer hundra såna här stolar, så jag vet att det går att få det mkt bra i alla baksäten
    Lånar tråden, hoppas det är ok, här verkar finnas en expert! Vi har också en sån bilstol och den gör mig tokig! Hur ska en 4-åring med vinterkläder få plats?? Får knappt bältena runt Mini nu som är 2,5 år och strax över 90 cm, dvs ganska liten i stl. Utan vinteroverall går det bra, men med!? Problemet är att grenbandet, där man knäpper ihop bältena i sitter alltför långt bak, man får verkligen gräva sig ner för att hitta den.. och med vinteroverall, fast bältena är utdragna på det längsta går de knappt runt honom. Suck! hade tänkt att han skulle åka bakvänt nåt/några år till. Finns stol med längre bälten tro? Eller kan man flytta fram det som sitter mellan benen?? Måste nog ltea upp manualen som finns..nånstans
  • Kickinalle

the M Bitch skrev 2009-03-31 00:06:03 följande:

Du behöver ingen kil, det räcker att du läger under en ihopvikt filt eller ett badlakan. När du pumpar fast stolen drar du bygeln (som pressas mot ryggstödet) uppåt så att stolen står så vågrätt som möjligt i sätet. Se till att stödbenet är så kort som det går, så kan du dra stolen nedåt i bakkant med hjälp av underförankringsbanden utan att stödbenet begränsar. Jag har monterat mer hundra såna här stolar, så jag vet att det går att få det mkt bra i alla baksäten
    Tack så mycket, ska testa det!
  • the M Bitch

Det går tyvärr inte att flytta grenbandet. Det där är ett problem som jag inte vet hur man ska komma runt.
    Jag tror det är ett vanligt problem. Jag hade själv samma problem när min äldsta var i 3-4 års åldern, bältet gick precis att kränga på, men det gick knappt att spänna mer. Det var en Acta jag hade till henne.

ami skrev 2009-03-31 00:44:12 följande:
    the M Bitch skrev 2009-03-31 00:06:03 följande: Lånar tråden, hoppas det är ok, här verkar finnas en expert! Vi har också en sån bilstol och den gör mig tokig! Hur ska en 4-åring med vinterkläder få plats?? Får knappt bältena runt Mini nu som är 2,5 år och strax över 90 cm, dvs ganska liten i stl. Utan vinteroverall går det bra, men med!? Problemet är att grenbandet, där man knäpper ihop bältena i sitter alltför långt bak, man får verkligen gräva sig ner för att hitta den.. och med vinteroverall, fast bältena är utdragna på det längsta går de knappt runt honom. Suck! hade tänkt att han skulle åka bakvänt nåt/några år till. Finns stol med längre bälten tro? Eller kan man flytta fram det som sitter mellan benen?? Måste nog ltea upp manualen som finns..nånstans
  • ami

the M Bitch skrev 2009-04-02 22:10:01 följande:

Det går tyvärr inte att flytta grenbandet. Det där är ett problem som jag inte vet hur man ska komma runt. Jag tror det är ett vanligt problem. Jag hade själv samma problem när min äldsta var i 3-4 års åldern, bältet gick precis att kränga på, men det gick knappt att spänna mer. Det var en Acta jag hade till henne.
    Jaha.. Tack för svar iaf! Tror du alla är samma eller finns det större liksom innemåttet, i nån stol?
  • mandolina

Hm, vart ska man lägga filten/badlakanet? Eller var köper man kilen?
    Måste man montera om hela alltet om man ska justera detta?
    Jag har samma problem som TS, dottern sitter som i en katapultstol, inte bekvämt (antar jag).

• the M Bitch

Du lägger filten/badlakanet eller kilen i framkant under stolen (alltså i framkant av besafe-stolen, där bygeln kommer fram). Tanken är att du ska plana ut sätet så det blir så vågrätt som möjligt.
    Du bör lossa på monteringen för att det ska bli bra, men du behöver inte plocka ut hela stolen. Kom ihåg att sätta stödbenet så det blir så kort som möjligt. Det kommer ändå ligga i golvet när du spänt klart allt.

BeSafe har ännu ingen egen kil, men det är under utveckling. Det finns säkert andra tillverkare som har kilar, kolla på en affär som säljer bilstolar.

mandolina skrev 2009-04-05 09:56:10 följande:
    Hm, vart ska man lägga filten/badlakanet? Eller var köper man kilen? Måste man montera om hela alltet om man ska justera detta?
  • Adventuredad

Lutningen är ett vanligt problem med Izikid. Mbitch ger bra råd. Det som har probelm med barnet i vinterkläder har helt andra problem. att sätta barnet med vinterkläder i bilstolen försämrar säkerheten
    väsentligt. Inga tjocka overaller eller jackor när barnet sitter i stolen....

• the M Bitch

Ja, precis. Det blir ju snabbt väldigt varmt för barnet dessutom. Innan vi skaffade garage brukade vi låta bilen bli varm innan vi tog ut barnen. Då behöver de inte så väldigt varma kläder. Men när vi bodde i Norrland var det svårt att undvika overaller.

Angående råden, så har jag väl lärt mig ett å annat, har monterat över hundra izi Kid nu...

Adventuredad skrev 2009-04-09 17:52:02 följande:
    Lutningen är ett vanligt problem med Izikid. Mbitch ger bra råd. Det som har probelm med barnet i vinterkläder har helt andra problem. att sätta barnet med vinterkläder i bilstolen försämrar säkerheten väsentligt. Inga tjocka overaller eller jackor när barnet sitter i stolen....
  • kalmar brud

Detta ska jag testa i morgon att sänka stödbenet något mer. Vi har två stycken en fram den sitter ganska så bra men den där bak sitter inge bra alls. Har ett badlakan under, men har inte testat detta med stödbenet.

Svar på tråden Kass lutning Besafe - kil?