• Anonym

Journal utdrag från vårdcentralen, vad finns med?

Om jag ska ta ett utdrag på min journal från vårdcentralen, vad står där då?
    Kommer beskök på ungdomsmottagning osv att stå med?

• Svar på tråden Journal utdrag från vårdcentralen, vad finns med?
  • Cia o krabaten

Det du gjort på vårdcentralen står med.

• Anonym

Cia o krabaten skrev 2009-03-28 21:24:06 följande:

Det du gjort på vårdcentralen står med.
    så vad jag gjort på ungdomsmottagningen och 'stora' sjukhuset står inte med?
  • Anonym

Om jag har varit på en jourläkarcentral på en annan vårcentral kommer det att stå med?

• Anonym

Hur utförligt står det, står det typ personliga saker om jag pratat med docktorn om det?

• Anonym

Varje vårdcentral/sjukhus/mottagning har egna journaler. Sånt som berättats på ev möten eller provsvar och funderingar står med i journalen.
    Det som läkaren antecknar för att minnas till nästa gång, eller för att se tillbaka på.

Brukar vara väldigt kort och ordfattigt. Typ "patient gråtmild i ögon. Morfar död. Pat. upplever ledsenhet" eller "upplever själv trötthet. Järnbrist? remiss till dr A" osv.

Har beställt journaler innan själv. De är ju sekretessbelagda så allt du berättar skrivs in. Om läkaren varit aktiv och antecknat och minns det från mötet. Om det även anses relevant. Brukar aldrig stå: "pat. kom försent 5 min pga missad buss" eftersom det inte påverkar bilden av dig relevant för anledningen till besöket.

Det är min erfarenhet och vad jag tror.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-28 21:34:14 följande:
    Varje vårdcentral/sjukhus/mottagning har egna journaler. Sånt som berättats på ev möten eller provsvar och funderingar står med i journalen.Det som läkaren antecknar för att minnas till nästa gång, eller för att se tillbaka på.Brukar vara väldigt kort och ordfattigt. Typ "patient gråtmild i ögon. Morfar död. Pat. upplever ledsenhet" eller "upplever själv trötthet. Järnbrist? remiss till dr A" osv.Har beställt journaler innan själv. De är ju sekretessbelagda så allt du berättar skrivs in. Om läkaren varit aktiv och antecknat och minns det från mötet. Om det även anses relevant. Brukar aldrig stå: "pat. kom försent 5 min pga missad buss" eftersom det inte påverkar bilden av dig relevant för anledningen till besöket.Det är min erfarenhet och vad jag tror.
    Oh tack! vad snällt att du förklarade, saken är den att jag ska ska beställa journal ( hur lång tid tar det?)
    och en period i höstas mådde jag lite dåligt och kom till en kanon läkrare på vårdcentralen och vi pratade lite om varför jag mådde dåligt osv, vid återbesök så berättade jag för läkaren att jag och min pojkvän ska börja planera barn och att jag tagit ur min pstav för att också må lite bättre.
    Saken är den att jag har forfrande min adress hos min mamma och samtidigt som jag vill säga att hon inte får öppna brevet( hon vet att det kommer) så vill jag inte få henne och tro att jag döljer någonting. ( vill inte avslöja barnplanerna ännu)

Fast jag kanske ska säga åt henne att jag inte vill att hon läser det eftersom att det står lite personliga saker om när jag mådde dåligt i höstas.
  • Anonym

Be att få journalerna skickade med rekommenderad post. (det borde, och brukar de göra) så du får hämta ut dem mot legitimation.

Eller att din mamma respekterar din integritet och inte öppnar om du ber henne om att inte göra det
    Kan tänka mig att en sån sak nämns i journalerna.

Svar på tråden Journal utdrag från vårdcentralen, vad finns med?