• kaveldun

Hur få bort fläckar?

Brukar använda "Tabort" på fläckar, men det funkar inte alltid. Sedan vår son började på förskolan så har han ganska mycket fläckar på sina kläder eftersom de (såklart ) inte kan hålla på och byta kläder/ta av kläderna innan maten som vi gör ibland här hemma.

Någon som har bra tips på fläckborttagning? Helst något som funkar även på tex fett- och tomatfläckar som redan gått en omgång i tvättmaskinen. Har hört talas om galltvål, funkar det?

• Svar på tråden Hur få bort fläckar?
  • ÖNadja

Jag kör med Vanish! köper på Dollarstore eller ÖB, där kostar dom 30 kr / st jämfört med typ de dubbla på ica å konsum.

Ja kör med skumspray på fläckar jag ser. (alltid)
    Gelen i en kopp i maskin, när det är fettfläckar &
    Pulver på "vanliga" fläckar. 

{#lang_emotions_smile}

• Lillstrumpa79

Har ingen koll på galltvål men är nyfiken.
    Brukar använda vanish förbehandlingsspray och är jättenöjd. Den trollar bort det mesta redan när man sprayar på den. I somras fick min son mullbärsfläckar på ljusa byxor, de försvann på 2 sekunder...

• kaveldun

Tror ni Vanish funkar på "intvättade" fläckar? Hade ju på "tabort" innan jag tvättade, men den här gången är fläckarna kvar... Inte kul på fina kläder

• Elli47

Det allra bästa är vanligt Yes handdiskmedel, dränk in fläcken, låt torka och tvätta sedan som vanligt. Brukar fungera mot det mesta, även blod! Det som inte funkar att få bort är banan och päron!

• versan
    Nissetroll skrev 2009-03-28 21:44:55 följande:
    Tror ni Vanish funkar på "intvättade" fläckar? Hade ju på "tabort" innan jag tvättade, men den här gången är fläckarna kvar... Inte kul på fina kläder
    Vanisch funkar även på intorkade fläckar.
    Jag kör med Spray & Pulver i kombination gnuggar in det i tyget.
    och låter det dra i 1 timme puts väck fläck.  
    ps) Kolla först att tyget tål vanisch
  • ÖNadja
    Nissetroll skrev 2009-03-28 21:44:55 följande:
    ja brukar också köra det på intvättade fläckar. Dock har ja nog bara kört med sprayen. Sprayat rejält å låtit det lega å dra i 30-60 min, men sett till att det aldrig blivit torrt.
  • kaveldun

Tack för alla svar! Då blir det nog att prova Vanish!

Svar på tråden Hur få bort fläckar?