• Caprifolium

Svullen mage på eftermiddag/kväll, HUR får jag bort den?

Jag blir så arg och ledsen. Jag är en smal tjej i övrigt men just på magen sätter sig allt... på morgonen är den smal men på efrtermiddagen och kvällen är den som en ballong, och så överdriver jag inte. Det ser nog ut som att jag är i 5:e månaden eller nåt sånt...

Varför blir det så och HUR får jag bort den? NU!

• Svar på tråden Svullen mage på eftermiddag/kväll, HUR får jag bort den?
  • Teskedsmamman

Har du kollat så du inte är laktosintollerant eller känslig för gluten?! Eller har iriiterad tjocktarm?!?!

Det första jag skulle gjort är att kolla upp så att magen är helt bra....

• Nattsaga

Jag har det likadant men jag är tål inte gluten. Slarvar endel så antar det beroer på det.

• Supermummy

Jag har haft likadant, pga stress.

"Tagga ner"....

• Hannamia

Jag har också sån mage... Jag tror det beror på stress här...

• Caprifolium

Hur kollar man om man är laktos eller gluten? Går till en vårdcentral bara så tar de ett test`?

• Teskedsmamman

Du kan ju börja med att utesluta det ur kosten.... Att kolla upp laktos är jag inte hundra på men gluten iaf behövs vanligtvis en biopsi på tarmen för att kolla upp hur tarmvävnaden ser ut....

• Nattsaga

Njaa ska du kolla upp om du är glutenintolerant ska du INTE utesluta gluten ur kosten om prover ska tas.

• Teskedsmamman

Var nog lite otydlig...

Man kan ju börja med att utesluta gluten... mår man bättre, kan man börja igen och se om man blir sämre... blir man sämre igen så fortsätter man med glutenmat och så går ma til läkare sedan....

• biomedbonus

i vissa perioder har jag stressat som f*n och magen var så stor att jag inte kunde knäppa byxan annars är jag smal och platt mage har jag när jag vaknar

• NovaLi

Jag har haft jättemycket problem med sån mage men det har blivit bättre av att jag har:

Börjat göra lite yoga varje dag, äter väldigt sällan saker som innehåller vetemjöl, äter små portioner och försöker äta sakta- eftersom man äter lite i taget så får man äta oftare istället- jag brukar köra med ung var 3:e timme.

Och så äter jag Inolaxol, sk bulkmedel som finns receptfritt på Apoteket.

Hoppas du kan få nån hjälp av detta!

• Pyris

har jätte svullen mage på kvällarna..men det beror på magkatarr

• onka

Sådan mage har jag också haft.
    Trodde det skulle bli bättre efter att det konstaterats att jag är glutenintollerant men det blev inte bättre.
    Men nu har vi kommit på att det är fibrer och vissa grova grönsaker + några saker till som gör att min mage ser gravid ut.
    Så nu äter jag förutom glutenfritt även sk medelhavskost.

Numer är min mage lika mjuk och sladdrig på kvällen som på morgonen, förutom då jag ätit något som inte var så lämpligt men då vet jag oftast om det!

• Niquilota

Socker är en stor bov i det här fallet. Jag är också intolerant mot mjölk och mjöl, men äter jag socker blir det lika illa i alla fall (alltså vad gäller svullnad och uppkördhet, alla andra symptom får man ju inte då). Prova att ta bort socker, snabba kolhydrater, och ät mat med lågt glykemiskt index. Då blir det enormt mycket bättre. Förutsatt att det inte är någon intolerans som ligger bakom.

• reserverad

Ni tva som skrivit sist, vad ar det mer exakt som gor att ni blir svullna? Vilka gronsaker och fibrer osv? Jag verkar svalla av allt sa lite hjalp med uteslutningen vore bra. Tack.

• Niquilota

Jag skulle börja med att ta bort mjölkprodukterna. Efter fyra dagar hade jag platt mage hela dagen och det var så underbart så man fick tårar i ögonen.

Efter det gluten. Som jag skrev, så är också socker en stor bov. När du har provat de tre sakerna så kan vi fundera ut andra saker.

• onka

Det jag sväller av är bla:
    Allt grovt mjöl. Kål, bönor, gul lök, paprika, råa rotfrukter.
    Friterad mat, bakelser med mycket grädde.
    Vill du ha en komplett lista (har en någonstans i den andra datorn) så hör av dig så skickar jag en.

• reserverad

Tack for era svar!

Om det inte ar for mycket besvar sa kan du garna skicka listan.

• minskrutt

min syster är glutenallergiker och hon slarvar jättemycket med maten hon äter, oftast blir hon svullen lite lätt (Var värre när hon var liten).

Svar på tråden Svullen mage på eftermiddag/kväll, HUR får jag bort den?