• Pingumamma

Kläder efter snitt?

Hej!

Håller på och packar BBväskan inför ett kommande planerat snitt...Går och funderar på vad för kläder man kan ha och inte ha när man har ett stort sår på magen? Trosor till exempel, ska man satsa på höga, som liksom lägger sig ÖVER snittet, eller låga som lägger sig under?
    Ska man fortsätta använda graviditetsstrumpbyxorna, som går upp på halva magen, eller kan man börja använda vanliga efteråt?
    Kommer det inte att bli så att snittet kommer att ligga ungefär precis där som resåret till de flesta byxor/kjolar/nederdelar brukar ligga?

Kanske en konstig grej att gå å tänka på, men när man har tid att få å fundera å planera, ja, då dyker de konstigaste tankarna upp och så kan man inte få dem ut huvudet..

// Jenny

• Svar på tråden Kläder efter snitt?
  • mandelblomma

skulle satsa på trosor som går högt upp, de flesta snitt lägger man precis ovanför hårkanten så höga trosor är skönast.
    Jag har haft klänning/ tunikor ett tag efter snittet, byxor är in te så skönt .

Lycka till :)

• Elfva

Jag använde höga trosor, det fungerade bra tyckte jag, jag skulle köra med mamma-strumpbyxorna också. Nu var mitt snitt inte planerat utan blev akut men jag var glad att jag hade mina gravid-snickarbyxor med mig för de var sköna direkt efteråt då de inte satt åt alls på magen. Annars tunikor och klänningar de första dagarna... Gravidmjukisbyxor a la sobea eller liknande är skönt också. Det handlar om en rätt kort tid, en vecka efter snittet tänkte jag inte på vilka kläder jag tog på mig. Sen kom jag iofs inte i mina gamla kläder utan fick gå i gravidkläderna ett par veckor till, gissa om man var less på dem...

• sanna 73

Har själv två planerade snitt bakom mig och jag kan rekomendera dig att använda dina höga mamma-trosor och byxor de första dagarna. Det är helt klart skönast. När du bara går hemma så använd myskläder som sitter mjukast. Lycka till!

• mammamutilltre

Mjuka stora kläder rekommenderar jag.

• ploten

Första tiden hade jag bara t-shirt och stora trosor på mig när jag var hemma. Sloggis maximodell, stl 44, passade bra på mig som i vanliga fall har stl 36... Man får räkna med att magen är stor ganska lång tid efter ett snitt. Mammabyxor med stor mjuk kant upptill funkade också bra för mig, dock inte jeansen, där skarven mellan jeanstyget och den mjuka mudden hamnade precis över snittet. Löst sittande mjukisbyxor är bra.

Jag kunde förresten inte ha på mig något av det jag hade packat i BB-väskan. Hade förmodligen inte förstått att magen fortsatt skulle vara så stor; dessutom samlade jag på mig en massa extra vatten (vilket jag inte haft problem med under graviditeten). När jag skulle åka hem från BB fick jag inte ens på mig de skor jag hade haft när jag kom in till förlossningen (öppna sandaler). Jag fick ta på mig en av min mans t-shirtar (som inte täckte hela magen) och hans linnebyxor (som jag inte kunde knäppa utan fick knyta fast hjälpligt (och löst) under magen...).

• amico

jag akutsnittades och hade egentligen inte packat väska utifrån detta , men hade ial lite högre trosor med mej samt två par mjuka joggingbyxor skönt . Det fungerade utmärkt eftersom trosorna la sig över snittet ,har dy för låga så hamnar ev resårkanten mitt på.

• mammasunshine

Jag förlöstes med ett planerat kejsarsnitt för nästan 3 veckor sedan.

Jag rekommenderar oxå höga trosor!! Jag vet inte hur jag tänkte när jag packade ner mina vanliga hipsters som jag kunnat använda hela graviditeten. Kan ju bara säga att de INTE är bekväma att ha på sig eftersom kanten hamnar precis i snittet.

De dagarna som jag låg på BB använda jag dock "sjukhus-nät-trosorna" och det var guld! (frukstansvärt fula, men man kunde inte bry sig mindre!) Ska man dessutom få plats med sjukhusets gigantiska bindor (som faktiskt behövs för avslaget) så får man inte plats med de i något annat.

De första 2 veckorna sedan jag kom hem så klipptejag av resårkanten på trosorna och det funkade helt ok. Orkade inte ta mig ut för att handla nya trosor som jag ändå inte hade haft användning av särskilt länge.

Mjukisbyxor är det som är skönast att ha på sig, så har du inte mer än ett par - åk och inhandla!

Lycka till med shoppandet och snittet!

• lisen88

jag använde aldrig mina egna kläder, utan hade på mig sjukhusets kläder, och använde deras nätchorts som dom tar på efter förlossningen. för de var mycket skönare och ha på sig, med tanke på att de kan göra så ont i magen efteråt

• Glenni

Stora, höga trosor är klart skönast. Jag hade inte packat för snitt men hade lyckligtvis med mig ett par mjukisbyxor i strl XL som jag bodde i första veckan. Snodde med mig två par nättrosor från BB också, sjukt fula men skönt att inte ha något som skavde. När det gäller skor så ta med dig det största du har, jag blev jättesvullen om fötterna och benen efter mitt snitt, jag kunde knappt ha strumpor för det stasade direkt!

• knodden och vi

Stora sköna kläder som absolut inte sitter åt nånstans. Man är ganska svullen om magen efter ett snitt.

• MissSindra

Skulle rekommendera ett snittbälte, letade efter mitt snitt dock försent för jag hade velat ha det de första veckorna...

Finns på pipplotta.se kejsarsnittsbälte hade varit underbart då det skyddar mot barnetsrörelser och även går att lägga kallt/varmt i det som kan stilla klådan mm...

Lycka till...

• Eddieee

Satsa på mjuka byxor med MYCKET resår i midjan! För de känns i snittet om byxrna sitter åt minsta lilla, även om man har byxrna under eller över snittet.

Underkläder skulle ja rekommendera Sloggis hothips, låga och sitter inte åt nått, o inga sömmar!

• Spexig

Jag hade inga problem att använda mina vanliga låga gravidtrosor och -mjukisbyxor. Man har ju kompress över såret, så det skavde inte alls.

Svar på tråden Kläder efter snitt?