• Anonym (orolig)

Vad händer vid IG på högstadiet

Vad händer om ens tonåring inte får godkänt på högstadiet. Min bonustjej går i åttan och vi har fått veta att hon är sk IG-varnad i flera ämnen. Vi tror inte att hon kommer att klara av att få G i alla ämnen i åttan. Vad jag förstår så är det inte särskilt lyckat att gå om en klass på högstadiet, eftersom kompisar är en sådan viktig bit.
    Finns det möjlighet att få stödundervisning? Problemet är främst att hon struntar i skolan och inte tar den på allvar, när hon väl pluggar så går det bra, men när hon inte gör det...
    Finns det någon som har haft barn som kan råda oss hur vi ska göra och vilken hjälp vi kan få från skolan?

• Svar på tråden Vad händer vid IG på högstadiet
  • Anonym

Jag hade otroligt dåliga betyg på högstadiet. I de som händer är att man får gå vidare och får chansen att plugga extra mycket i 8:an samt stödundervisning om man så vill. Problemet med skolan är väl att det sällan är någon som behöver gå om numera. Jag gick ur nian med 6 godkänt resten IG... Ironiskt nog ska jag bli lärare idag.
    I alla fall gick jag individuella programmet 1 år och läste upp mina betyg för att sedan gå på gymnasiet ett år.

• Anonym (orolig)

Men skolan kan alltså erbjuda stödundervisning?

Det har varit problem för tjejen i skolan under många år, men vi har alltid fått höra att det kommer att lösa sig när hon mognar ikapp sina jämnåriga kamrater. Nu känns det dock som att man måste ta tag i det NU annars kommer det att gå dåligt för henne.

Jag vet dock inte hur vi ska få henne intresserad av skolan, och få henne att förstå att det är någonting man måste gå igenom för att klara sig i livet. Hon är som sagt inte dum, pluggar hon så går det bra. Men hon skiter i det. Hon ljuger dessutom otroligt mycket hemma om hur mycket läxor hon har så det har varit svårt att få koll på hur mycket hon borde läsa. När jag jämför med mig själv i den åldern så pluggade jag mycket mer än hon gör. Har för mig att 8:an var ganska tung.

• Anonym

Alla barn i skolan har ju rätt till stöd och i Llp94 står följande :
    Rektorns ansvar: resusfördelning och stödåtgärder anpassad till den värdering av elevens utveckling som lärare gör.

Jag tycker det säger att alla barn har rätt till stödundervisning om det inte funkar i skolan.

• Pyris

Vi fick precis hem papper om sommarskola som är till för dom barn som behöver kanske lite extra hjälp eller riskerar att få IG i något ämne.

Om det är hon verkligen försöker i skolan och ändå inte fixar det så ska skolan sätta in en åtgärdsplan för din dotter.

Vi håller på för fullt just nu med vår dotter som har haft det kämpigt nu i några år med skolan. Hon verkligen försöker så mycket hon kan men det går inte. Skolan ville inte hjälpa henne så vi gjorde en anmälan till Skolinspektionen, sen blev dom visst lite mer intresserade av att hjälpa till.

• Anonym (orolig)

Grejen är ju den att hon inte försöker. De gånger hon verkligen har pluggat så går det bra, men hon struntar i att plugga och ljuger om att hon inte har läxor. Vi misstänker dessutom att hon inte lyssnar på lektionerna, och därför inte får den "gratis hjälpen".

Jag tror att hon skulle behöva hjälp med studietekniken, att det är där det brister. Vi har försökt hjälpa henne, men jag tror att ibland är det bättre om någon utomstående gör det. Vi hamnar bara i gräl och hon säger att vi är dumma i huvudet och inte ska lägga oss i hennes liv när vi försöker hjälpa henne.

Tror också att ett problem är att hon har kompisar som har extremt lätt för sig i skolan och inte behöver läsa så mycket alls. Då tror hon att hon kan göra likadant. Vi har försökt förklara för henne att man är olika. Vissa har lätt för sig och behöver inte läsa så mycket, men det går inte in. Hon säger att lärarna är orättvisa när de sätter betygen på proven, för att hon "har ju försökt". Hon förstår inte riktigt att det inte räcker på högstadiet, man måste visa att man har kunskapen också.

• Pyris

Anonym (orolig) skrev 2009-03-29 10:25:09 följande:

Grejen är ju den att hon inte försöker. De gånger hon verkligen har pluggat så går det bra, men hon struntar i att plugga och ljuger om att hon inte har läxor. Vi misstänker dessutom att hon inte lyssnar på lektionerna, och därför inte får den "gratis hjälpen". Jag tror att hon skulle behöva hjälp med studietekniken, att det är där det brister. Vi har försökt hjälpa henne, men jag tror att ibland är det bättre om någon utomstående gör det. Vi hamnar bara i gräl och hon säger att vi är dumma i huvudet och inte ska lägga oss i hennes liv när vi försöker hjälpa henne. Tror också att ett problem är att hon har kompisar som har extremt lätt för sig i skolan och inte behöver läsa så mycket alls. Då tror hon att hon kan göra likadant. Vi har försökt förklara för henne att man är olika. Vissa har lätt för sig och behöver inte läsa så mycket, men det går inte in. Hon säger att lärarna är orättvisa när de sätter betygen på proven, för att hon "har ju försökt". Hon förstår inte riktigt att det inte räcker på högstadiet, man måste visa att man har kunskapen också.
    Har hon funkat bra innan då? Annars kanske det är så att hon nu tröttnat att försöka om hon känner att hon ändå inte kan.
    Men som sagt.. kolla upp det där med sommarskolan. Om inte annat kanske hon får lite eld i baken, för vem vill gå i skolan på sommaren?
  • Kazeer

Mentor/klassföreståndare ska i det här läget skriva ett åtgärdsprogram tillsammans med elev och vårdnadshavare. Där kan man t ex ta upp vilka stödåtgärder som kan sättas in. Man kan också komma överens om att mentor/klassföreståndare har regelbunden kontakt med hemmet, t ex ringer/mailar en gång i veckan för att informera om vilka läxor, inlämningsuppgifter och prov som är aktuella.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Anonym (orolig)

Pyris: Det har väl egentligen aldrig gått jättebra för henne i skolan. För tre år sedan fick hon läsa igen på sommarlovet eftersom hon låg så mycket efter. Hela den semestern blev förstörd för oss alla eftersom vi fick sitta med henne hela tiden för att hon skulle läsa, det var inte så märkvärdiga saker. Hade hon suttit koncentrerad så hade det kanske tagit 30 min varje dag. Men hon var så sur eftersom hennes lillasyster inte behövde läsa så hon vägrade. Vi kom i stort sett aldrig ut på de saker vi hade tänkt. Tror att sommarskola är bättre då, för då kommer man iväg från hemmet. Hon vill absolut inte gå i skola i sommar, för hon har fått ett sommarjobb och vill spara ihop pengar till en moped.

Kazeer: Vi hade så ett tag, att läraren mailade hem vilka hemuppgifter hon hade. Men de verkar ha svårt med samordningen på hennes skola. De har inte riktigt koll på alla läxor de får i olika ämnen. Det enda vi vet är att hon har matte, engelska och svenska i läxa varje vecka, annars är det olika.

• Pyris

Anonym (orolig) skrev 2009-03-29 10:40:58 följande:

Pyris: Det har väl egentligen aldrig gått jättebra för henne i skolan. För tre år sedan fick hon läsa igen på sommarlovet eftersom hon låg så mycket efter. Hela den semestern blev förstörd för oss alla eftersom vi fick sitta med henne hela tiden för att hon skulle läsa, det var inte så märkvärdiga saker. Hade hon suttit koncentrerad så hade det kanske tagit 30 min varje dag. Men hon var så sur eftersom hennes lillasyster inte behövde läsa så hon vägrade. Vi kom i stort sett aldrig ut på de saker vi hade tänkt. Tror att sommarskola är bättre då, för då kommer man iväg från hemmet. Hon vill absolut inte gå i skola i sommar, för hon har fått ett sommarjobb och vill spara ihop pengar till en moped.Kazeer: Vi hade så ett tag, att läraren mailade hem vilka hemuppgifter hon hade. Men de verkar ha svårt med samordningen på hennes skola. De har inte riktigt koll på alla läxor de får i olika ämnen. Det enda vi vet är att hon har matte, engelska och svenska i läxa varje vecka, annars är det olika.
    Sommarskolan är ju bara 2 veckor (här iallafall) några timmar på förmiddagen och det är ju för hennes egen skull. Och hon slipper störa sig på allting annat när hon är i skolan istället. Moppe eller ett betyg. Kanske kan ni "muta" henne med pengar om hon klarar av att få ett betyg i ämnet.
  • Pyris

Förresten så är det konstigt att lärarna inte uppmärksammat det tycker jag.

• Anonym (orolig)

Det tycker vi också. Jättedåligt. Men jag tror att det beror på att hon är ganska bra på att prata och låter ganska smart och vuxen när hon pratar, så jag tror att det räddar henne ofta.

Det där med att lova en belöning om hon klarar av det vore ju en ide. Vi kan ju öka vår sponsring av moped tex

• Pyris

Anonym (orolig) skrev 2009-03-29 11:23:20 följande:

Det tycker vi också. Jättedåligt. Men jag tror att det beror på att hon är ganska bra på att prata och låter ganska smart och vuxen när hon pratar, så jag tror att det räddar henne ofta.Det där med att lova en belöning om hon klarar av det vore ju en ide. Vi kan ju öka vår sponsring av moped tex
    Japp.. det tror jag kan vara en bra idé faktiskt. Kolla av hur "illa" det är redan nu också med lärarna så ni vet vad hon behöver göra och öva på. Min tjej går i 7:an och har inte lärt sig multiplikationstabellerna ännu så då brukar vi köra det med bägge tjejerna, eftersom hennes lillasyster går i 3:an och har nu börjat med det.
  • Anonym (??)

Har ett barn i åttan som har problem med att nå vissa mål i skolan!!
    Men här har vi utvecklingsamtal både vår och höst med eventuella åtgärdsprogram i skolan om det så skulle behövas. Det finns även en möjlighet att läsa i en mindre grupp ,vissa ämnen på sin mentor och vi föräldrars krav!!
    Och på så vis få en chans att komma tilrätta med problemen innan skolan slutar!

Inför utvecklingsamtalet kommer det hem en hel mapp med papper som talar om hur läget ser ut osv....som man sedan diskuterar och lägger upp en strategi på.

Det är inte alltid lätt att motivera ett barn att kanske gå in en mindre grupp , (vet av egen erfarenhet) men jag påtalar vikten av det hela och då brukar det lösa sig....

Vi kan även läsa sk brev om veckans läxor osv på nätet om barnet råkat gömma eller glömma lappen i skolan o på så vis har vi koll på läget, Vi försöker införa data-tvspelfria kvällar att plugga på.....m.m.m.m.m

Lycka till o kräv hjälp ifrån skolan!!!

Svar på tråden Vad händer vid IG på högstadiet