• Lantani

Var fästa förankringsbanden till bilstolen? Skoda Octavia

Har en skoda octavia från 2008. Har köpt en hi-way och de monterade in den i bilen när jag köpte den, i baksätet. Men problem är att hon fäste förankringsbanden i skenan som man flyttar fram och tillbaka sätet i.
    Har tittat lite på om vi ska kunna sätta stolen i mitten bak istället och det går, men då kan man inte sätta förankringsbanden i skenan, eftersom sambon då inte kan köra tillbaka stolen så långt som han behöver.

Var har ni fäst era band? Några som har en skoda?

• Svar på tråden Var fästa förankringsbanden till bilstolen? Skoda Octavia
  • TheMother

Titta i instruktionsboken som finns med stolen/eller på britax hemsida. Där visar det hur du fäster banden. svårt att förklara här. Men det går att fästa annorlunda.

Mamma till Anton 080920
  • Cecci78
    Lantani skrev 2009-03-29 12:58:16 följande:
    Ni som har andra bilar, var har ni fäst förankringsbanden?
    i fästöglornaa i golvet, finns dock inte i alla bilar o modeller
  • linhen

Vi har dem runt fästena på sätet. Där sätet är fäst i skenan helt enkelt.

• Lantani
    linhen skrev 2009-03-29 20:03:40 följande:
    Vi har dem runt fästena på sätet. Där sätet är fäst i skenan helt enkelt.
    Kan man ändå flytta sätet fram och tillbaka då?
  • TheMother

Vart köpte du stolen? Man brukar kunna åka tillbaka dit och få hjälp att installera om stolen om man inte vet hur själv.
    Dock tror jag inte det är så smidigt att ha stolen bakom föraren eller i mitten om man brukar flytta på förarstolen för då måste man ju spänna om remmen varje gång man flyttar förarstolen. Iaf inte smidigt om an inte kan fästa remmen i ögglorna på skenan.

Mamma till Anton 080920
  • Lantani
    TheMother skrev 2009-03-29 22:03:27 följande:
    Vart köpte du stolen? Man brukar kunna åka tillbaka dit och få hjälp att installera om stolen om man inte vet hur själv. Dock tror jag inte det är så smidigt att ha stolen bakom föraren eller i mitten om man brukar flytta på förarstolen för då måste man ju spänna om remmen varje gång man flyttar förarstolen. Iaf inte smidigt om an inte kan fästa remmen i ögglorna på skenan.
    De satte fast stolen i skenan, men jag har mejlat skoda och frågat hur de tänkt att man ska sätta fast bilstolen.
  • Cecci78

det går nog att få fästöglor installerade eller sätta in själv om man kan det, finns på Biltema

• Lantani

Mejlade skoda och fick följande svar:

Alla moderna bilar har barnstolsfästen som kallas för ISOFIX. Det är en standard som underlättar fastsättning av barnstolar i en bil. ISOFIX-fästen finns oftast på ytterplatserna bak (under baksätets ryggstöd, en tyglapp med texten ISOFIX märker platsen), men kan även finnas under ryggstödet på passagerarplatsen fram.

Om du vill placera barnet i framsätet och framsätet saknar ISOFIX, kan du undersöka om det finns små fästöglor under själva stolen.

Om fästöglorna saknas kan du prata med reservdelsförsäljningen på en auktoriserad Skodaverkstad för en kontroll och bedömning på om fästögla kan eftermonteras under passagerarstolen.
    Kontaktuppgifter till alla auktoriserade Skodaverkstäder.

Vänligen notera att det finns en uppsjö av bilbarnstolar och dessa kan monteras och spännas fast olika, instruktioner och förslag på hur en bilbarnstol utan ISOFIX kan fästas följer med i regel när du köper bilbarnstolen. Information på hur man spänner fast bilbarnstolar utan ISOFIX nämns av ovan anledningar inte i bilens instruktionsbok.

• Lantani

Men tycker det låter lite konstigt för alla stolar som inte har isofix behöver man ju förankringsband till. Såg själv när vi var på skoda och köpte vår bil att de hade en akta stol (utan isofix), då borde man väl kunna åka in där och de titta på det inte sant?

• Cecci78
    Lantani skrev 2009-03-30 10:36:44 följande:
    Men tycker det låter lite konstigt för alla stolar som inte har isofix behöver man ju förankringsband till. Såg själv när vi var på skoda och köpte vår bil att de hade en akta stol (utan isofix), då borde man väl kunna åka in där och de titta på det inte sant?
    jag skulle hellre åkt till en försäljare av bilstolar, de ska ju kunna sätta fast stolarna ordentligt, inte säkert en bilförsäljare kan det

ni har alltså isofix i bilen?
  • Lantani
    Cecci78 skrev 2009-03-30 11:45:04 följande:
    jag skulle hellre åkt till en försäljare av bilstolar, de ska ju kunna sätta fast stolarna ordentligt, inte säkert en bilförsäljare kan det ni har alltså isofix i bilen?
    De var en tjej från britax som satte fast stolen i bilen, först sa hon att det alltid finns någonstans att fästa och att man kan ju inte fästa i skenorna ill sätet, men hon hade satt de i skenorna, så hon hittade säkert inget annat ställe.
  • TheMother

På alla bilar kan man fästa remmarna så som de gjort i manulaen jag länkade till, Ta och titta på den ett tag. Man däster då remmarna runt sidorna på stolen, alltså där ryggstödet sitter ihop med sätet.

Tycker dock ni ska gå till en bilstolsåterdörsöljare och be dem imstallera om stolen om ni ska ha den i mittenplatsen. Men har ni inte ögglor i skenan/inte kan använda dem så kan jag inte se hur det ska gå att ha den där eftersom ni verkar flytta på förarstolen då och då.

Mamma till Anton 080920
  • Lantani
    TheMother skrev 2009-03-30 11:56:17 följande:
    På alla bilar kan man fästa remmarna så som de gjort i manulaen jag länkade till, Ta och titta på den ett tag. Man däster då remmarna runt sidorna på stolen, alltså där ryggstödet sitter ihop med sätet. Tycker dock ni ska gå till en bilstolsåterdörsöljare och be dem imstallera om stolen om ni ska ha den i mittenplatsen. Men har ni inte ögglor i skenan/inte kan använda dem så kan jag inte se hur det ska gå att ha den där eftersom ni verkar flytta på förarstolen då och då.
    Tack för hjälpen.
    www.biltema.se/products/productimage.asp
    Dessa finns att fästa i skenan, så vi ska se om det går, annars blir det att ha den bakom passageraren.
  • Lantani

Fick ett svar till från skoda och de säger att vi måste ha en stol med isofix, men som tur är så går det med dem öglorna från biltema, men är det inte väldigt dumt att en sån "familjebil" som skoda octavia kombi inte har något att fästa banden till bilstolen i?

• JohannaL

min mor har en skoda tror det e octavia, vi har vår hi way i mitten. Remmarna fäster vi alltid i sätena, typ mellan sitsen och ryggen går der att pilla in snörena, därsynd de inte är inte i vägen o sätena kan åka fram o tebax, så fäster vi en rem i varje sits fram så e det inga prob att ha den i mitten.

usch vad jag klödda till formuleringen, hoppas du förstår hojta till annars =)

• TheMother
    Lantani skrev 2009-03-30 14:29:07 följande:
    Fick ett svar till från skoda och de säger att vi måste ha en stol med isofix, men som tur är så går det med dem öglorna från biltema, men är det inte väldigt dumt att en sån "familjebil" som skoda octavia kombi inte har något att fästa banden till bilstolen i?
    Man måste inte ha stol med isofic-fäste. Det går bra utan det och använda remmarna istället. man behöver inte ens ögglor.
    Mamma till Anton 080920
  • TheMother
    TheMother skrev 2009-03-30 16:22:56 följande:
    Man måste inte ha stol med isofic-fäste. Det går bra utan det och använda remmarna istället. man behöver inte ens ögglor.
    Inte om man har stolen bakom stolar som man ej flyttar på vill säga.
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Var fästa förankringsbanden till bilstolen? Skoda Octavia