• Anonym (fundersam)

Är det okej att kalla sitt barn för "liten tjockis"?

Jag kan börja med att säga att jag inte har några barn. Men flera gånger nu har jag hört folk säga om/till sina barn att de är "små tjockisar". De tror väl själva att det är gulligt. Detta sägs oftast om små barn som har kvar sin babyhull. 2-3 åringar och bebisar.

Jag berörs illa för när jag var liten (5-7 år) så hade jag lite hull på kroppen. Dock var jag aldrig överviktig. Då kom det en massa folk i släkten fram till mig och kallade mig för liten tjockis. De tyckte väl att det var gulligt. Efteråt har jag även fått höra att detta skulle ha motiverat mig att inte äta så mycket (!) och därmed skulle babyfetter försvinna. Vid 8 års ålder började jag växa väldigt mycket och blev istället pinnsmal. Då ansåg de ju att det de sagt hjälpt mig. Jag fattade aldrig som liten vad det var de sa, men jag blev ledsen när de kallade mig "liten tjockis".

Tycker NI att det är okej att säga så om/till barn? Är det då lika okej att säga "min lilla anorektiker" till barn som är smala? Bara en undran.

• Svar på tråden Är det okej att kalla sitt barn för "liten tjockis"?
  • Anonym (fundersam)

Ingen som har några tankar?

• Anonym

Nej det tycker jag inte är bra även om man ska "skoja till det lite..."
    Det fastnar i huvudet på dem och kan framöver leda till att de tror de är tjocka fast de inte är det..

• Anonym (mamma)

Jag tycker det är ok att kalla bebisar det alltså de under ett år. Men över ett år så kallar jag inte dem små tjockisar...tror inte det är bra.

• moonweb

Vår 6-månaders har varit ganska så tjock och knubbig hela tiden, så vi brukar kalla honom lilla knubbisen, ungefär som när vi säger lilla älskling. En sån liten en förstår ju inte ordens betydelse, utan han hör ju bara att vi säger något snällt och kärleksfullt till honom.

Men med större barn, som förstår vad orden innebär, så tycker jag inte man ska säga så. Jag var själv knubbig som barn och fick höra det jämt, inte roligt.

• Anonym (fundersam)

Tack för era åsikter. Som sagt för mig är det mycket främmande att kalla NÅGON för tjockis. Inte ens bebisar tycker jag det är okej med. Vet inte riktigt varför. SOm sagt de förstår inte vad man säger. Men jag tänker att en mycket dement person kanske inte heller förstår det och inte kallar jag dem tjockisar för det. Vet inte. Undrade bara hur andra såg på saken.

Känner en kvinna som har en rund söt tvååring. Han har inte blivit av med babyfettet. Han kan prata bra och förstår vad man säger till den och mamman säger "min lilla tjockis" till honom och då blir jag så bestört. Jag har frågat henne varför hon säger så men hon säger att det inte är illa ment.

• jenny99

Jag tycker det är ful att säga ordet tjockig.
    Och jag tror det påverkar barn väldigt mycket.
    Mycket mer än vad man tror.

Hur kul är det för vuxna att bli kallad tjockis?Brukar kallas elakt eller mobbing då ju.
    Om du hör någon säga så,så säg till.Det tvekar inte jag att göra,läxa upp dem så de skäms.

• penelope

Vi kallade vår minsta "lilla tjockis" tills han blev ca 1 ½ år. Sen la vi av med det för vi inte ville att han skulle missförstå oss.

Men jag tror väldigt små barn reagerar mer på hur du säger något än vad du säger i vissa fall. Du kan säga till en bebis "mammas fula unge" i ett gulligt tonläge och bebisen kommer ta det som något positivt. Men när barn börjar förstå vad saker betyder är det viktigt att inte säga "lilla tjockis" eller liknande även om man menar det på ett gulligt vis.

www.memorian.blogg.se

• Anonym (fundersam)

Får jag fråga VARFÖR ni kallade honom så? Menar det finns så många söta smeknamn t.ex. gullunge, sötnos, plut, älskling osv. Varför just "lilla tjockis"?

penelope skrev 2009-03-30 23:02:59 följande:
    Vi kallade vår minsta "lilla tjockis" tills han blev ca 1 ½ år. Sen la vi av med det för vi inte ville att han skulle missförstå oss. Men jag tror väldigt små barn reagerar mer på hur du säger något än vad du säger i vissa fall. Du kan säga till en bebis "mammas fula unge" i ett gulligt tonläge och bebisen kommer ta det som något positivt. Men när barn börjar förstå vad saker betyder är det viktigt att inte säga "lilla tjockis" eller liknande även om man menar det på ett gulligt vis.www.memorian.blogg.se
  • penelope

Anonym (fundersam) skrev 2009-03-30 23:24:39 följande:

Får jag fråga VARFÖR ni kallade honom så? Menar det finns så många söta smeknamn t.ex. gullunge, sötnos, plut, älskling osv. Varför just "lilla tjockis"?
    Vi sa också älskling, prinsen, osv.
    Vi kallade honom det just för att var en lite söt tjockis.

Jag tycker nog det överanalyseras lite.
    Jag kunder förstå om vi talade om större barn som förstår innebörden.
  • Anonym (fundersam)

Det är nog möjligt att jag gör. Jag har bara svårt att förstå detta fenomen. Det är ju inte okej att kalla någon annan för tjockis, det är tvärtom förolämpande så jag förstår bara inte varför man vill kalla sitt barn så? Är det då like okej att kalla barnet "lilla dumhuvud" eller "lilla idiot" bra för att man säger det på ett sött sätt och slutar säga så efter att barnet brörjar förstå? Som sagt, möjligt att jag överanalyserar, men jag försöker bara förstå detta.

penelope skrev 2009-03-30 23:28:49 följande:
    Anonym (fundersam) skrev 2009-03-30 23:24:39 följande:
    Vi sa också älskling, prinsen, osv. Vi kallade honom det just för att var en lite söt tjockis.Jag tycker nog det överanalyseras lite.Jag kunder förstå om vi talade om större barn som förstår innebörden.
  • Kulla85

Äsch, tjockis är det sötaste smeknamnet jag vet, och både hundar, sambo och vänner kallas frekvent för tjockisar.

• Kulla85

Kan tillägga att varken hundarna, sambon eller kompisarna har minsta gram övervikt på kroppen, det är ju bara ett gulligt ord.

• Anonym (fundersam)

Men om de faktiskt hade dt, hade det varit like kul då? Och lika självklart?

Kulla85 skrev 2009-03-31 02:20:30 följande:
    Kan tillägga att varken hundarna, sambon eller kompisarna har minsta gram övervikt på kroppen, det är ju bara ett gulligt ord.
  • Kulla85

Ja, nu är det ju så att de som känner mig vet att jag inte brukar ordet tjockis i sin rätta bemärkelse, utan lika som jag hade brukat ordet gullunge eller sötis.
    Och jag använder det inte för att det är kul, utan för att jag tycker att det är ett så gulligt ord.

Mina man, min vänner och mina hundar får gärna kalla mig tjockis om de vill, och ja, jag är iaf lite av en tjockis

• ladydivine

För mig så har det ju betydelse HUR man säger det, lägger man något negativt bakom så är det klart att det blir fult.

Tar ett exempel;
    Jag och mina systrar "brukar" ibland kalla varandra för "Bitch, pucko, luder osv"....såna där saker som kan uppfattas som kränkande och negativa. Men för oss så har det inte en s¨n betydelse, snarare positiv då i såna fall hehe

Vi menar ju inget elakt och vi säger det heller inte i elaka situationer....om vi är oense så använder vi som värst ordet dum (vilket inte är speciellt hårt, egentligen)

Så allt beror på HUR man säger och vad man menar, tycker jag....

Svar på tråden Är det okej att kalla sitt barn för "liten tjockis"?