Är tavelkrita giftigt??? Hjälp!
Upptäckte just att sonen ätit tavelkrita. Vit. Från Ikea. Vet ej hur ycket han fått i sig. Är det giftigt? Behöver man göra något?
Upptäckte just att sonen ätit tavelkrita. Vit. Från Ikea. Vet ej hur ycket han fått i sig. Är det giftigt? Behöver man göra något?
Skulle inte tror att det är farligt alls, han är nog inte den första som provat det!
Ring giftinformationscentralen och fråga!
I icke brådskande fall: 08-331231
Berätta gärna vad dom sa
De svarar bara ifall man har ngn som blivit förgiftad på helgerna. Känns inte som om jag vill ta upp deras tid med detta.... Tror som du att nog inte är farligt. Tänkte mer på om man ska ge honom ngt särkilt att äta eller dricka eller så...
På Ikeas hemsida står det att de rekomenderas freån tre år. De skulle väl knappast sälja dem om de var giftigat..... kännermig lite fånig nu.... *generad*
Det finns väl ingen anledning att tycka att du är fånig! Du är ju bra ansvarsfull ju!
Tror verkligen inte att det är något giftigt i dom, men ring IKEA annas, eller barnakuten på lasarettet nära dig...
Men låt honom dricka mycket, ifall de är lite "torkande"....(de är ju rysligt torr föda kan man säga ) och observera honom bara. Skulle något hända kommer de ju inom de närmaste timmarna kan man tycka, vanlig "magsjuka" debuterar oftast inom 6-8 timmar...Så så länge han inte kräker, får ont i magen eller så så tycker jag inte du ska oroa dig!
Men tala inte om för honom att han kan bli sjuk, för då kanske han snart simulerar magont och ställer till med en riktig cirkus där hemma!
Tack vad snäll du är!
Han ska få saft till middagen istället för vatten idag, så att han får i sig vätska ordentligt. Han är nog för liten för att fatta sambandet, men å andra sidan kan man aldrig vara nog frsiktigt så ska nog inte säga varför han får saft
jag har för mig att man kan äta tavelkrita om man vill få rösten ändrad
typ som ett trick
så jag trot inte heller det är så farligt
annars har du nog redan fått väldigt bra tips
lycka till
Ha ha, får väl se då om han låter annorlunda när han vaknar!!
www.giftinformationscentralen.se/AlphaList.asp&pAlpha=K&pDisplayType=0
Vet inte om man avser alla typer av kritor, men jag vill minnas att jag läst på ni vet den där affischen att tavelkritor är ofarliga... Törs inte sätta mitt liv på det, men jag är tämligen säker...
Vi har affischen sitter på jobbet (jag är förskollärare) och jag har tittat på den många gånger, inte för att barnen ätit konstiga saker, utan för att det dels sitter en affisch på vuxentoaletten och dels för att en affisch sitter på det skåp man öppnar oftast nämligen köksskåpet med glas och tallrikar och sånt i...