• Lindisen81

Temperatur- kyckling?

Vad ska kycklingfilé vara i för temperatur när den är klar? har för mig att den ska komma upp i 65 grader? stämmer det? vill inte ha den torr?
    hur många grader på ugnen?

• Svar på tråden Temperatur- kyckling?
  • AlvaLovisa

Kyckling ska värmas till 70 grader. Runt 225 grader brukar jag sätta ugnen på, då går det fort så jag tror inte den hinner bli torr...

• Lindisen81
    AlvaLovisa skrev 2009-03-29 15:21:35 följande:
    Kyckling ska värmas till 70 grader. Runt 225 grader brukar jag sätta ugnen på, då går det fort så jag tror inte den hinner bli torr...
    okej, tack för ditt snabba svar =)
  • Gustav Lundgrend
    Du är helt ute och cycklar. Jag är utbildad kock, 72 grader om man skall servera det till barn annars är det 63 grader för att få den riktigt saftigt. Och högre temperatur gör den inte mer saftig tvärt om!  
  • MammaBella

Jag brukar försteka den på höghastighet i stekpannan och sen stoppa in stekpannan i ugnen tills den når 70grader, de sista två graderna brukar den komma upp i när den vilar.

• frappa
    Hehe, 225grader på kött är alltid fel, det går för snabbt och blir torrt.
Svar på tråden Temperatur- kyckling?