• Selenea

Hur är det att bo i Vårberg?

Hej!

Som rubriken låter, hur är det att bo i Vårberg? Vi har fått chansen att flytta till en 4:a på Duvholmsgränd i Vårberg (bor nu i Helsingborg) och har alltså lite svårt att ta oss dit för att gå på visning. Finns det nån med erfarenhet från området? Vad tyckte/tycker ni? Jag har själv bott i Hallunda innan, samt i innerstan i Stockholm och även i Bromma, så jag är välbekant med Stockholms andra områden och förorter. Vet dock inte så mycket om just Vårberg, det var liksom bara en hållplats man åkte förbi när man skulle till/från Hallunda med T-banan. Är det bråkigt? Lugnt? Bra för barnfamiljer? Bra för hundar? Alla synpunkter välkomnas.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg?
  • Majsan70

Bedrövligt var mitt intryck i vart fall.
    Min man bodde där i några månader innan han flyttade ner hit till oss. Han bodde i Tallkrogen innan o där var det jättefint tyckte jag.

Men smaken är som baken..så kanske nån annan tycker annorlunda. *S*

• Miss Lau

Vi har bott i Vårberg. Och det ser ju trist ut men jag tyckte att stämningen ändå var rätt trevlig. Och omgivningarna med Mälaren precis runt knuten är jättefina och perfekt för promenader. Dessutom ligger Skärholmen och Kungens Kurva med "allt" precis nästgårds.

• épouse

Som sagt av valmar: Nära till allt men ingen höjdar plats att bo.
    Själv uppvuxen en station från Vårberg men hela området har kommit ner sig med tiden.

• Selenea

Usch då, det låter ju inte så positivt... I jämförelse med låt säga Hallunda/Norsborg, hur är det då? Det är ju inte heller världens bästa område, men det gick att bo där s a s...

• Isabelles85

Jag har inte bott i Vårberg, men min svärmor bodde där i höghusen vid t-banan, själva centrumet är väldigt sjaskigt tycker jag, men området VÅRBERG är fint, nedanför ligger ett fint villaområde, sen går man igenom skogen och kommer till sätra badet, det är väldigt fint där på sommaren.

Det bo olika sorters människor där, man skulle lätt kunna missta vårberg för invandartätt, men jag själv tycker det är väldigt blandat, många barnfamiljer bor där.
    jag skulel dock valt en annan skola till barnen (om det finns barn i bilden)

väldigt fint område !

• Miss Lau
    Selenea skrev 2009-03-30 10:21:02 följande:
    Usch då, det låter ju inte så positivt... I jämförelse med låt säga Hallunda/Norsborg, hur är det då? Det är ju inte heller världens bästa område, men det gick att bo där s a s...
    Jag har aldrig bott i Hallunda men självklart varit där. Personligen skulle jag absolut välja Vårberg framför Hallunda helt enkelt för att jag upplever Vårberg som trevligare. Dessutom ligger Vårberg i Stockholms kommun och inte i Botkyrka vilket jag ser som positivt.
  • Selenea

Nu är det i SKB:s lägenheter i utkanten av Vårberg som vi skulle hamna i. Som jag har förstått det ligger de en bra bit ifrån centrum och mer mot vattnet till. Dock så blir det ju att man kommer åka T-bana varje dag. Och ja, det finns barn med i bilden, men än så länge är det mest fråga om dagis. Det är dags att börja dagis till hösten, så det dröjer än så länge ett tag till innan det är aktuellt med skola. Men ett bra dagis är ju givetvis minst lika viktigt...

• Kaslin4ever070227

Ska ni bo ner mot vattnet så där är det fint,Just där nere ni fått lägenheten skulle jag själv kunna bo,nära till bergsudden fin ytsikt gennom mälaren.

T banan tar ca 10-15 min att gå.

Själv bodde jag i vårby gård,men flyttade till sätra jätte fint bra skola mycket grönt och fina parker,kan inte bli bättre.

Här bygger dom massa nya fina lägenheter

Svar på tråden Hur är det att bo i Vårberg?