• jenni112

ögon inflammation ?

min dotter som är 15 månader har varit förkyld i 2 dagar nu men igår började även ögonen att vara igen och är jätte svullna....
    är det några fler som har barn som haft ögon inflammation?hur länge brukar det hålla i sig och vad har ni för tips och råd ?och hur länge måste hon vara borta från dagis?

• Svar på tråden ögon inflammation ?
  • Elfva

Dottern måste vara hemma från förskola tills ögonen inte längre är röda och inte längre kladdar eller rinner... (gissningsvis 3-5 dagar)
    Mitt bästa tips är att tvätta ögonen med koksaltlösning, det är lite bakteriedödande och hjälper till att läka ut infektionen.

Fördelen med att vara hemma med barn som har ögoninfektion är att de är pigga och glada och man kan släpa ut dem i vårsolen och i lekparken! (men håll dem borta från öppna förskolan och badhuset och sånt... ).

• lia76

Tvätta leksaker och sådant som kanske kommit i kontakt med ögonen, annars kanske inflammationen kommer tillbaka igen

Ida 080901, Stella 060923
  • jenni112

oki jo jag tänkte att jag skulle prata med BVC imorgon för de kanske har lite tips....för hennes ögon e inte farligt röda men det e svullet runt omkring och varar ju emellanåt...
    ja det e ganska så skillnad emot att vara hemma med henne nu emot när vi hade magsjuka för någon vecka sedan...för då var det ingen glad dotter direkt men nu e hon ganska så pigg förutom när det kliar i ögonen.....

• Elfva

Ja en sak till, byt handduk och örngott varje dag om det går och var noga med att tvätta hennes händer (och dina egna) ofta, framförallt när hon gnuggat eller kliat. Det smittar ordentligt och det är ju skönt att slippa få ögoninfektion själv...

Det låter dock som om hon har fått ganska lindrigt, hoppas att det snart går över!
    I sällsynta fall kan man behöva få antibiotika droppar, men det är väldigt väldigt sällan, det brukar läka fint av sig själv, och jag tycker koksaltlösning att tvätta med fungerar jättebra och att man kan strunta i den där gula läskiga salvan som de brukar rekommendera ibland, det är ändå stört omöjligt att få dit salvan i ögonen på barn.

koksaltlösningsrecept:

1 tsk salt till 1 liter vatten

Koka upp, ha i saltet, låt svalna, förvara övertäckt i kylen...

• Mamma 03  08

Vi fick ögondroppar på vårdcentralen som skulle tas var tredje timme varje dag tills 2 dagar efter symptonsfri. Vi fick byta örngott varje dag och se till att min stora pojk hade egen handduk och även inte ge sin lillebror några leksaker som han hade haft.I och för sig fick lillebror detta dagen efter.Vi fick sprita varje gång vi hade varit i kontakt med barnen då vi skulle göra annat hemma.Ögoninflammation smittar ju mycket mer till någon annan än vad kräksjukan gör. Min stora son fick ju inte röra en enda pinal på hela vårdcentralen.

• Senap
    jenni112 skrev 2009-03-29 16:30:51 följande:
    oki jo jag tänkte att jag skulle prata med BVC imorgon för de kanske har lite tips....för hennes ögon e inte farligt röda men det e svullet runt omkring och varar ju emellanåt... ja det e ganska så skillnad emot att vara hemma med henne nu emot när vi hade magsjuka för någon vecka sedan...för då var det ingen glad dotter direkt men nu e hon ganska så pigg förutom när det kliar i ögonen.....
    Ögoninflammation är väldigt smittsamt varför man ska vara hemma med barnet även om det är piggt.
    Här i Sthm ville de inte ens att man kom till VC med det utan de skrev ut recept via telefon.
    My sugar is raw
  • jenni112

oki....
    har varit på BVC igår iallafall så hon kolla på ögonen å hon hade bara fått en infektion i ena ögat antog hon...men jag berätta att det varit värre i början av veckan men att det varit omöjligt att få tag på vår BVC läkare så det var därför det dröjde att komma dit med tösa...
    men hon fick droppar för infektionen så att det inte skulle bli en inflammation utav det...men nu idag är ögonen mycket finare och pigga...men jag skulle fortsätta med det iallafall...

Svar på tråden ögon inflammation ?