• Mirris

JÄtteförstoppning... hur lång tid ska det ta innan lavemangen verkar???

Stackars min lille prins... på sin 5års dag började han få ont i magen.. idag efter 3 besök på akuten tog dom en röntgen och kunde konstatera att han har ca 1 meter bajs som sitter fast i tjocktarmen

Inte underligt att han har ont i magen.

Han är hos sin pappa i helgen och 2 gånger har dom varit inne (jag var in med honom i torsdagskväll).. i morse åkte dom in vid 6 snåret.
    Nu vid 16 efter 2 lavemang och ett stort glas lactulos fick dom permiss tills i morrn.

Det kommer inte ut lixom.. värsta pluggen måste det vara.

Jag hade inte kunnat tro att det var förstoppning .. tycker han bajsar mer än en elefant, men så var det!

Nån mer som haft barn med så här trälig förstoppning som inte släpper... ? Kan det ta så lång tid?
    Och vad gör dom om det inte händer nåt mer?

Han fick ett litet lavemang på förmiddan efter dom sett förstoppningen.. och ett större lite senare, och nu innan dom f ick åka hem fick han dricka ett glas med lactulos.

Hoppas dom hinner hem, så det inte kommer i bilen

• Svar på tråden JÄtteförstoppning... hur lång tid ska det ta innan lavemangen verkar???
  • JenJa

Men fy va hemskt!! MIn dotter har ända sen hon föddes haft svårt att bajsa, hon är nu snart 3 år och hon är en riktig knipare! Hon får resulax rätt ofta för att hon ska få bajsa, hon är inte hård och förstoppad alla gånger utan hon bara håller sig, ger även lactulos...

Ne jag säger bara stackars de små som har svårt med bajseriet!!

• Max mamma

Men du ska se att det kommer nu nä rhan fått hjälp!
    Stackars liten...

• Mirris

Ja vi får hoppas det kommer ut nu utan mera hjälp!
    Får köpa hem "rumpsalva".. lär ju vara helt svedd

o inget har jag hört heller sen pappa ringde och sa att dom fick åka hem över natten.
    Det gör ju ont i hjärtat när barna inte mår bra, man vill ju veta.

• Mirris

Nä nu blir jag orolig... nu ringde hans pappa o sa att dom åkt tillbaka till sjukan.
    Han hade börjat skrika o kvida... när han ringde avdelningen tyckte dom att han kunde försöka få ihonom mera lactulos, men det spydde han upp direkt.

Nu verkar det som det är totalstopp båda vägarna.

O här sitter jag på jobbet och kan inte göra nåt.. lilla gubben.

Vad händer om lavemnag o det inte hjälper... hur får dom bort skiten?

• sol1

vet inte om detta funkar på barn men när det har varit totalstopp på gamlingar på sjukhus så har vi gett oljelavemang. men som sagt jag vet inte om man gör så med barn. men ut måste det ju. du ska se att det kommer gå bra ni har ju kontakt med sjukvården. men det är ju synd om barnen när dem är så förstoppade.
    jag har en dotter som nästan alltid har förstoppning hon får klyx ca 1 gång per månad ibland hjälper det inte med det heller sist nu så hjälpte det inte för hon höll igen då hon har blivit rädd för att bajsa å spricker i analen :( så jag smörjde in hela rumpan med vanlig vasselin å då kom det ut efter en stund.
    lycka till å hoppas han snart fått ut allt så han blir som vanligt igen.

• Mirris

Nu har jag tagit över från pappan...

Idag har han fått 2 vattenlavmang.. han har druckit nån sliskig medicin.. han har fått nåt "klyx" och nu ikväll var det dags för ännu ett lavemang, denna gång bestod det av mjölk o sirap!!

Det var snart 2 timmar sen, och inte ett enda dugg har det kommit ut.

Nu gick vi ner till mitt jobb en stund, det är för jädra segt att sitta i ett rum o stirra!

Hur jädra förstoppad kan man bli lixom.

• Max mamma

Men lilla vännen...vad säger dom på sjh.??

• Cuthalion

Inte för att jag vet ifall man får ge barn det men har ni haft något den andra vägen (alltså inte genom munnen) som till exempel Microlax? Det är ju just för att lösa upp den första stenhårda proppen så att resten får en chans att komma ut.

• Cuthalion

Vad dum jag är, ni har ju gett honom lavemang . . .

• Busbellan

Usch vad jobbigt för honom

Hoppas han snart frå ut det och slipper ha ont i magen.
    Vad har läkarna sagt att de ska göra mer?

• Mirris

Dom säger bara att det kommer sätta igång snart .. hoppas jag verkligen. Nu är det 1 vecka sen han bajsade överhuvudtaget (om man inte ska räkna dom 2 små pluttarna som kom idag)
    Och dom bara fyller på uppifrån utan att det kommer ut nåt därnere.

Men i eftermiddag fick vi iallafall äntligen åka hem.. o nu ska han dricka nån sliskig medicin, som han gråter över bara han tänker påden, 4 gånger om dan.
    Inte novalucol.. nåt på M, har kartongen i bilen.

Doktorn trodde att "förlossningen" (som han kallade det) skulle komma inom ett par dagar.
    Han hade sett värre, jo de tär klart han har- han är ju doktor lixom.
    Han hade sett handikappade barn som kräkts bajs.. *huva*

Får man VABBA med förstoppning? Kan ju inte gärna skicka honom sprängfylld till dagis känns det som.
    Ska iallafall vara hemam i morrn, o då får FK säga vad dom vill.

Nu ska vi ta vovvarna och gå till affärn och köpa lite gott att äta efter den snuskiga medicinen!

• cecilija80

lider med dig....ha samma problem med min dotter....förra sommaren gick hon inte på 2 veckor på toaletten å då hon väl satt där skrek hon som att man höll på å ta ihjäl henne... hon vart jätte sjuk å blekare än blekast men när det väl kom ut vart hon världens gladaste unge.....men då körde vi med microlax länge för å få ut allt....ha fortfarande problem men inte lika illa.... hoppas de går bra för er å att de snart smäller till för smälla lär det göra...

• basio

Gissar på att det är Movicol Junior som din pojke har fått? Min son fick det också och det smakade ju inte gott med bara vatten så vi blandade den alltid med juice och det slank ner utan minsta problem. Så köp någon juice som han verkligen tycker om, det är bättre att han dricker det och får ut bajset än att tänka på sockret i juicen.

Movicol gjorde förövrigt susen på vår pojke som också var ordentligt förstoppad, det gick ofta 1-2 veckor mellan hans bajsningar. Hoppas att det snart kommer ut en rejäl laddning... låt honom sitta mycket på toaletten och läs sagor eller lyssna på musik medan han sitter där. Det hjälper tarmen att jobba när man sitter i den positionen fick vi veta av vår läkare, men det har ni säkert redan hört också.

• Mirris

Skönt att höra om flera med samma problem!!

Nu är ju det här inget jätteproblem, jämfört med dom barnen vi såg på avdelningen.
    KÄndes som vi tog upp en sängplats där i onödan och att den kunde ges till bättre behövande.

Han sprang runt som en tok medans andra gick runt med sina cellgifter liksom. Dom hade varit där länge och hade rutinen inne.. egen kaffebryggare på rummet o så. Vilka stronga föräldrar.. o så sitter jag här o gnäller över förstoppning.

Nu ska jag straxt tvinga i ännu en påse Movicol.. o sen hoppas jag på en lugn natt. Man blir lite lätt trött av att sitta instängd sådär och sova på en gammal madrass som 10000 pers har sovit på innan mig och som var så där tunn på mitten att det kändes som att ligga direkt på golvet

Kan man förresten köpa microlax receptfritt??

• Cuthalion

Enligt apotekets hemsida ska Microlax vara receptfritt.

• Busbellan
    Mirris skrev 2009-03-31 19:44:31 följande:
    Skönt att höra om flera med samma problem!!Nu är ju det här inget jätteproblem, jämfört med dom barnen vi såg på avdelningen.KÄndes som vi tog upp en sängplats där i onödan och att den kunde ges till bättre behövande.Han sprang runt som en tok medans andra gick runt med sina cellgifter liksom. Dom hade varit där länge och hade rutinen inne.. egen kaffebryggare på rummet o så. Vilka stronga föräldrar.. o så sitter jag här o gnäller över förstoppning.Nu ska jag straxt tvinga i ännu en påse Movicol.. o sen hoppas jag på en lugn natt. Man blir lite lätt trött av att sitta instängd sådär och sova på en gammal madrass som 10000 pers har sovit på innan mig och som var så där tunn på mitten att det kändes som att ligga direkt på golvet Kan man förresten köpa microlax receptfritt??
    ja, microlax finns receptfritt på apoteket, det brukar vi ta till till sonen ibland.
    och självklart kan du vabba för förstoppning.
    'I alla fall min son blir sjuk när han är förstoppad, han får till och med feber ibland, och oavsett om han har feber eller inte så ligger han alltid helt utslagen i sängen tills magen kommit igång igen.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Mirris

Nu verkar det ha släppt.. han har gjort ett par lass idag!
    Just nu klättrar han omkring i äppleträdet och leker. Tack o lov!!!!

I morrn ska jag nog åka o jobba (som det verkar idag ialalfall).

O vet ni, jag ringde till TryggHansa där jag har sonen försäkrad.. och hon skulle sätta in lite mer än 1500:- på mitt konto inom en vecka. *chockskadad*

Man fick 600 för akutbesök och sen dryga 300 kr per natt vi var inlagda (3 dygn)
    Sen såg jag att man kunde ha fått pengar för vab i hemmet efter utskrivning, men usch.. kändes sniket att fråga ens

Det var inga problem eller 1000 frågor.Hon frågade vad vi sökte för, och sen vilket sjukhus.. sen kollar hon säkert upp det själv.
    Så nu får jag tillbaka mer än halva årets inbetalningar ialalfall

• Cuthalion

Vad skönt .

När magen inte fungerar så är livet inte roligt. Härligt att det har släppt och hoppas ni slipper att det blir lika illa igen.

• Busbellan
    Mirris skrev 2009-04-01 13:16:24 följande:
    Nu verkar det ha släppt.. han har gjort ett par lass idag!Just nu klättrar han omkring i äppleträdet och leker. Tack o lov!!!! I morrn ska jag nog åka o jobba (som det verkar idag ialalfall).O vet ni, jag ringde till TryggHansa där jag har sonen försäkrad.. och hon skulle sätta in lite mer än 1500:- på mitt konto inom en vecka. *chockskadad*Man fick 600 för akutbesök och sen dryga 300 kr per natt vi var inlagda (3 dygn)Sen såg jag att man kunde ha fått pengar för vab i hemmet efter utskrivning, men usch.. kändes sniket att fråga ens Det var inga problem eller 1000 frågor.Hon frågade vad vi sökte för, och sen vilket sjukhus.. sen kollar hon säkert upp det själv. Så nu får jag tillbaka mer än halva årets inbetalningar ialalfall
    Vad skönt!!
    ja, ibland är det bra att ha försäkringar

Men jag tror nog ändå inte att du hade fått något för vård i hemmet. Kommer inte ihåg VARFÖR, men vet att vi inte kunde få det när varit inlagda med ett av barnen och sen var hemme några dagar till
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden JÄtteförstoppning... hur lång tid ska det ta innan lavemangen verkar???