Fly Lady har hjälpt mig massor!
Jag vet inte om detta hamnar i rätt kategori, men jag ber om ursäkt om det blivit fel ;)
Jag ville bara tipsa er om en städ/röjteknik som kallas FLY Lady. Den utgår från att man skapar sig små rutiner som på sikt gör att man får mer ordning och reda i sitt hem, steg för steg. "Babysteps" som det kallas.
Utgångspunkten är att än hur rörigt man har det, så går det att få ordning på det i slutänden, men man måste minnas att det blev inte rörigt på en dag, så det lär inte ta bara en dag att få ordning och reda igen heller. Går man in med den insikten och gör lite och ofta istället för mycket och sällan, så får man (bevisligen) resultat.
Själv var jag skeptisk till det här systemet då det känns lite larvigt att beta av en hylla i en garderob istället för en hel garderob, eller att leta reda på 27 saker att kasta, men inte mer. Eller att man bara "får" städa i en kvart innan man ska ta en belöningspaus. Men det finns skäl. Det är viktigt för motivationen och resultatet att se ett slut på städandet. Det är lika viktigt att se att man får NÅGOT gjort, även om det är aldrig så lite.
Flera som jag känner har tyckt att de ständigt plockat, leksaker, kläder, disk osv. Utan resultat. Men med FLY Lady har de strukturerat upp sitt liv lite mer med rutiner och med små dagliga insatser, som faktiskt gjort skillnad.
Jag har beskrivit mycket av det jag själv använt mig av på min blogg (se min presentation) och vill fler som testat skriva lite om det, för och nackdelar, så vore det skoj!!
Skulle vara skoj att se om någon vågar sig på att prova metoden för första gången med!!
Mvh
Jessica