Ensamstående o hund?
Jag är ensamstående till mina 3 barn som är 1,4 och 6 år. Jag är arbetslös. Skulle ni låta mig köpa en hund som hundsäljare?
Jag är ensamstående till mina 3 barn som är 1,4 och 6 år. Jag är arbetslös. Skulle ni låta mig köpa en hund som hundsäljare?
Njae, jag förutsätter att ditt mål är att få tag på ett jobb. Du skulle jag vilja veta hur du tänker lösa hundpassningen?
Jag har 3 månader att ta ut i föräldrarpenning om jag inte lyckats få tag i något jobb, och jobb finns ju inte mycket i den här krisen, tyvärr. Och eftersom att jag har 3 småbarn så varken kan jag eller vill ha något heltidsjobb. Och skulle jag ha sån tur att få jobb sedan så är hunden 3 månader och förhoppningsvis lärt sig att stanna korta stunder hemma.
Jag är inte ensamstående men min man arbetar utomlands och är borta mycket. Jag har två barn och en 3:e på väg. Jag har två hundar och skulle jag inte haft dem innan jag skaffade barn skulle jag aldrig ha skaffat hund!!!!
Hundarna är ju mina bebisar idag men vilket jobb!! Kombinationen små barn och hund och att vara ensam skulle jag aldrig rekomendera.
Det är för mycket jobb tillsammans, inte hundar för sig och inte heller baran men tillsammans.
Tänk när de ska ut i värsta skit vädret....barnen ska kläs vagn, hund som drar?? Det är inte roligt och det är inte bara en gång om dagen det är minst 3-4 gånger om dagen...
Tänk dig för innan du skaffar hund, du låser upp dig och kommer alltid att ha dåligt samvete för att tiden inte räcker till...
Anna
Nej, jag hade inte sålt en hund till dig.
Både för hundens skull och din.
Var ska barnen vara alla de timmar som den behöver tränas?
Långpromenader?
Barnen går på dagis, då har jag mycket tid för hunden. På somrarna kan barnen följa med på långpromenader med sina cyklar. Det är dom vana vid. På vintrarna kan jag dra dom i pulka eller så får dom gå! Fast...ändå...
Hmm...tack för era tips...jag tror att jag väntar med att skaffa hund! Får kanske låna nån hund av nån o se hur det är..
Jag tror det är en jättebra idé att låna en hund.
Är du en riktig hundmänniska skulle du få köpa en hel kull, men som förstagångsägare vet man aldrig, då vet man inte hur besvärligt det KAN vara den dagen du får jobb.
Förhoppningsvis så hittar du ett inom 12 år (vilket är ett normalt hundliv)
Men passa en hund så gör du någon hund och hundägare lycklig medan du får prova på hur det är :)
Jag har haft hund tidigare med min dåvarande sambo. Det gick bra förutom att våran andra son blev allergisk. Tyvärr.
Nu är jag och barnen sugna på hund igen men denna gång en allergivänlig förståss. Vi skulle vilja ha en bichon frisè...
Jag har väääldigt tråkigt hemma om dagarna när barnen är på dagis. Brukar vara ute o promenera mycket men tråkigt o promenera ensam..
Barnen har en kontaktperson 10 timmar i veckan och är barnvakt då jag kan göra vad jag vill. Även då känner jag mig ensam och är mest ute o går. En hund skulle ge mig o barnen mycket glädje, det vet jag och jag är uppvuxen med hundar...har alltid haft det hemma.
Enda frågan är om jag skulle orka ta hand om 3 småbarn och en hund? För skaffar jag hund så är det ju bara att orka! Då har jag ju inget val...men hur vet man? Barnen tjatar o gnäller om att dom vill ha en hund som dom vill leka med, springa ute med o.s.v
Men det slutar väl med att barnen kanske bara irriterar sig på hunden och tycker att det är jobbigt med hund.
Ja....hur ska man veta?? Kanske bäst o vänta ett tag..
Det är ett jobb o ha småbarn o hund...
Men det där med att uppfödaren inte skulle ge dig en hund bara för att du är arbetslös nu o ev får jobb sen stämmer inte,för om alla som jobbade o hade hund skulle ha dom på hunddagis så skulle dom vara överfulla idag, en hund klarar sig hemma ett par timmar om man lär den att vara det o inte gör misstaget att ta med den överallt när dn är liten o sen ska lämna den själv helt plötsligt....Sen så finns det ju hundrastare,men man ska nog tänka sig för en gång extra för det är mkt jobb... speciellt när man har barn...
"Barnen tjatar o gnäller om att dom vill ha en hund som dom vill leka med, springa ute med o.s.v
Men det slutar väl med att barnen kanske bara irriterar sig på hunden och tycker att det är jobbigt med hund.
Ja....hur ska man veta?? Kanske bäst o vänta ett tag.."
Jag tycker absolut du ska vänta.
I min värld finns inte ens tanken "om jag skulle orka" jag har 4 hundar, heltidjobb, ett företag vid sidan om och ett barn på väg.
Tänk inte på om barnen tröttnar, ansvaret är ditt helt och hållet och man får räkna med att barn tröttnar.
Jag är hundmänniska ut i fingertopparna och skulle aldrig köpa en hund till barnet.
Barnet skulle få mer ansvar när den är tonåring, men det är JAG som har ansvaret och kan aldrig räkna med att barnet är intresserade någon längre tid.
Hittar du rätt uppfödare där du kan förklara din situation på ett bra sätt och har en bra plan med bra argument till hur du ska få livet att gå ihop både med och utan jobb så kan du ha en chans, men i det stora hela tror jag verkligen du måste hitta rätt uppfödare då. Och även om du hittar en uppfödare som är villig att sälja hund till dig behöver inte betyda att uppfödaren har dom bästa hundarna. Skulle hellre vänta tills barnen blir lite äldre och du har ett jobb och kan ställa lite högre krav på uppfödarna istället för att bara uppfödarna ska kunna ställa kvar på dig!
TS - du är väldigt klok som väntar med hund! Att låna en hund är bättre...
Skaffar du hund så skaffar du ett barn till kan man säga. Och det låter ju som att du har händerna fulla redan! + att det är ingen garanti att hunden är "felfri" efter bara 3 månader ju.
Fokusera på att försöka hitta ett bra jobb och få en stabil tillvaro och bra rutiner, SEN kan du fundera vidare på hund och kanske gå vidare till handling och skaffa en om det känns rätt! Och är barnen lite äldre så kan du lättare få lite hjälp med hunden i hemmet :)