• Naijna

Brukar man kunna äta och behålla maten direkt efter en kräkning vid magsjuka?

Dottern på 3 vaknade inatt och kräktes, inte alls häftigt utan mycket hulkande sen kräktes hon likt en hund(!) Det luktade inte alls, efter hon hade kräkts ville hon genast äta och dricka sen gick hon och la sig igen. Har ätit som vanligt idag och är pigg och glad.

Kommer att hålla henne hemma från dagis imorgon men man undrar ju om det är någon form av magsjuka eller om hon åt för mycket på dagen, hade kalas så det blev lite tårta och nån kaka.

• Svar på tråden Brukar man kunna äta och behålla maten direkt efter en kräkning vid magsjuka?
  • pemi

Vår dotter har gjort så några gånger, också efter kalas då hon ätit tårta/sötsaker. Vi har hållit henne hemma en dag för att kolla men finns inga tecken så har vi (i samråd med personalen) lämnat henne på dagis efter 1 dygn hemma. Vid magsjuka brukar man inte ha matlust och inte få behålla mat/dryck efteråt.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Naijna
    pemi skrev 2009-03-29 19:28:28 följande:
    Vår dotter har gjort så några gånger, också efter kalas då hon ätit tårta/sötsaker. Vi har hållit henne hemma en dag för att kolla men finns inga tecken så har vi (i samråd med personalen) lämnat henne på dagis efter 1 dygn hemma. Vid magsjuka brukar man inte ha matlust och inte få behålla mat/dryck efteråt.
    Nej man brukar ju inte det, speciellt inte äta direkt efter att man kräkts. Det som kom upp luktade sött och hade färgen rosa :p Kanske va fikat ändå..
  • Zaria

Så har min son också gjort de 2 gånger han magsjuk,först spytt som en gris för att sedan äta och beh¨ålla maten,däremot brukar han bli kass i magen några dagar efteråt.

• Naijna
    Zaria skrev 2009-03-29 19:34:16 följande:
    Så har min son också gjort de 2 gånger han magsjuk,först spytt som en gris för att sedan äta och beh¨ålla maten,däremot brukar han bli kass i magen några dagar efteråt.
    Hon spydde inte särskilt mycket, har bajsat idag precis som vanligt. Får väl vänta och se..
  • bambiboken

jag hade precis en kort variant på kräksjuka...kräktes halva natten sen va det bara att äta och sova....tydligen nått som går nu

• pemi
    Naijna skrev 2009-03-29 19:31:03 följande:
    Nej man brukar ju inte det, speciellt inte äta direkt efter att man kräkts. Det som kom upp luktade sött och hade färgen rosa :p Kanske va fikat ändå..
    Ja man märker ganska väl på lukten på både bajs och kräks om det är magsjuka eller ej.
    Har hon kräkts en gång (och du kan härleda det till någon hon ätit), har normalt bajs, ingen feber eller annat konstigt så skulle inte jag tror att det är magsjuka. Men hade hållit barnet hemma en dag från dagis för säkerhetsskull. Dock inte nödvändigtvis hållit 48-tim regel om scenariot var som jag beskrev. Jag är ssk, men brukar ända kolla med dagispersonalen också så det säkert inte går någon liknande "sjuka" också.
  • pigglet

Min kompis barn har faktiskt magsjuka så! De kräks, sedan äter de som vanligt direkt efter! Låter ju helmysko för oss som har magsjuka "på liv och död", våra barn kräks helt hysteriskt...

Men det är verkligen magsjuka de har, för fler brukar bli smittade... Och ibland kräks de en gång till efter något dygn eller så...

• pemi
    pigglet skrev 2009-03-29 20:45:28 följande:
    Min kompis barn har faktiskt magsjuka så! De kräks, sedan äter de som vanligt direkt efter! Låter ju helmysko för oss som har magsjuka "på liv och död", våra barn kräks helt hysteriskt... Men det är verkligen magsjuka de har, för fler brukar bli smittade... Och ibland kräks de en gång till efter något dygn eller så...
    Som jag skrev så brukar man märka på lukten om det är magsjuka eller ej. Och man lämnar ju inte på dagis förrän man är typ 100% säker.

Man känner ju sitt barn bästa själv. Vissa har lätt att kräkas, både om de äter för mkt, hostar så de kräks eller kanske att man borstar tänderna långt bak i munnen. Långt ifrån alla kräkningar är ju magsjuka.
  • Naijna

Hon blir hemma från dagis tills jag är 100 men man undrar ju lite hur man ska göra. Isolera familjen, ska syster få gå till dagis eller är det bästa att hålla henne hemma?

Lukten brukar ju vara ganska frän vid magsjuka, lukta kräk sas. Men hennes luktade sött och jordgubb precis som det hon ätit.

Svar på tråden Brukar man kunna äta och behålla maten direkt efter en kräkning vid magsjuka?