• Anonym

Järnbrist och mens

Hej!

Någon som vet om det kan finnas ett samband mellan låga järnvärden och minskade mensblödningar? Jag har usla järnvärden nu (och gör inget åt det än) och blöder jättelite. Brukar vara rätt sparsamt, men skillnaden är ändå stor. Har märkt förr när jag fått järntabletter att blodmängden ökar när jag fått upp järnvärdet. Är det en slump eller kan det finnas ett samband? Nån som märkt något liknande?

Glömde fråga läkaren och tänkte att nån kunnig kanske valsar runt här...

• Svar på tråden Järnbrist och mens
  • Cath0309

Klart att du behöver komplettera med järntillskott!
    Även om man inte är gravid och har dåliga blodvärden så bör man ta, åtminstone 1st niferex om dagen, det gör jag.. magen kommer igång desto bättre samt att jag har mera ork. 
    Kanske inte så många tänker på det men Te är en rigtig järnslukare, så är man en tedrickare så bör man inte äta järntabletter före man ska dricka en kopp. det bästa tycker jag är att ta en tablett innan man går och lägger sig.. då får den gå ut i kroppen ifred :)

Niferex är receptfritt och inte ås himla dyrt.
    Hoppas det ordnar sig, kram!

• Anonym

Tack för svar!

Jo, får nog börja äta tabletter snart. Känner mig dödstrött och yr, närmare svimfärdig och det håller ju inte i längden. Men jag vet inte hur mycket som beror på järnbrist förstås.

Vet du om man kan få minskade mensblödningar om man har dåligt med järn? Eller är det bara en konstig slump?

• Cath0309

Kroppen stoppar/minskar oftast mensen för att tillvarata knappa resurser av blod och protein. Så jag tror nog att du borde börja med järntabletter...
    Hoppas du mår bättre efter ett par dagar då du börjat med dem för man mår så mycket bättre!

Kram

• Anonym

Tack för svar och kram!

Svar på tråden Järnbrist och mens